Gå til innhold

? Nokia døde av mangel på innovasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Selvsikre d****sekk :p

Så det han sier er at uten innovasjon, dør et selskap ut? Kanskje på tide å se på seg selv. Foruten fingertrykk avleser, og to led linser (WOW), hva nytt bringer iphone 5s på markedet kontra de tidligere modellene?

 

helt enig! set er en av grunnene til at jeg hater Apple(og at alle dems produkter er overpriset da...)

 

nokia har mye mere innovasjon enn apple, eks satser mere på kamera en noen andre mobli selskaper har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En dag våkner Apple opp, og innser at de er blitt forbikjørt av de andre, og ender opp som Nokia. Ser kanskje ikke slik ut pr. dags dato, men det gjorde det heller ikke for Nokia for 5 å siden.

 

Og hvem skal dytte Apple av "tronen"? Hvilket mobilselskap er det som har denne "innovasjonen" som folk klager over at Apple har mistet?

 

nokia har mye mere innovasjon enn apple, eks satser mere på kamera en noen andre mobli selskaper har gjort.

 

Apple forbedrer kameraet sitt = Ugh, er det alt?

Nokia fokuserer på kamera = Kongen av innovasjon!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selvsikre d****sekk :p

Så det han sier er at uten innovasjon, dør et selskap ut? Kanskje på tide å se på seg selv. Foruten fingertrykk avleser, og to led linser (WOW), hva nytt bringer iphone 5s på markedet kontra de tidligere modellene?

Det gjør da ikke det han sier om Nokia feil? Mulighetene ved en telefon ala iPhone var åpenbare lenge før den kom ut, og at Nokia ikke startet med å utvikle en slik telefon mye, mye tidligere, var for meg, selv på den tiden, veldig merkelig. Selv om det den gang kanskje var begrensninger med batteritid/skjerm/hastighet på prossessor burde de ha jobbet med et operativsystem med det i tankene, slik at de var klare til utrulling når teknologien gjorde produksjonen mulig til en rimelig pris. I stedet ventet de i evigheter med å produsere 5800 (mener jeg å huske den het), og den var langt bak konkurentenes produkter da den kom ut. De klarte ikke å lage et skikkelig operativsystem før Nokia Bell kom ut, og da var det for sent.

(La det være sagt, jeg liker Nokia, og digger f.eks. Nokia Maps, men å si at de manglet inovasjon på noen veldig viktige områder, er ikke akkurat en overdrivelse)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En dag våkner Apple opp, og innser at de er blitt forbikjørt av de andre, og ender opp som Nokia. Ser kanskje ikke slik ut pr. dags dato, men det gjorde det heller ikke for Nokia for 5 å siden.

 

Og hvem skal dytte Apple av "tronen"? Hvilket mobilselskap er det som har denne "innovasjonen" som folk klager over at Apple har mistet?

 

Det vet vi jo ikke enda, men umulig å si hvem som er kongen på haugen om 1 år, 2 år osv osv...

Lenke til kommentar

Nja...

 

Nokia skjønte det ikke mens Apple gjorde det.

 

Nokia før iPhone lagde tekniske overlegne dingser stappet med 3-bokstavforkortelser. Men forkortelsene var i stor grad ubrukelige.

Apple lagde en telefon som var teknisk gammeldags, men satte Brukervennlighet, OS og applikasjonene i sentrum. Apple sin softwaren tynte hardwaren for alt det var verdt i motsetning til Nokia som bare rasket sammen noe kode som knapt virket bare for å kunne gi selgeren salgsargumenter.

 

Den største jobben er og var - det å lage et økosystem for apps. Apple begynte denne jobben med iTunes. Det er en ganske stor jobb å etablere en nettbutikk i alle land, med alle de ulike betalingsløsninger, ulike juridiske regler, skatteregler etc. App Store er på sett og vis bare en naturlig utvidelse av iTunes. iTunes startet i 2000, ca 8 år før den første iPhone kom sammen med App Store. Begynte egentlig iPhone som iPod som kom ut i 2001? Vi kan laste ned musikk, kan vi da laste ned apps? Kan vi ringe med den? Lets try...

 

En av grunnene til at windows ble så utbredt, er og var det sosiale aspektet. En linux app og windows app samarbeider svært dårlig sammen. Office og office filer er fortsatt den dag i dag et herk på alt annet enn windows. World of Warcraft er det samme innen MMO. Folk vil være der sine venner er. Facebook samme greia innen sosialt samrøre. Det er utrolig tungt å etablere en nummer 2 plattform slik Google har klart med Android. Nummer 3 finnes ikke uansett hvor mange penger og apps som kommer inn i windows-app-store.

Folk, fe og penger vil være der det er kulest - og idag er dette Apple universet enn så lenge. Apple maskiner har aldri før vært mer utbredt. Windows ... hva skal vi med det egentlig?

 

Nokia skjønte aldri hvor dårlige produktene deres egentlig var. De turte aldri å satse på noe nytt. Når de først fikk kniven på strupen så gjorde de alle tenkelige feil som er mulig å gjøre. De var kortsiktige, og er fortsatt kortsiktige, slik de fleste AS er. Apple har etter Diktatoren Steve Job begynt å tenke kortsiktig de også - og det åpner seg derfor en mulighet for konkurrenter. Siri suger, kartløsningen suger, "billig" telefonen risikerer å bomme, app store er nå så stort at det massive tilbudet kan virke mot sin hensikt - nemlig å selge masse apps.

