Gå til innhold

Vant flere konkurranser med stjålne<br />bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er synd at man tilsynelatende må ødelegge bildene med vannmerke for å beskytte seg mot bildetyveri.

Har selv mange eksempler på bilder som er "lånt" av meg av. De fleste er av bloggere og gjør ingen spesiell skade, mens andre brukes i kommersiell sammenheng.

 

Jeg bruker også Google's bildesøk for å finne tyvlånte bilder, men skulle helst sluppet å gjøre dette manuelt for hvert bilde. Finnes det noen verktøy som kan gjøre denne jobben for et sett bilder f.eks?

Lenke til kommentar

Det er synd at man tilsynelatende må ødelegge bildene med vannmerke for å beskytte seg mot bildetyveri.

Har selv mange eksempler på bilder som er "lånt" av meg av. De fleste er av bloggere og gjør ingen spesiell skade, mens andre brukes i kommersiell sammenheng.

 

Jeg bruker også Google's bildesøk for å finne tyvlånte bilder, men skulle helst sluppet å gjøre dette manuelt for hvert bilde. Finnes det noen verktøy som kan gjøre denne jobben for et sett bilder f.eks?

 

Ut av interesse, hva gjør du hvis du finner ut at bildet ditt er brukt i noe komersiellt?

Lenke til kommentar

Ut av interesse, hva gjør du hvis du finner ut at bildet ditt er brukt i noe komersiellt?

 

Det er litt avhengig av bruk. Jeg sender som oftest ut en variant av følgende:

Hi,

it has been brought to my attention that you are using an image I am the copyright owner for. The image in question can be seen on http://funkvape.com/index.php?route=product/product&product_id=119
The original can be found on my site: http://yngvethoresen.com/cafe-mocha
I have taken this image, and as such owns the copyright for it. This is stated clearly on the sites I have published it with "Copyright Yngve Thoresen Photography. All Rights Reserved.". This means that the image can not be used, in any form, without my consent.
On your site, you have used my intellectual property without any consent or attribute to the owner (me). If you wish to continue the use of my image please provide me with an offer we can agree on. Contact me for options on payment if interested.
If you do not wish to pay for the use of my property, please remove and delete all instances (modified and otherwise) of this image. Failure to do so will lead to legal actions from my part.
Kind regards,
Yngve Thoresen

I praksis fører det til at de større sidene som oftest beklager og fjerner bildet, mens de mer useriøse aldri svarer.

Bildet det er referert til i teksten over er ganske hyppig misbrukt: Google Søk, men for det meste av små useriøse sider. Jeg har fått fjernet de verste.

Endret av XmasB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er det, men jeg tror jeg har tilgode å se dette gjort på en god måte. En ting er signatur på bildet, noe ganske annet et beskyttende vannmerke.

Hva vil en god måte være, med tanke på å unngå tyveri? Vannmerke midt i bildet? I hjørnet, men ikke for langt ut i hjørnet?

 

En stor fordel er om konkurransene setter større krav til oppløsning på de opplastede bildene. Det vil gjøre det vanskeligere for tyvene å ta en print screen av et foto, for deretter å laste opp. Det regner jeg med at kommer til å endre seg med tiden, ettersom den generelle forbruker kommer til å ende opp med høyere oppløsning i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar

Hva vil en god måte være, med tanke på å unngå tyveri? Vannmerke midt i bildet? I hjørnet, men ikke for langt ut i hjørnet?

 

En stor fordel er om konkurransene setter større krav til oppløsning på de opplastede bildene. Det vil gjøre det vanskeligere for tyvene å ta en print screen av et foto, for deretter å laste opp. Det regner jeg med at kommer til å endre seg med tiden, ettersom den generelle forbruker kommer til å ende opp med høyere oppløsning i overskuelig fremtid.

 

Mener du at konkurransene skal ha minimumskrav på oppløsning? i dag er det jo ofte et maksimumskrav som f.eks i Oktoberfesten her...

 

Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.

 

Et minimumskrav høres jo ganske fornuftig ut (og ødelegger litt av argumentet mitt under), og vil ihvertfall fjerne noe av problemet denne artikkelen peker på.

 

Jeg ser mange anbefaler at man ikke legger ut bilder i for stor oppløsning, fordi dette gjør bildet mer attraktivt å "stjele". For min egen del er misbruken nesten utelukkende små versjoner av bildene mine, lagt på en nettside for illustrasjon eller i eksempelet med kaffekoppen brukt som produktbilde. Om noen bruker bildet mitt som bakgrunn på pc'en sin plager ikke det meg.

 

Bildene mine blir neppe brukt av andre til konkurranser uten videre. Da finnes det "heldigvis" andre dyktigere fotografer man kan ta av.

Lenke til kommentar

 

Mener du at konkurransene skal ha minimumskrav på oppløsning? i dag er det jo ofte et maksimumskrav som f.eks i Oktoberfesten her...

Jepp. Jeg tenker slik at et minimumskrav vil være sikrere fordi:

 

Filer som legges ut på nettet (flickr, 500px osv) gjerne kan være i størrelsesorden 500-1200px korteste side.

I slike store versjoner vil et eventuelt vannmerke legges i, la oss si, nedre høyre hjørne. Om en person da skal stjele bildet, vil han/hun mest sannsynlig måtte klippe vekk vannmerket, og dermed også fjerne et stort antall piksler, noe som naturligvis vil gjøre det vanskeligere å vinne konkurranser med.

 

En annen løsning vil være å lage vannmerket i Photoshop, plassere det rimelig langt inn i bildet, og bruke "blend mode" til å gjøre det nesten usynlig, slik at det vil være vanskelig å fjerne, vanskelig for en tyv å legge merke til, og dermed fordelaktig om det blir publisert ulovlig andre steder.

 

Dette er uansett noe jeg grubler på stadig vekk. og veldig bra å ha en diskusjon på.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...