Gå til innhold

Test: Samsung UE65F9005STXXE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kikket på en sånn i går, men de spilte dessverre bare fullHD på den. Uansett, jeg måtte ca 1 meter unna for å ikke lengre kunne se de sorte skillene mellom pikslene. Det er adskillig bedre enn en Full-HD 65-tommer et annet sted i lokalet der jeg måtte ca 2 meter unna for å ikke se de sorte skillene.

Lenke til kommentar

Garantert et dumt spm;

Hva heter skrifttypen dere bruker i artikkelen ?

 

body {

font-family: Helvetica, Arial, sans-serif;

}

 

 

 

..og det eneste vi har å utsette på den er at det ikke finnes mulighet for å dreie TV-en.

 

Det er ikke værre en å dreie hele tven, inkludert foten, i den retningen man vil ha den.

Lenke til kommentar

Hvor nærme må man sitte for å se forskjell på denne 4K-skjermen og en tilsvarende, like stor skjerm i 1080p av samme kvalitet?

 

65" begynner å bli brutalt stort og jeg kan skjønne at man kanskje trenger høyere oppløsning for sånne skjermer, men man skal jo ha plass til vidunderet og de fleste av oss sitter vel gjerne 2.5-4 meter unna TV-en. Jeg har ikke fått testet selv, men jeg har forstått det slik at man skal ha veldig godt syn for å klare å se forskjell på 1080p og 4K på det som er vanlige sitteavstander i forhold til TV-størrelsen.

 

Skal selvsagt ikke klage den dagen 4K er standarden... Høy DPI er fint å se på.

Lenke til kommentar

Hvor nærme må man sitte for å se forskjell på denne 4K-skjermen og en tilsvarende, like stor skjerm i 1080p av samme kvalitet?

 

65" begynner å bli brutalt stort og jeg kan skjønne at man kanskje trenger høyere oppløsning for sånne skjermer, men man skal jo ha plass til vidunderet og de fleste av oss sitter vel gjerne 2.5-4 meter unna TV-en. Jeg har ikke fått testet selv, men jeg har forstått det slik at man skal ha veldig godt syn for å klare å se forskjell på 1080p og 4K på det som er vanlige sitteavstander i forhold til TV-størrelsen.

 

Skal selvsagt ikke klage den dagen 4K er standarden... Høy DPI er fint å se på.

Jeg skrev ørlitt om det i starten av denne tråden, men jeg hadde som sagt ikke noe godt bilde å sammenligne med. En ting er at det bare var FullHD film, en annen at det bare var bevegelige bilder og da blir det mye vanskeligere å se forskjell. Hadde de vist frem et skarpt stillbilde ville det vært mye lettere å finne minimumsavstanden der 4K og FullHD ser likt ut. For mine øyne vel og merke. Uansett, teorien sier at avstanden for å "se piksler" halveres nøyaktig ved å bruke 4K sammenlignet med 2K. Vel og merke når man sammenligner samme skjermstørrelse.

 

Foreløpig ser jeg ingen grunn til å velge 4K for film. Bare for stillbilder, og kun ved mindre enn ca 2,5 meters avstand på 60 tommer. For film er det ekte fps som teller og da mener jeg minst 60 fps progressivt for Full-HD. 4K har ikke noe særlig poeng for film før minimum det dobbelte, 120 fps. Med unntak av scener som er stillbilder eller tilnærmet stillbilder.

Lenke til kommentar

Foreløpig ser jeg ingen grunn til å velge 4K for film. Bare for stillbilder, og kun ved mindre enn ca 2,5 meters avstand på 60 tommer. For film er det ekte fps som teller og da mener jeg minst 60 fps progressivt for Full-HD. 4K har ikke noe særlig poeng for film før minimum det dobbelte, 120 fps. Med unntak av scener som er stillbilder eller tilnærmet stillbilder.

 

Helt enig i at økt ekte fps er det som teller mest, men hvorfor trengs det dobbelte ved 4k?

Lenke til kommentar

Hvis en bevegelse skjer så og så fort på en 2K skjerm så vil den på en 4K skjerm forflytte seg dobbelt så mange piksler på samme tid. Med andre ord, skarpheten til bevegelige bilder vil ikke øke ved overgang fra 2K til 4K hvis fps forblir den samme. Dobler man samtidig fps vil skarpheten til de bevegelige bildene dobles, og det må jo være noe av hovedpoenget med å kjøre skarpere skjerm for å se film på.

Lenke til kommentar

"Bra design" herregud både TVen og foten er jo bare helt firkantet, kaller ikke det for noe design, til og med jeg kunne tegnet designet på den.

Synes Sony X9 er mer finere å se på, det kaller jeg design.

 

hvilke tv er det som ikke er firkantet da????

ser du etter ovale eller 360grader tv eller?

 

så kjapt på den ene X9 fra Sony og ser den har høyttalere på siden,det var virkelig stygt syns jeg. Liker heller tver som ikke viser det,lite vits i å ha store deler av tven dekket med høyttalere når tven skal kobles opp mot 5.1.

 

Den foten så ikke så gæli ut fra sony,men jeg har på en måte vendt meg til firkantete foter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du må nesten se en slik TV i levende live for å skjønne for skarpt bildet blir, der detaljene er så bra at du fint kan sitte på en halv meters avstand fra en 65 tommer uten å kunne se antydning til piksler.

Noen som vet om et sted i Oslo hvor de har en utstilt?

Elkjøp v/Ullevål Stadion hadde en utstilt sist jeg var der

 

EDIT: Om de hadde denne spesifikke TV-en vet jeg ikke, men de hadde hvertfall en 4K TV. Liker bildekvaliteten! :)

Endret av hjahre
Lenke til kommentar

 

 

Garantert et dumt spm;

Hva heter skrifttypen dere bruker i artikkelen ?

body {

font-family: Helvetica, Arial, sans-serif;
}

 

 

..og det eneste vi har å utsette på den er at det ikke finnes mulighet for å dreie TV-en.

Det er ikke værre en å dreie hele tven, inkludert foten, i den retningen man vil ha den.

Litt supplement:

font-size: 15px;

line-height: 25px;

(max-width: 670px;

margin-bottom: 22px;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...