Gå til innhold

Anmeldelse: Beyond: Two Souls


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Likte en Heavy Rain så vet en nok hva en får i Beyond: Two Souls. Noen elsker det og andre ser ikke helt poenget med spillet.

 

En vil se anmeldelser som gir dårlig til middels, til dem som liker konseptet som gir en høy score. Som fks Gamespot som gir det 9 av 10 og Editors Choice award.

 

Heavy Rain som er som å spytte i kirka for endel anmeldere og spillere ligger på respektfulle 87 på Metacritic fks.

 

Gleder meg og håper jeg har spillet i postkassa i morgen...ellers blir det et stort :( resten av dagen.

 

EDIT: Revision3 gir det full pott. Om vi skal rette fokus på positive anmeldelser isteden for dem negative...selv om det er veldig vanlig for homo sapiens å gjøre dette.

 

Er alt for mange "hardcore elite master race gamers" som burde se det klippet her.

 

Endret av _LarZen_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var veldig interessert i å se anmeldelsene for dette "spillet". Hvor lite gameplay skal til for at anmeldere faktisk bryr seg, når historien og karakterene er den samme svake suppa som David Cage alltid kommer opp med.

 

AAA-"spill" i 2013 er mindre og mindre spill, og mer og mer film, en utvikling som også Gamer støtter med 9ere og 10ere opp i mente, og her kommer altså David Cage med et "spill" som egentlig er en film. Burde i utgangspunktet være en innertier. Fin grafikk og konsolleksklusiv. Alt ligger til rette for en 10er. Hadde grafikken vært dårligere, skuespillerne vært ukjente og spillet ikke hadde kommet ut på konsoll hadde det ikke blitt anmeldt av Gamer engang.

 

Gamer og Pressfire safer og legger seg midt i mellom slakt og genierklæring (7 er det nye 5 og alt det der), men heldigvis har mange anmeldere sagt at nok er nok, og det bør det virkelig være. Positivt overrasket over flere av dem som jeg regnet med ville hylle dette "spillet", og også fryktelig morsomt at Gamespot opprettholder imaget som verdens dårligste spillside. Selv IGN gikk ikke i baret denne gangen.

 

David Cage liker ikke spill. Han vil lage film. Hollywood-film. Problemet er at han er ingen god forfatter, og han ville falle totalt igjennom om han fikk lov å lage en Hollywood-film, som jo er det han intenst ønsker å gjøre. Filmen hans ville blitt totaltslaktet av anmeldere, og ingen hadde giddet å se filmen.

 

Heldigvis for han har ikke spillanmeldere like stor kritisk sans, og spillere har vel minst kritisk sans av dem alle, men her har han tydeligvis gått for langt, selv for halvparten av anmelderne der ute. Så gjenstår det å se om spillerne ser det på samme måten, eller om Ellen Page i dusjen og PS3-eksklusiv er nok til å gi David Cage fornyet tillit.

 

PS: Om man er interessert i å oppleve en interaktiv film i år, så er Kentucky Route Zero en mye bedre kandidat. Velskrevet, subtilt, originalt, visuelt nydelig og du slipper å ha noen som skal dundre et budskap inn i hodet ditt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forsvars modus on?

 

Om "forsvars modus" er å vise at det er dem som vet å sette pris på slike type spill. Og å legge ved en video som tar opp at spillere kanskje tenker litt snevert. Så ja da er jeg helt klart i "forsvars modus".

 

Nok et QTE-helvete som blir plassert i "eventyr"-sjangeren. Den sjangerbeskrivelsen er blitt så utvannet at den knapt betyr noe som helst lenger. Burde ikke tullespill som Heavy Rain, Jurassic Park, Walking Dead og Beyond Two Souls plasseres i sin egen bås?

 

Du mener tulle spill som The Walking Dead som ble årets spill i 2012?

Lenke til kommentar

Du mener tulle spill som The Walking Dead som ble årets spill i 2012?

