Gå til innhold

Lyssterk ugle fra Zeiss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lloyd Chambers har selvsagt fått leke med den nye glugga.

(Notert øverst på ønskelisten over ting jeg ikke har bruk for til jul.)

 

Vet ikke helt om jeg likte det objektivet.

 

Det vignetterte vanvittig mye på noen bilder, bokeh-en ble veldig swirly (snurrete). Og på noen bilder ser det ut som om det er et nokså buet fokusplan, men det kan jeg ikke si med sikkerhet før jeg ser litt flere bilder med det.

 

Dette er hvertfall ikke noe jeg hadde betalt 30 lapper for, når Canon 50 1.2 gjør en like grei jobb av det jeg kan se.

Lenke til kommentar

Jeg ser som ventet overbevisende skarphet på full åpning, rene farger og minimale fargebrytningsfeil, en ren bokeh som minner mer om Makro-Planar 50/2 enn Planar 1,4/50.

 

Om objektivet vignetterer mye på full åpning og hvorvidt fokusplanet er buet er det vanskelig å si utfra disse bildene. (Ser temmelig plant ut på gardinbildet.)

 

Men om man ikke fotograferer svært mye på full åpning finnes gode alternativer med mer enn tilstrekkelig skarphet til en brøkdel av prisen- for ikke å snakke om vekta. Denne glugga egner seg best på stativ i studio.

 

Og som sagt jeg har ikke bruk for den.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg likte det objektivet.

 

Det vignetterte vanvittig mye på noen bilder, bokeh-en ble veldig swirly (snurrete). Og på noen bilder ser det ut som om det er et nokså buet fokusplan, men det kan jeg ikke si med sikkerhet før jeg ser litt flere bilder med det.

 

Dette er hvertfall ikke noe jeg hadde betalt 30 lapper for, når Canon 50 1.2 gjør en like grei jobb av det jeg kan se.

Ta en nærmere, mer kritisk titt på Canon 50/1.2. ;)

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d?start=1

 

Tror du vil se i en sammenligning at denne Zeissen er markant bedre optisk enn alternativene fra Canon og Nikon. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ta en nærmere, mer kritisk titt på Canon 50/1.2. ;)

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/472-canon_50_12_5d?start=1

 

Tror du vil se i en sammenligning at denne Zeissen er markant bedre optisk enn alternativene fra Canon og Nikon. :)

 

Ja jo, har ikke sett så veldig mye på det, men nok til at jeg ikke syntes prislappen på zeissen kan forsvares mtp hva man får for 12 lapper :)

 

Altså, for å si det slik, så imponerte ikke zeissen meg overhodet. Hadde vært interessant å se legendariske olympus 45mm F1.8 mot zeissen i en sidebyside test og se om det er verdt å betale 27000kr mer for zeissen :)

 

Poenget mitt er ikke å prate lort om 55mm-eren, men jeg føler det er mer leica-preg over det enn faktisk valuta for pengene. Altså at en del av de som kjøper det kjøper det fordi de er litt fanboys eller bare liker å eie carl zeiss pga merkevaren, slik som mange leica eiere :)

 

Olympus 45mm og 75mm er sinnsvake eksempler på myyye valuta for pengene. Noe jeg føler det mangeler eksempler på i FF-verdenen.

 

Hvis ikke dette er deilig bokeh og superb skarphet for 2000kr vet ikke jeg :)

http://img855.imageshack.us/img855/9969/sp9302744.jpg

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk den er verdt 30 000: fordi det krever mye å produsere objektiver av en slik kvalitet (som dekker fullformat - 4 ganger så stort område som m4/3) og fordi det er rimeligere enn mellomformat. Det er ikke et objektiv for alle, for det er sannsynligvis veldig få som har behov for slik ekstrem skarphet, men for de fotografene som tjener penger på den type foto som skal blåses opp svært, er ikke 30 000 kr så veldig mye. Et Leica S2-system, Phase One-system eller Hasselblad-system er i størrelsesordenen 10 ganger så dyrt som Zeiss 55/1.4 og feks. en Nikon D800.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du er litt på villspor Iceblitz... Har eid masse optikk og 2 eks av Canon 50 1.2 L. Canon'en er ikke i samme liga som feks Zeiss MakroPlanar 50mm eller MakroPlanar 100mm. Ikke i nærheten engang.

 

Og denne Zeiss 55mm er nok langt, langt bedre enn de to sistnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Olympus 45mm og 75mm er sinnsvake eksempler på myyye valuta for pengene. Noe jeg føler det mangeler eksempler på i FF-verdenen.

Du skal få to eksempler: Nikkor 60/2.8G micro og 85/1.8G. Begge koster under 4 lapper.

Endret av Slettet-U8ZiojSR
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...