Gå til innhold

Test: Nokia Lumia 1020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk min fra Elkøp i går. Sitter med den i handa nå, og må innrømme at etter å ha testet den litt, så er jeg helt enig i testens terningkast (6!)

 

Jeg fikk også min hvite lekkerbisken fra Elkjøp i går, men jeg plages VELDIG av at batteriet tømmes fort. Allerede nå er dte ensten tomt selv om den var nyladet i dag kl 08. Jeg bruker 3G og ikke 4G, og har ikke tatt mer en en håndfull bilder i dag, så jeg skjønner ingenting.

 

I en annen test leste jeg at det hjelper å skur av klokken som alltid vises på låseskjermen, men dette finner jeg ikke ut hvordan man gjør.

 

Hordan oppfører din seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk også min hvite lekkerbisken fra Elkjøp i går, men jeg plages VELDIG av at batteriet tømmes fort. Allerede nå er dte ensten tomt selv om den var nyladet i dag kl 08. Jeg bruker 3G og ikke 4G, og har ikke tatt mer en en håndfull bilder i dag, så jeg skjønner ingenting.

 

I en annen test leste jeg at det hjelper å skur av klokken som alltid vises på låseskjermen, men dette finner jeg ikke ut hvordan man gjør.

 

Hordan oppfører din seg?

 

Noen apper kan kjøre i bakgrunnen og bruke mye batteri eksempelvis navigasjonsappen. Regner med at du har kontroll på det men kan for ordens skyld minne om at du får opp alle "åpne" apper ved å holde inne tilbakepilen. Du kan her sveipe sidelengs mellom disse "åpne" appene. For å lukke en valgt app, trykker du først på bildet av appen og deretter ett trykk på tilbakepilen. Har inntrykk av at uventet rask batteritap ofte skyldes apper som driver på med sitt i bakgrunnen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fikk min fra Elkøp i går. Sitter med den i handa nå, og må innrømme at etter å ha testet den litt, så er jeg helt enig i testens terningkast (6!)

 

Jeg fikk også min hvite lekkerbisken fra Elkjøp i går, men jeg plages VELDIG av at batteriet tømmes fort. Allerede nå er dte ensten tomt selv om den var nyladet i dag kl 08. Jeg bruker 3G og ikke 4G, og har ikke tatt mer en en håndfull bilder i dag, så jeg skjønner ingenting.

 

I en annen test leste jeg at det hjelper å skur av klokken som alltid vises på låseskjermen, men dette finner jeg ikke ut hvordan man gjør.

 

Hordan oppfører din seg?

Hei nr1-Lasse!

 

Argumentet med klokka er i allefall bare tull. Den bruker så minimalt med strøm, at det er ikke der "slaget står". Har min på 4G og har brukt den aktivt i jobb i hele dag. Batteriet viser 70 %. Hva slags telefon hadde du før du byttet til 1020? Jeg hadde Lumia 925, og det virker som at 1020 har bedre batterikapasitet enn den.

 

Ønsker du å prøve å skru av klokka, så finner du den her: "Innstillinger/skjerm+berøring - sveip til siden til "øyekast". Der kan du deaktivere klokka. (Men som sagt lite trolig at det er løsningen.

 

Jeg hadde prøvd å skru av - og på telefonen, og gitt den en full lading igjen, og sett om det hjelper.

Lenke til kommentar

Virker som en fornuftig test av telefonen som gjenspeiler det jeg har sett andre har skrevet.

 

Hvis du skal ha en smarttelefon til generell bruk så er denne akkurat like grei som alle andre windowstelefoner, og et godt stykke bak hva du får med android og fra apple.

 

Hvis kamerafunksjonaliteten er førsteprioriteten er denne overlegen, udiskutabelt det beste kameraet i en telefon av denne størrelsen, og kameraappen er tilsvarende suveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk også min hvite lekkerbisken fra Elkjøp i går, men jeg plages VELDIG av at batteriet tømmes fort. Allerede nå er dte ensten tomt selv om den var nyladet i dag kl 08. Jeg bruker 3G og ikke 4G, og har ikke tatt mer en en håndfull bilder i dag, så jeg skjønner ingenting.

 

I en annen test leste jeg at det hjelper å skur av klokken som alltid vises på låseskjermen, men dette finner jeg ikke ut hvordan man gjør.

 

Hordan oppfører din seg?

Gå inn på innstillinger og programmer, sjekk hva som står på i bakgrunnsoppgaver. Drive+ bruker MYE strøm, også en del andre er strømsluk. Ellers tar det 3-4 ganger med helt utladet - helt oppladet (12+ timer) før batteriet er på topp.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som en fornuftig test av telefonen som gjenspeiler det jeg har sett andre har skrevet.

 

Hvis du skal ha en smarttelefon til generell bruk så er denne akkurat like grei som alle andre windowstelefoner, og et godt stykke bak hva du får med android og fra apple.

 

Hvis kamerafunksjonaliteten er førsteprioriteten er denne overlegen, udiskutabelt det beste kameraet i en telefon av denne størrelsen, og kameraappen er tilsvarende suveren.

"et godt stykke bak". Litt nysgjerrig, synes personlig 920 er langt foran SG2 jeg hadde tidligere.

Hva er Android og iOS langt foran på?

Bortsett fra foreløpig i antall apper...?

Endret av Xaphoon
Lenke til kommentar

Hmm

Her får vi virkelig demonstrert hvor effektiv Nokias piksel-oversampling er når det gjelder å fjerne støy i bilder tatt i dårlig lys

 

Havde faktisk den modsatte konklusion da jeg så billedet... At de trods den store sensor ikke får et billede der er bedre end det iPhonen laver.... Der re ikke flere detaljer i Lumia billedet, der er bare kraftigere støjfjerning der 'tværer' støjen ud....

(Men klart at de mange pixels giver spændende muligheder i godt lys - men det er jo en anden historie)

Lenke til kommentar

Er det sekser på alle sidene på terningen dere kaster? Det er mulig at denne telefonen rettferdiggjør en sekser, men det er jo litt pussig at alle de siste telefonene dere har testet får terningkast 6. Hvis man derimot går litt lenger tilbake i tid, så fikk Lumia 925 "bare" en femmer i testen, og allikevel var det omtrent akkurat de samme tingene dere trakk for den gangen. Resultatet blir allikevel forskjellig. Man kan selvsagt argumentere med at denne har bedre kamera, men også Lumia 925 fikk skryt for kameraet, og det har neppe noe dårligere kamera enn det Optimus G2, iPhone 5S eller Galaxy Note 3 har (som alle fikk terningkast 6).

 

En femmer burde jo egentlig bety en veldig god telefon, men når dere nå er blitt så rause med sekseren, får man nesten inntrykk av at en femmer betyr en mindre bra mobil.

 

Jeg har lest de fleste testene deres, og etter min oppfatning er det Xperia Z1 og Note 3 som har fått mest skryt, og som kanskje sånn sett forsvarer en 6. At dere gav Optimus G2 og iPhone 5S terningkast 6 med så mange mangler, er vanskeligere å forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere som har gått til innkjøpt av ny telefon, gratulerer!:)
Hvordan opplever dere den ved bruk til f.eks trening?
Bruker den lang tid til å finne satelitter? Hvor mye batteri går på GPS (f.eks endomondo)?
Har dere noe erfaring mtp Nokia og ANT+ støtte?

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...