Gå til innhold

Smart røykvarsler kan redde livet ditt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres veldig likt røykvarsler-funksjoner som Verisure allerede har, bortsett fra hva det kan detektere.

 

Verisure tar røyk, og den "smarte røykvarsleren" tar flere ting. Bortsett fra det er de omtrent like ser det ut til.

 

- Trådløst samarbeid

- Innebygget høytaler som varsler om at noe skjer i et annet rom

- koblet mot internett (bare hos sikkerhetsselskapet får man oppringning, og de sørger for brannvesenets uttrykk for deg).

Lenke til kommentar

Hvor mye ekstra sikkerhet gir CO-deteksjon i praksis?

 

AtW

 

Vet ikke. Annet enn min erfaring med Clas Ohlsson sin. Den har til nå ikke løst ut.

 

CO-detektorer må monteres i riktig høyde, langt nok fra varmekilder som vedovn, ikke i luftlommer og en rekke tiltak som kanskje ikke alle er forberedt for å ta høyde for.

 

Å montere CO-måler i taket høres litt feil ut (som vist på bilde), ihvertfall slik Clas Ohlsson dingsen er beskrevet i brukermanual. Og fysiske lover forandrer seg jo ikke, så der er det vel likt for alle apparater?

 

Alt-i-en dings høres feil ut. Bedre med separate målere som monteres etter anvisning fra de som kan slikt?

Endret av G
Lenke til kommentar

CO-deteksjonen vil nok ha betydning for dei som f.eks har propangass i boligen. Men i vanlige norske boliger så er det skjeldan det er problemer med høg CO-konsentrasjon.

 

Den største fordelen med denne er at den varsler med snakking. Slik varsling har vist seg å være effektiv for barn då enkelte barn ikkje våkner av høge lyder. Enda betre vil det virke dersom foreldra sjølv kan lese inn ei melding som skal spelast av.

 

At den er kobbla mot internett er sjølvsagt også ein stor fordel. Dette åpner for at i tillegg til at du får varsel på din mobil så kan du veldig enkelt inngå samarbeid med naboer og famile som også vil motta varsel.

Lenke til kommentar

CO-deteksjonen vil nok ha betydning for dei som f.eks har propangass i boligen. Men i vanlige norske boliger så er det skjeldan det er problemer med høg CO-konsentrasjon.

 

Den største fordelen med denne er at den varsler med snakking. Slik varsling har vist seg å være effektiv for barn då enkelte barn ikkje våkner av høge lyder. Enda betre vil det virke dersom foreldra sjølv kan lese inn ei melding som skal spelast av.

 

At den er kobbla mot internett er sjølvsagt også ein stor fordel. Dette åpner for at i tillegg til at du får varsel på din mobil så kan du veldig enkelt inngå samarbeid med naboer og famile som også vil motta varsel.

 

 

Ja, det er kult, men det er ting jeg oppnår allerede i dag, har vanlige røykvarslere som detekterer røyk og/eller tempratur, som er koblet med rele inn på server som deretter sender sms, aktiverer talevarsling o.l etter behov.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interessant :)

 

Blir denne godkjent i henhold til norske forsikringsstandarder slik at den kan brukes mtp forsikringsselskapenes vilkår?

 

Kravet hos FG, er vel 90dB på hodeputa under brannalarm om jeg ikke tar helt feil. Så jeg sår mine tvil om en myk og behagelig kvinnestemme skal prøve å få oppmerksomheten din før alarmen utløser for fullt, faller igjennom.

Lenke til kommentar

Kravet hos FG, er vel 90dB på hodeputa under brannalarm om jeg ikke tar helt feil. Så jeg sår mine tvil om en myk og behagelig kvinnestemme skal prøve å få oppmerksomheten din før alarmen utløser for fullt, faller igjennom.

 

Det er ikkje så strengt, kravet er 60 db med alle mellomliggande dører lukka. Ei vanlig innerdør demper lyden med omtrent 20 db. Dette har ført til at dei fleste røykvarslere som er i salg har ein lydstyrke på 85 db.

Ein vanlig samtale har eit lydnivå på ca 65 db. Så dersom røykvarsleren snakker med normalt sterk stemme, og røykvarsleren er plassert i samme rommet så er nok varslinga innanfor minimumskravet.

 

 

Eit anna problem er at det er to krav som er aktuelle. DSB (direktoratet for samfunnssikkerheit og beredskap) har satt krav til røykvarslere og gjort det pålagt å ha minst ein dsb godkjent røykvarsler i boligen.

Men i tillegg så finnes det ein del røykvarslerer som er godkjent etter EN-54 standaren. Slike røykvarslere finnes i mange brannalarmanlegg. Desse treng ikkje nødvendigvis å være godkjente av dsb, men det er godt nok for at dei blir FG godkjente.

 

Så kjøper du eit brannalarmanlegg til boligen din så får du ikkje problemer med forsikringsselskapet, men du kan få problemer med tilsynsmyndigheita.

Forskjellen mellom EN-54 og DSB godkjenning ligger i at EN-54 setter krav med tanke på verdier og materiell sikkerheit medan dsb godkjenninga går på det å verne liv.

Det finnes også dsb godkjente detektorer til brannalarmanlegg, men desse er ofte ein del dyrare.

 

Forskjellen er nok ikkje veldig stor, då begge godkjenningane fokuserer på tidlig deteksjon av brann.

Men dsb godkjente varslere slår litt raskare ut på brannrøyk, medan EN-54 varslere går meir etter flammer som kan spre seg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...