 

Det blir forferdelig enkelt å skylde på innovasjon. Nokia innoverte - de gjorde bare alt feil. De manglet innsikt, kunnskap, vilje, strategi, og de hadde inkompetent ledelse som kun var ute etter å fylle sine egne lommer og fremheve sin fortreffelighet. Leser man på nett så satt Nokia på massive mengder kunnskap om markedet - men ledelsen valgte å ignorerte dette helt frem til idag - Da er du faen meg idiot, og det er faktisk hovedproblemet til Nokia.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Og hvem skal dytte Apple av "tronen"? Hvilket mobilselskap er det som har denne "innovasjonen" som folk klager over at Apple har mistet?

 

Kanskje det ikke finnes ennå. Kanskje de lager gummistøvler eller tannbørster i dag. Jeg hadde faktisk et par gummistøvler en gang, av merke Nokia...

Lenke til kommentar

Apple har gjort myr riktig...tidligere.. Dette lever de nå på. De er ikke lenger kongene av mobiltelefoner(har nok en ledelse i

Nettbrettsegmentet). Etter at jeg gikk fra iPhone til HTC one er det så stor forskjell i brukeropplevelse at det er vanskelig å skryte av iPhone. Og nå er det altså iPhone som kommer slengende etter med oppdatert os.

Lenke til kommentar

Var innom en Apple-butikk i dag og så på noen av produktene deres - så billig ut alt sammen.

 

Du gikk ut av en Apple-butikk i dag - hadde ikke nok på kortet.

 

Personlig kommer jeg ikke til å oppgradere femmeren, da den dekker alle mine behov for en telefon. Er jo litt enig i at det ikke er innovasjon på høyt nivå her, selv om alle oppgraderinger som er gjort på 5s alle er velkomne i min bok.

Nå ser jeg bare frem mot MacBook Pro refresh så jeg kan bruke Windows-laptopen min til noe nyttig. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og hvem skal dytte Apple av "tronen"? Hvilket mobilselskap er det som har denne "innovasjonen" som folk klager over at Apple har mistet?

 

Kanskje det ikke finnes ennå. Kanskje de lager gummistøvler eller tannbørster i dag. Jeg hadde faktisk et par gummistøvler en gang, av merke Nokia...

Poenget mitt er at folk syter over mangel på innovasjon fra Apple, når den type innovasjon de savner ikke finnes noe sted i markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Poenget mitt er at folk syter over mangel på innovasjon fra Apple, når den type innovasjon de savner ikke finnes noe sted i markedet.

Og poenget mitt var at innovasjonen kan komme fra der du minst aner det,

Lenke til kommentar

Du gikk ut av en Apple-butikk i dag - hadde ikke nok på kortet.

 

Personlig kommer jeg ikke til å oppgradere femmeren, da den dekker alle mine behov for en telefon. Er jo litt enig i at det ikke er innovasjon på høyt nivå her, selv om alle oppgraderinger som er gjort på 5s alle er velkomne i min bok.

Nå ser jeg bare frem mot MacBook Pro refresh så jeg kan bruke Windows-laptopen min til noe nyttig. ;)

 

hehe er ikke dyre da, var vel 3500 kr bare for et sånt nettbrett, men de var litt kule da.. fortsatt nesten ubrukelig, men kule da.. men datamaskinene, de så veldig billige ut, men han sa det var kvalitetsmaterialer.. jeg tenkte "hva så, det ser jo billig ut" - ikke skjønner jeg poenget med å ha noe annet enn windows heller, men det er nå så :p

Lenke til kommentar

 

 

Hva mener du ikke ser billig ut i sammenligning?

Jeg ser sånne ting bare, jeg kunne ha designet noe langt bedre selv. aluminiumet så ut som plastikk, knappene var billige.. kjedelig design forøvrig.

Du "glemte" å svare på spørsmålet, for at Apple-produkter ser billige ut til sammenligning om man går inn på lefdal og ser på PC-er er ganske i mot det forskningen viser at folk oppfatter det som.

Lenke til kommentar

Du "glemte" å svare på spørsmålet, for at Apple-produkter ser billige ut til sammenligning om man går inn på lefdal og ser på PC-er er ganske i mot det forskningen viser at folk oppfatter det som.

 

Joda, men folk flest er vel ikke akkurat spesielt opptatt av det estetiske, så får de er det sikkert helt greit. jeg for min del er mer glad i tiger of sweden klær, porsche, ferrari pc osv. :p

Lenke til kommentar

Du mener virkelig at Ferrari PC har bedre design og oser mer kvalitet? Vell smaken er som baken, men må si du har en litt snodig form for smak. Det å like Tiger of Swden klær og Porche tyder jo på at du liker ganske så minimalistisk og stilren design, og da er det jo litt snodig at en Ferrari PC fra ingen ringere enn produsenten Acer er det du foretrekker innen design og kvalitet av PC-er, henger ikke mye på greip men det er jo din sak å vurdere design og preferanser etter eget ønske.

 

At noen ikke vektlegger design eller det estetiske er greit nok, den vurderingen må jo hver enkelt da, jeg forstår at mange ser på elektronikk som et verktøy hvor design og estetikk er nedprioritert til fordel for mest mulig ytelse og funksjonalitet for pengene. Men når det skal vurderes utifra design og estetikk så har vell Apple stort sett alltid scoret høyt(høyest) i de fleste sin bok. Men igjen, smaken er som baken så det er sånn sett fryktelig vanskelig å vurdere design utifra et estetisk perspektiv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...