Gå til innhold

Dagens dings: Lad mobilbatteriene med lys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lefdal hadde noe liknende til 3-400 kroner. Husker ikke prisen helt.

Jeg var på nippet til å kjøpe den, men den hadde ikke micro-usb. Den hadde universalplugg, med masse jalla overganger, inkludert micro-usb. Jeg liker ikke overganger.

 

Lefdal sin solcellelader var ganske liten, og hadde innebygget batteri. Jeg tror den kan ligge for seg selv og lade det innebygde batteriet, og deretter kan den fylle mobilen fra det innebygde batteriet. Jeg er ikke helt sikker.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Virkningsgraden gjør neppe noe stort byks i overskuelig fremtid. Det finnes paneler med opp mot 50% virkningsgrad, men det er laboratorietester under kraftig nedkjøling, kunstig lysspekter, enkrystall silisium og trippelt absorbsjonslag, null beskyttelse, astronomiske priser og en hel del andre ting som gjør det totalt uaktuelle og urealistiske i overskuelig fremtid.

 

For å få et stort hopp i virkningsgrad i kommersielle produkter må vi over på en helt annen virkemåte og det er ikke noe sånt med kommersielt potensial i sikte. Dermed reduseres mulighetene til enten silisiumbaserte paneler med rundt 15% virkningsgrad eller andre typer solenergihøstere. Noen teknologier har høyere virkningsgrad enn silisium, men de krever gjerne store og dyre anlegg. Andre har lavere virkningsgrad men er så billig at man bare kan pøse på med større areal.

Lenke til kommentar

Virkningsgraden gjør neppe noe stort byks i overskuelig fremtid. Det finnes paneler med opp mot 50% virkningsgrad, men det er laboratorietester under kraftig nedkjøling, kunstig lysspekter, enkrystall silisium og trippelt absorbsjonslag, null beskyttelse, astronomiske priser og en hel del andre ting som gjør det totalt uaktuelle og urealistiske i overskuelig fremtid.

 

For å få et stort hopp i virkningsgrad i kommersielle produkter må vi over på en helt annen virkemåte og det er ikke noe sånt med kommersielt potensial i sikte. Dermed reduseres mulighetene til enten silisiumbaserte paneler med rundt 15% virkningsgrad eller andre typer solenergihøstere. Noen teknologier har høyere virkningsgrad enn silisium, men de krever gjerne store og dyre anlegg. Andre har lavere virkningsgrad men er så billig at man bare kan pøse på med større areal.

 

 

Tenker du litt på sånne store stasjonære kilometervis store speilanlegg (solvarmeanlegg) ?

Endret av G
Lenke til kommentar

Nja, det finnes flere varianter. Algebaserte rør-solvarmere og solvarmefangere kan være ganske mye mindre. Sol-sporende parabolspeil-baserte eller fresnellinse-baserte dingser med sterlingmotor kan også være ganske små og effektive.

 

De gigantiske speilanleggene har også forholdsvis bra virkningsgrad.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...