Gå til innhold

Har noen rappet bildene dine?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner program/app/plugin som kan søke på flere bilder samtidig. Gjerne med triksene som er her.

 

Nærmeste jeg har kommet foreløpig er Google sin Search by Image plugin til Chrome. Den gjør det lett å søke med et bilde, bare å høyreklikke på et bilde og velge "Seach Google with this image", men jeg må fortsatt gjøre det per bilde. Med hundrevis av publiserte bilder er dette fortsatt en stor jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oj skulle du sett, der satte jeg kaffen i vranga. http://www.msccruises.co.za/za_en/MSC/viking_route.aspx

 

http://x-a-v-i-o-r.deviantart.com/art/Norwegian-Fjords-II-181205097

 

Hva er egentlig beste prosedyre herfra?

Det var et ganske så stygt misbruk også. Ser du har brukt CC på dette bildet. Pent bilde, så det er ikke så overraskende at noen har "lånt" det.

  • Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

  • Noncommercial — You may not use this work for commercial purposes.

  • No Derivative Works — You may not alter, transform, or build upon this work.

Samtlige er brutt. Her tror jeg faktisk ville gått for å få en ganske saftig erstatning. Hvordan du best går frem for dette lar jeg andre svare på. Jeg har "heldigvis" bare blitt utsatt for mange små aktører, kafeer og bloggere for det meste.

 

Lykke til. Det kan hende det beste du får til er å få fjernet det. Om du er så heldig. Jeg brukte ganske lang tid på å fjernet et bilde fra spansk side, som mente de hadde kjøpt bildet av stockfirmaet Fotofolia. Jeg måtte da henvise til lovverk rundt heleri og kjøp av tyvegods, med varsel om å gå rettslig frem, før de gikk med på å fjerne det.

Lenke til kommentar

Litt på siden av originalsaken, men noen som har peiling på bruk av bilder som "set design" i filmer og TV-serier?

 

Tar en del bilder for et amerikansk metal-band, og tidvis bruker de bildene mine på kommersielle produkter som poster, CD-cover etc. For noen år siden tok jeg noen bilder som ble brukt på en poster som ble solgt på diverse nettbutikker, og fikk selvfølgelig betalt for det.

 

Nylig så fikk jeg se at denne posteren henger ganske strategisk på døra til rommet til en av hovedpersonene i en amerikansk TV-serie - m.a.o. blir den vist fram i en god del episoder av serien. Har aldri hørt noe fra TV-selskapet, og ikke har bandet heller. Ser ikke på dette som noen stor sak, og selvfølgelig er det hyggelig at bildene blir vist fram, men er det fritt fram for TV/film-selskaper å bruke kommersielt solgte postere etc når det er en del av et filmsett?

Lenke til kommentar

Helt klart et mer alvorlig tyveri enn det tre av oss akambrukere ble utsatt for i 2009.

 

Ettersom kontoret til MSC i Johannesburg ikke har noen epost adresse har jeg sendt en til det Norske. Så får vi se hva som skjer :nei:

 

EDIT:::

 

Send de en kraftig faktura! Sett fristen til en mnd og vent på at pengene triller inn. :p

 

Når man ser hvor stort dette selskapet er skulle det egentlig bare mangle.

Endret av Bryteloff
Lenke til kommentar

Litt på siden av originalsaken, men noen som har peiling på bruk av bilder som "set design" i filmer og TV-serier?

 

Tar en del bilder for et amerikansk metal-band, og tidvis bruker de bildene mine på kommersielle produkter som poster, CD-cover etc. For noen år siden tok jeg noen bilder som ble brukt på en poster som ble solgt på diverse nettbutikker, og fikk selvfølgelig betalt for det.

 

Nylig så fikk jeg se at denne posteren henger ganske strategisk på døra til rommet til en av hovedpersonene i en amerikansk TV-serie - m.a.o. blir den vist fram i en god del episoder av serien. Har aldri hørt noe fra TV-selskapet, og ikke har bandet heller. Ser ikke på dette som noen stor sak, og selvfølgelig er det hyggelig at bildene blir vist fram, men er det fritt fram for TV/film-selskaper å bruke kommersielt solgte postere etc når det er en del av et filmsett?

 

Det kan jeg ikke skjønne annet enn at må være greit. Ellers ville det være bra håpløst å filme noe som helst i byer ol. Dette vil jo eventuelt være regulert av amerikansk lov, og jeg kjenner ikke til den. Men i Norge vil vel slikt reguleres under åndsverksloven, her er litt relevant lesesstoff:

http://www.torvund.net/index.php?page=bearbeidelser

 

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Litt på siden av originalsaken, men noen som har peiling på bruk av bilder som "set design" i filmer og TV-serier?....

Det kan jeg ikke skjønne annet enn at må være greit. Ellers ville det være bra håpløst å filme noe som helst i byer ol. Dette vil jo eventuelt være regulert av amerikansk lov, og jeg kjenner ikke til den. Men i Norge vil vel slikt reguleres under åndsverksloven, her er litt relevant lesesstoff:

http://www.torvund.net/index.php?page=bearbeidelser

 

Henning

Utendørs må det jo være helt OK, ellers ville det jo vært håpløst å filme i byer som du sier - men dette er innendørs på et sett som spesifikt er bygd for å være huset hovedpersonene bor i. Ikke at jeg regner med at det nødvendigvis er annerledes.

Lenke til kommentar

Oj skulle du sett, der satte jeg kaffen i vranga. http://www.msccruises.co.za/za_en/MSC/viking_route.aspx

 

http://x-a-v-i-o-r.deviantart.com/art/Norwegian-Fjords-II-181205097

 

Hva er egentlig beste prosedyre herfra?

 

Jeg vil anbefale deg at du tar en telefon til en advokat som arbeider med opphavsrett/immaterialrett. Det kan være vel verdt det for å forhøre seg om hva/hvor mye du kan kreve, og hva som er den beste fremgangsmåten.

Endret av Larsskv1981
Lenke til kommentar

Ikke legg ut bildene på nettet om du ikke vil at de skal bli stjålet. Legger jeg en hundrelapp på fortauet utenfor huset så burde jeg ikke bli overrasket om den var borte neste morgen. Da har jeg meg selv å takke, selv om det var galt av tyven å stjele den.

 

Lagre heller bildene dine på en kryptert minnepinne som du låser inn i en safe som du igjen murer inn i kjellergulvet. Da er de nogenlunde trygge og ingen kan kopiere de. Ingen kan stjele det ingen vet om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...