 

Korrekt. Det er akkurat det spillet jeg mener. Om spillet er bra eller dårlig får folk vurdere selv, men det er uansett en presis beskrivelse å si at det var en episodebasert QTE-film avbrutt av gåter med vanskelighetsgrad på barnehagenivå. Jeg synes Walking Dead-spillet var latterlig dårlig, men noen liker jo den sjangeren. Jeg er først og fremst oppgitt over at disse QTE-filmene settes i samme bås som klassiske eventyrspill, som om de har noe særlig til felles annet enn at historien som regel er et viktig element.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Korrekt. Det er akkurat det spillet jeg mener. Om spillet er bra eller dårlig får folk vurdere selv, men det er uansett en presis beskrivelse å si at det var en episodebasert QTE-film avbrutt av gåter med vanskelighetsgrad på barnehagenivå. Jeg synes Walking Dead-spillet var latterlig dårlig, men noen liker jo den sjangeren. Jeg er først og fremst oppgitt over at disse QTE-filmene settes i samme bås som klassiske eventyrspill, som om de har noe særlig til felles annet enn at historien som regel er et viktig element.

 

QTE basert eller ikke, det handler om en opplevelse. Det er jo ikke slik at du kan starte et slikt spill og la det utfolde av seg selv. Det er jo det at en er med på å styre historien og at det du gjør har konsekvenser som samens med en engasjerende historie og troverdige karakterer som gjør at det skiller seg ut ifra en film som gjør at mange liker disse spillene.

 

Spill har ingen mal dem må følge og det er hva som gjør spill som underholdningsmedie så unikt og spennende.

 

At endel spillere har fått for seg at disse type spillene ikke er spill og at det er en "trussel" for typiske point & click spill finner jeg direkte tåpelig. Igjen så er spill som underholdningsmedie ikke låst under faste kategorier. Og det skal vi være utrolig glade for...

 

Et av mine bedre spill opplevelser i 2012 var et spill som heter Dear Esther. Et spill hvor du bare går rundt en forlatt øy. Å tar inn atmosfæren og blir fortalt underveis som du går en historie av en rolig stemme.

 

 

Et spill må ikke være A eller B, det kan være akkurat det det vil. Og det er nettopp hva som er styrken til spill som underholdning.

 

Så folk burde slutte å bekymre seg og måle opp spill som The Walking Dead eller Beyond opp mot spill og sjangere som ligner. Det er nok av spill der ute til å underholde alle på forskjellige vis.

 

Disse spillene er ingen "trussel" til spill som underholdning, dem bare utvider spektret og drar inn flere til å like en hobby vi alle setter så pris på.

Endret av _LarZen_
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg tilnærmet aldri om andres meninger når det kommer til mine interesser, da bl.a. spill, men her kjenner jeg at jeg blir en smule provosert da enkelte uttaler seg som om opplevelser som Heavy Rain/Beyond: Two Souls etc. ikke har livets rett, der bunnen i dems argument kort sammenfattet er, "jeg liker det ikke".

 

Hvorfor i all verden er det ikke rom for slike interaktive opplevelser blandt alle de andre sjangerne, selv om du personlig ikke setter pris på det? "Vil jeg ha en slik opplevelse ser jeg heller en filim"- mentaliteten mange fortsatt ser ut til å ha, vil jeg pr. dags dato si er på grensen til barnslig.

 

Vil understreke at jeg driver ikke forsvarer enkelte titler som ville vært relevant for denne diskusjonen, er produktet dårlig er det en annen sak. Jeg bare forstår ikke hvorfor det nesten virker som enkelte fører korstog mot disse spillene, som jeg og ganske mange andre, uten tvil mener at hører til en helt gyldig spillsjanger.

Endret av NrNine
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det mest absurde er at Cage tilsynelatende oppfattes som en trussel; som en stygg Satan som prøver å forføre "ekte" spillere slik at de omfavner hans QTE-helvete.

 

Cage er litt sær. Men det er rom for hans spill, spesielt om kvaliteten kan holdes på Heavy Rain-nivå eller høyere. Og de truer ikke spillmediets fremtid, da den på ingen måte bestemmes av Quantic Dream.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg skjønner ikke helt hva som fremprovoserte det svaret. Du argumenterer mot noe helt annet enn det jeg skriver. At mange spillere på dagens mainstream-marked har glede av Beyond: Two Souls tviler jeg ikke et sekund på. Jeg bare stusser over at alle QTE-filmer som denne klassifiseres som eventyrspill. Det er som sagt blitt en ekstremt utvannet sjanger som beskriver alt fra refleks-action til intelligent gåteløsning.

Endret av Husam
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...