Gå til innhold

Guide: Alt dette kan du lage med en 3D-skriver (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en gang slår det meg at utstrakt 3D-printing er ganske langt frem i tid. Hva ser man egentlig på det første bildet i artikkelen? Masse pyntegjenstander av plast som, selv om de er flotte, komplekse og kreative, ikke kan brukes til stort annet enn å sitte i vindusposten. Det eneste funksjonelle objektet jeg kan se på bildet er en skiftenøkkel. Jeg antar at den ble printet ut for å illustrere at bevegelige deler er mulig - ikke fordi noen faktisk har tenkt å bruke en skiftenøkkel av plast.

 

Jeg har ikke noe imot 3D-printing, men det virker litt hypet når man til stadighet leser artikler (ikke bare på hardware.no) om hva man kan lage med en 3D-printer, og så er det de samme ubrukelige objektene om igjen og om igjen. Jeg er ganske sikker på at det tar lang tid før jeg ville kjøpt en 3D-printer fremfor en CNC-fres. :|

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en gang slår det meg at utstrakt 3D-printing er ganske langt frem i tid. Hva ser man egentlig på det første bildet i artikkelen? Masse pyntegjenstander av plast som, selv om de er flotte, komplekse og kreative, ikke kan brukes til stort annet enn å sitte i vindusposten. Det eneste funksjonelle objektet jeg kan se på bildet er en skiftenøkkel. Jeg antar at den ble printet ut for å illustrere at bevegelige deler er mulig - ikke fordi noen faktisk har tenkt å bruke en skiftenøkkel av plast.

 

Jeg har ikke noe imot 3D-printing, men det virker litt hypet når man til stadighet leser artikler (ikke bare på hardware.no) om hva man kan lage med en 3D-printer, og så er det de samme ubrukelige objektene om igjen og om igjen. Jeg er ganske sikker på at det tar lang tid før jeg ville kjøpt en 3D-printer fremfor en CNC-fres. :|

 

har ikke cnc fres så må nok bli en printer for meg

Lenke til kommentar

har ikke cnc fres så må nok bli en printer for meg

 

Jeg har heller ikke CNC-fres, men hvis jeg først skulle ha kjøpt et verktøy for å lage ting, hadde nok valget falt på en slik fremfor en 3D-printer. Man kan sikkert skaffe/bygge rimeligere 3D-printere enn CNC-freser, men jeg har enn så lenge vanskelig for å se nytten med en 3D-printer.

Lenke til kommentar

Nok en gang slår det meg at utstrakt 3D-printing er ganske langt frem i tid. Hva ser man egentlig på det første bildet i artikkelen? Masse pyntegjenstander av plast som, selv om de er flotte, komplekse og kreative, ikke kan brukes til stort annet enn å sitte i vindusposten. Det eneste funksjonelle objektet jeg kan se på bildet er en skiftenøkkel. Jeg antar at den ble printet ut for å illustrere at bevegelige deler er mulig - ikke fordi noen faktisk har tenkt å bruke en skiftenøkkel av plast.

 

Jeg har ikke noe imot 3D-printing, men det virker litt hypet når man til stadighet leser artikler (ikke bare på hardware.no) om hva man kan lage med en 3D-printer, og så er det de samme ubrukelige objektene om igjen og om igjen. Jeg er ganske sikker på at det tar lang tid før jeg ville kjøpt en 3D-printer fremfor en CNC-fres. :|

 

Jeg har tenkt det samme selv. At det som vises fra 3D printere er duppeditter og fjas. Mens han jeg kjenner med 3D printer bruker den primært til nyttige ting.

Mann burde først vise fram alle de nyttige erstatningsdelene og lignende før mann viste fram det kule "fjaset".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Jeg er enig med Displayname. De gangene jeg trenger en 3D utskrift vil jeg ha det i skikkelige materialer som gjør gjenstanden brukbar i praksis. Slike 3D skrivere finnes, men de koster veldig mye mer enn 2000 kr. Det gjør at jeg mye heller vil bestille en utskrift fra noen som har en slik 3D skriver enn å kjøpe noe ræl som produserer små og svake plastgjenstander med stygge kanter. Med mitt utskriftsbehov, 1-10 gjenstander i året, ser jeg ikke poeng med å eie en sånn selv. Det må jo være mye mer miljøvennlig og rimelig med timeshare/leie.

 

Sagt på en annen måte: Vi i nabolaget kjøper ikke hver vår traktor for å brøyte 10 kvadratmeter oppstillingsplass til bilene våre. Da betaler vi heller for tjenesten fra noen som har én traktor og kan brøyte hundrevis av oppstillingsplasser hver dag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...