Gå til innhold

Guide: Nettverkslagring - grunnleggende oppsett (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hugser den gangen eg knapt nok viste kva en PC var, og brukte hardware.no til å lære forskjellige ting, mener å hugse dette var gratis før i tiden.

 

Men nå som penger skal styre alt meir enn det gjoprde den gangen, så må vi betale får å lese informasjon på nettet. til og med grunleggande informasjon.

 

Synest virkelig dette såkalla "Ekstra" stempelet er noko dere bare kaster etter artikkler dåke holder på med.

Vist en artikkel som er skemmandes lik bruksanvisninga er Ekstra-materiale, så trur eg dåke burde tenke litt på kva dåke faktisk gjere. Greit att Ekstra er eit prøve prosjekt, men det er lov til å tenke.

Nå skal vi betale for å sjå kva nye spill krever av eit par forskjellige oppsett.

 

Spørsmålet eg sitter igjen med, kortid skal må en vere betalande kunde for å lese HW.no i det hele tatt?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg tipper de fleste som leser dette har en gammel PC eller to bare stående og samle støv. I så fall trenger dere ikke noen dyr NAS-boks, bare å sette i stand den gamle PCen, fylle opp med harddisker og få i gang programvare for filserverbruk. Diskusjon.no har til og med egen Wiki-side:

 

Guide:(K)Ubuntu server howto

 

Tenkte i grunnen akkurat det samme da jeg leste denne saken. Hvis det kun er felles lagringsplass en er ute etter starter en bare opp gamlepc-en og aktiverer fildeling på en partisjon/disk en vil bruke. Prisen er kr.0,-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Fyll i stedet opp med to disker på 4 TB og speil disse også, da har du 5 TB totalt i boksen fordelt på to RAID 1.

 

Dette stusser jeg litt over

Er det ikke snakk om speiling av disker her ?

 

Er det snakk om 4 eller 2 disker her ?

 

Enten det nå er 2 eller 4 disker på 4 TB hver så får jeg ikke det til å stemme at man får 5 TB lagringsplass ut av det

 

har man 2 disker på 4 TB så har man jo 8 TB og speiler man dem så bruker man jo ytterligere 2 disker , eller så kan man speile de 2 4TB disken mot hverandre

Hvordan får dere det til blir 5 TB ?

 

 

Lenke til kommentar

 

Dette stusser jeg litt over

Er det ikke snakk om speiling av disker her ?

 

Er det snakk om 4 eller 2 disker her ?

 

Enten det nå er 2 eller 4 disker på 4 TB hver så får jeg ikke det til å stemme at man får 5 TB lagringsplass ut av det

 

har man 2 disker på 4 TB så har man jo 8 TB og speiler man dem så bruker man jo ytterligere 2 disker , eller så kan man speile de 2 4TB disken mot hverandre

Hvordan får dere det til blir 5 TB ?

 

 

Han skisserte et eksempel hvor man hadde plass til 4 disker. 2 X 1TB i Raid1 og 2 X 4TB i Raid 1, gir lagringsplass på 5 TB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, det er den ikke, fordi strøm koster penger.

 

AtW

Så... Hva bruke så NAS-boksene for å få snurret diskene?

En NAS bruker riktignok mindre strøm rett ut av boksen. Men en PC kan også settes opp til å bruke lite strøm. Den gamle PCen burde få en omgang i BIOS og andre instillinger før man tar den i bruk som NAS. Når den var i bruk som hovedmaskin så ville man jo gjerne ha mest mulig ytelse og blåste i strømforbruket, innstillingene var deretter.

 

Litt underklokking, fikling med spenninger, etc. Pluss programvare som skrur av/timer ut unødig dilldall som ikke er i bruk. Så vil du kutte strømforbruket betraktelig.

 

En fem seks år gammel CPU har en del strømsparingstriks innebygget om man aktiverer de. Pluss at den gjerne er kraftigere enn innmaten i en NAS.

 

Den trenger heller ikke stå på hele tiden, dvalemodus i ulike former kan stilles inn. Da bruker selv gamle maskiner minimalt med strøm.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor i svarte granskauen bruke 900D som server-kabinett når du får nydelige PC-343B-XT med plass til nær sagt hva som helst til samme pris?! :ohmy:

 

Fordi cuben er stygg i mine øyne og ALT for stor

Ved å kjøpe 2 stk 900D, 1 for server og 1 for gamer kan jeg flytte over harddiskholderne og dermed få plass til minst 15 disker + 5" brønnene + SSDer og fortsatt ha plass til vannkjøling og flere disker om ønskelig uten at den tar opp mer plass enn nødvendig

Endret av Zpeed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Fordi cuben er stygg i mine øyne og ALT for stor

Ved å kjøpe 2 stk 900D, 1 for server og 1 for gamer kan jeg flytte over harddiskholderne og dermed få plass til minst 15 disker + 5" brønnene + SSDer og fortsatt ha plass til vannkjøling og flere disker om ønskelig uten at den tar opp mer plass enn nødvendig

 

 

Hvor er det plass til 6 disker til utenom 5.25-brønnene i det kabinettet?

 

Ellers er det vel smak og behag, cube case er mere gunstig formet for mange disker i mine øyne, selv om den skulle vært litt dypere, du får jo plass til ett par og tredve disker i den, uten at den er så ekstremt høy.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor er det plass til 6 disker til utenom 5.25-brønnene i det kabinettet?

 

Ellers er det vel smak og behag, cube case er mere gunstig formet for mange disker i mine øyne, selv om den skulle vært litt dypere, du får jo plass til ett par og tredve disker i den, uten at den er så ekstremt høy.

 

AtW

 

Det er plass til 2 harddisk holdere til i kabinettet, som jeg bare flytter fra "gaming" kabinettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...