Gå til innhold

Socket 370 takker for seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, jeg trodde ikke de ble produsert ennå.

 

Men jaja, den CPU-generasjonen har tjent oss i hele 8 år og 6 dager, så da får vel både vi og Intel se seg fornøyde.. Den må jo sies å ha skalert utrolig bra: fra 150MHz til 1,4GHz.

 

(PIII er som kjent basert på samme kjerne som PII, Celeron <=1,4GHz, og Pentium Pro. Forskjellene på kjernen er bare påbygd cache, MMX og SSE)

Lenke til kommentar
Jøss, jeg trodde ikke de ble produsert ennå.

 

Men jaja, den CPU-generasjonen har tjent oss i hele 8 år og 6 dager, så da får vel både vi og Intel se seg fornøyde.. Den må jo sies å ha skalert utrolig bra: fra 150MHz til 1,4GHz.

 

(PIII er som kjent basert på samme kjerne som PII, Celeron <=1,4GHz, og Pentium Pro. Forskjellene på kjernen er bare påbygd cache, MMX og SSE)

 

 

<pirkemode>

Det er også andre forskjeller på dem .. P3-S (P3-Tualatin med 512kB) serien hadde også hardware-prefech i cachen. Første P3 hadde ekstern cache, P3 Coppermine var første som fikk den integrert on-die osv ... litt sånn

</pirkemode>

Lenke til kommentar

Rart, bestilte 5 stk. bulk cd-rom til skolen idag for 136,- kroner stk. ( x52 ) ...

 

 

Titter på "hovedkabinettet", og så vet jeg hva den kombinerte surfemaskina/ arbeideren mellom beina presterer - klaprer støtt på det trådløse tastaturet i fanget.

 

En overklokka pIIIE700 med Matrox 400max dual head som jeg er så glad i - er den jeg har best kontroll på - knekt 2 hdd'er, grøss...

 

Abit BE6 med hdd ide ata-66, og pokker om jeg kan se særlig forskjell på det og NF7-S v2.0-maskina med et Gainward fx5600-kort når det gjelder oppgavene jeg gjør nå: skrive i forumet 8)

 

...jada, er bare på lufta og trives med specs som nevnt over, og alle "vidundermaskinene" av siste skrik jeg har sett og bygd, ikke pokker om de har imponert så mye som denne i forhold til... den er bare så forbasket kvikk og trofast !

 

PIIIE700@868

Mushkin 384mb pc133 ( @124 ) var max for win98se på bx-chip med HPT366 - 128mb kosta over 1700,- høsten 99' etter jordskjelv og brente lagre i Taiwan ( ? ) - omtrent like mye som en IBM 22gxp 13,5 gb/ 19,6gb Fujitsu ( begge 7200 rpm @ ata66, og slett ikke så etterlatt... ) kosta.

 

 

mimre-mimre :-?

.

Lenke til kommentar
Ahh P3 ja... Den ga meg mange gleder. Gjør honnor også.  

 

Btw var det ikke slikt at P3 ytet mer enn P4 ved lik antall mhz/ghz?

 

Faktisk så er ikke Pentium 3 helt død selv om Intel nå slutter å produsere Tualatin. Pentium-M, aka Banias, er basert på samme kjernen som Pentium 3. Intel har for tiden to forskjellige 32-bits kjerner, P6 og P4.

 

P6 begynte med Pentium Pro som var en milepæl i utviklingen av x86 cpu'er (intern RISC, Out-of-Order kjøring, >32-bit addressering, mm). Pentium 2 og 3 er nesten som Pentium Pro, bare med litt annen formfaktor, cache og klokkefrekvens.

 

Designet av P4 begynte med en gang Pentium Pro ble gitt ut, og det tok godt over 6 år før den kom ut i form av Willamette. Ser du på Intels utviklingsplaner, så vil denne kjernen fortsette i mange år til.

 

Så vidt meg kjent, begynte utviklingen av Banias etter at Pentium 3 ULV var lansert, omtrent da Transmeta kom ut med sine cpu'er. Leter du litt på nettet, vil du finne intervju med noen av arkitektene bak Banias, hvor de sier at det er en P6 kjerne. Det er bare Intels markedsføring som sier noe annet.

 

Prosessorer basert på P6 kjernen (Tualatin og Pentium-M) er raskere enn P4 ved samme klokkefrekvens, men ettersom AMDs 32-bits kjerne, K7 (Athlon XP), var enda mye raskere ved samme klokkefrekvens så valgte Intel altså å satse på P4 som kunne klokkes høyere.

Lenke til kommentar

Pentium-M er en svært modifisert utgave av PIII med elementer fra Pentium 4 og noen helt nye egne løsninger, så man kan jo diskutere lenge om man vil inkludere den i Pentium Pro/PentiumIII-serien eller ikke.

 

Banias har mange av de interne egenskapene til Pentium III men så vidt jeg har skjønnt har den fått ALU'en fra Pentium 4, og FSB'en fra Pentium 4. Den har også noen helt egne løsninger som jeg ikke kommer på nå i farta. Og 2MB L2 Cache på kjernen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...