Gå til innhold

Så mange nettpirater er det i verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stilig. Dersom en tar utgangspunkt i statistikken fra internetworldstats.com så er det 2,4mrd internettbrukere i verden. Med 432 mill pirater tilsvarer det 18% av brukerne, noe som betyr at nesten hver femte på gata er pirat! Tviler ikke et sekund på det, da nesten alle jeg snakker med enten laster ned selv, eller bruker andres piratvarer (noe som kommer i tillegg til de 432mill piratene selvsagt). Skal nok litt til å få bukt med dette, så andre, mer lettvinte løsninger må på plass!

Lenke til kommentar
Med "pirater" tenkte jeg mer i retning av YIFY, JYK, PublicHD, AMiABLE RELOADED, Razor1911 eller BOZX. Hvis ikke BOZX kun er en kurer, men så nøye er ikke jeg på formaliteter.

Meg selv ser jeg på som en leecher.

Jeg humper ikke rundt med trebein og skråler på Rum og nakne damer, selv om det frister litt....

hmmm ikveld kanskje.. med NRS på radioen :wee:


Syns det blir drøyt å kalle alle som laster ned for pirater.

Naboen på 11 år med noen mp3er på iPhonen er pirat ? Pøh !


edit: nytt bilde


thescenerz1.png

Endret av Karamell2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan man ikke prøve og gjøre dette lovlig, på en måte som de gjorde med netflix og spotify. Hvis man f.eks. betaler 500kr i måneden for bittorrent, så kan man laste ned alt man vil helt lovlig. Bare et forslag

 

Tanken er god, men det ville vel mer eller mindre blitt en umulig oppgave å fordele pengene rettferdig til innholdskaperne i ettertid siden det finnes en utallige måter å skaffe seg innhold på som ikke kan kontrolleres..

 

Slik jeg ser det finnes det kun en måte for bransjen å bekjempe nedlastingen på og det er å gjøre innholdet tilgjengelig enklere, bedre og rimeligere enn via en ulovlig kilde.

Lenke til kommentar

Jeg forsøker virkelig å være lovlydig, har ikke lastet ned eller piratkopiert noe på et par år nå. Men det er så forbasket vanskelig å være lovlydig uten å plages og irritere seg.

 

Kan begynne med noe så enkelt som DVD, spesielt for barn, og spesielt når man skal stoppe på E6 for å bytte skive i bilspilleren. Hvorfor skal jeg måtte se den samme jævla reklamen og trailerne hver f****ings gang. På en av platene tar det 9 minutter og 43 sekunder å starte filmen. Og det sier seg selv at det er uholdbart når barna skal se den 50 ganger før de blir lei. De fleste bruker ikke så lang tid, men det blir fort minutter av det.

 

Så kjøpte jeg med PC med Blu-ray. Fungerte fint den, i fire uker før nye plater sluttet å virke. Da var det til å måtte betale blodpenger for å oppdatere programvare som skulle støtte den nye kopibeskyttelsen. La så inn W8, og det eneste programmet som ikke fungerte, dere skjønner sikkert tegninga. W8 støtte = ny blodpris.

 

Hvorfor ikke la oss bruke platene vi har kjøpt på folkelig vis?

 

Streaming er kult. Bortsett fra at det er ekstremt mangelfullt på innholdssiden. Spesielt på enkelte tjenester. Tenkte jeg skulle se Game of Trones på Sumo eller hva det var. Men hva finner jeg, fem seks siste episodene av siste sesong. Jeg har ikke sett sesong 1 enda.

 

Hvorfor er det ikke mer filmer og serier ute? Fordi bransjen har bestemt at tilbyderne må kjøpe rettighetene for filmene/seriene for en viss periode. Det er altså ikke betaling for hver gang filmen vises, slik de omsider har fått til med musikk. Derfor er det fåtallet som har fulle serier.

 

Jeg kan derfra gå over til spill. Når jeg kjøpte et spill i "gamle dager" kunne jeg installere dette på min maskin. Inne i spillet kunne jeg opprette en profil enspillerkampanje, eller spille online. Det kunne også andre i familien og venner også gjøre, på samme maskin. I dag er man gjerne knyttet til en steam konto. Starter du en enspillerkampanje får du kjørt kun en om gangen. Starter du en ny, slettes den første. Spiller du online er denne knyttet mot steamkontoen din. Skal man noen som helst riktig opplevelse av spillet må man i dag kjøpe ett spill per person.

 

Med tre barn betyr dette altså at jeg må kjøpe spillene tre ganger, fire med meg selv, selv om vi har kun en maskin å spille på.

 

Og slik kunne jeg fortsette lenge. Bransjen strammer stadig inn på hvordan vi kan bruke det vi betaler for, og det blir stadig mer smertefullt å være lovlydig borger.

 

Kommer jeg til å kjøpe samme spill tre ganger til mine barn? Nei, hvis spillet ikke takler flere brukerkontoer så blir det piratvirksomhet så lenge det lar seg gjøre. Eller så blir spillet av prinsipp ikke kjøpt.

 

Jeg har massevis av penger å sløse bort på underholdning, men jeg gidder ikke gjøre det hvis jeg føler jeg dermed også blir straffet for det med tvungen reklame, vanskeligere bruk, og behov for å kjøpe samme produkt mange ganger.

 

Her kan bransjen også se litt på seg selv...

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg laster selv ned masse, men dette betyr ikke at jeg ikke har prøvd den lovlige veien. Selv bruker jeg spotify til musikk og film ser jeg sjeldent på (utenom hos venner). Serier og Anime derimot går det en hel del av. På Netflix finner jeg aldri de nyeste sesongene, dette fører da selvfølgelig til nedlasting fordi det tar kortest tid. Samtidig som at sjansen for at jeg finner det jeg leter etter i butikkhylla er ekstremt lav! Anime har jeg prøvd å bestille flere ganger fra USA. Det var også da jeg lærte at det var sperret for norske (europeiske) dvd/blu-ray spillere.

 

Få ting mer tilgjengelig! Dette vet jeg gjelder flere land enn bare Norge, men når vi ikke får tak i det vi vil se eller høre på, så går det automatisk til nedlasting (hvertfall for min del).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...