Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - Ett fastobjektiv


Anbefalte innlegg

Tradisjon tro, så vi slår til med oktoberfest i år også. Det er noen endringer i reglene siden i fjor, etter erfaringene som er gjort i andre fester vi har hatt i år.

Regler.

  • Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov).
  • Du skal i utgangspunktet benytte samme hus under festen. Hvis du av forskjellige grunner må bytte hus, så bør det ha samme crop-faktor som det første.
  • Det skal postes kun et offiselt bilde om dagen; har du alternativer kan de legges i en spoiler-tag.
  • Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato. Deltager-nivå prosjekt-oppgave er unntatt denne regelen; de kan poste flere bilder (eller alternative utgaver av samme bilde) fra en og samme shoot, fordelt over flere dager.
  • La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.
  • Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.Info for å legge inn bilder finner dere her.
  • Når måneden er over, velger du de 4 bildene du liker best, så legger du de inn i galleriet. Dette er en tråd som blir opprettet i slutten av festen. De som deltar på prosjekt-oppgave nivå, presenterer den ferdige bildeserien sin.

Deltagernivå.

Du kan velge følgende aktivitetsnivå:

Hardcore: Du bruker det valgte objektivet til all fotografering denne måneden, også de bildene som ikke er relatert til oktoberfesten. Du leverer et bilde hver dag.

Entusiast: Du bruker det valgte objektivet til all fotografering relatert til denne festen og leverer et bilde hver dag. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Kandidat: Du forsøker deg på entusiast-nivå. Men det kan være noen dager du ikke kan levere. Minimumskravet er at du klarer å leverer et bilde 4 dager i uken, klarer du 7 så er det bonus. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Pingle: Du tar to til tre bilder per uke. Du tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Prosjekt-oppgave: Du har valgt deg et konkret foto-prosjekt som i slutten av måneden skal ende opp i en bildeserie på 5-10 bilder. Du velger selv hvor ofte du vil ta bilder, og bilder tatt i en fotosesjon kan fordeles over flere dager; men maks. et bilde skal postes hver dag. Du bruker det valgte objektivet til all fotografering relatert til denne festen, og tar bilder med hva du vil ellers i måneden.

Deltagertråd.

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering -> Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

Oktoberfest 2013 - brukernavn - objektiv

For eksempel:

Oktoberfest 2013 - tomsi42 - 55mm f/1.8

Bildene du legger ut skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden for bilder landskapsformat og 1024 piksler i høyden for bilder i portrettformat. Info for å legge inn bilder finner dere her.

 

Prosjekt-oppgave.

Pass på å velge et tydelig tema slik at du får en enhetlig serie. Det anbefales at du har minst fire foto-sesjoner i løpet av måneden og at det presenteres 3-4 bilder i uka. Det er også ok å poste alternative utgaver av et bilde (Husk å bruke spoiler-tag hvis den alternative utgaven ikke postes for seg selv). Ikke alle bildene som vises trenger å ende opp i bildeserien.

Den endelige bildeserien presenteres på slutten av måneden i galleri-tråden.

Frikort
På grunn av uforutsette hendelser, så kan det være at man blir forhindret i å ta bilder en dag (f.eks. syke barn). Derfor innfører vi frikort for Hardcore og Entusiast deltagerene. Hardcore får 2 frikort; entusiastene 4. Frikortet gjelder kun for en dag. Hardcore deltagerene kan også bruke frikortet for foto-oppgaver som bryter med utfordringen.

Etternølere
Hvis du ikke har fått med deg denne festen før den 1. oktober, så kan du fortsatt melde deg på i løpet av den første uken; da med deltagernivå kandidat eller pingle.

Hard-core og entusiaster som av forskjellige grunner ikke får registert seg i tide, men har tenkt seg å være med; dere kan registrere dere i ettertid så lenge dere starter den første.

Annet

For de som ønsker det; så må man gjerne ha ekstra utfordringer.

  • Man tar kun et bilde hver dag. Mao. Kun en eksponering om dagen.
  • Man skal ikke beskjære (croppe) bildet eller justere skjev horisont.
  • Konverte bildene til sort/hvitt
  • Ingen bearbeiding i Photoshop, GIMP, eller noe annet.

Har dere noen spørsmål, så vær ikke redd for å komme med de her.

Ein Prosit,
Tom

 

edit: endret tittel og la til mer info rundt prosjekt

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være litt vanskelig, så har jeg tenkt å være litt strengere i år. Reglene har vært statiske siden den første festen for 6 år siden. Og regel #1 er essensen i denne festen:

"Du skal kun benytte et objektiv med fast brennvidde fra 1.oktober til 31.oktober (zoomer er ikke lov)."


Intensjonen bak festen, og denne regelen, er at man skal bli godt kjent med en brennvidde slik den oppfører seg i de fleste situasjoner. Men man skal også bli godt kjent med det objektivet slik at man lærer seg dets svakheter og styrker.

 

Så fra og med i år så mener jeg at man skal holde seg til et eneste objektiv. Selv om man har 4 stk. 50mm-ere i stallen, så er det kun et som for være med.

 

Jeg synes dermed også at man skal også bruke kun et hus; minstekravet er at man holder seg til en og samme cropfactor.

 

Jeg har syndet mot begge ting i en tidligere fest, og det eneste jeg lærte, var at det ble en oppvisning i utstyrskombinasjoner, og liten nytte ellers ...

 

Noen kommentarer til dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, jeg har sagt det før, f.eks 100mm på et zoomobjektiv er 100mm..

 

Målet må vel være å få med seg flest mulig og ikke motsatt? Kanskje man heller burde lempe litt på kravene fremfor å stramme inn. Overskriften på tråden er og "fast brennvidde" og ikke "kun fastobjektiv" - det er det en vesentlig forskjell på dersom man tenker etter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, jeg har sagt det før, f.eks 100mm på et zoomobjektiv er 100mm..

Og flere enn deg, faktisk.

 

Men nå er det slik at denne festen handler om fast-optikk. Det er fritt frem å lage en parallell fest der man bruker en zoom på en fast brennvidde. Det har også blitt prøvd, men ble ingen suksess.

 

En ulempe med å bruke en zoom på en bestemt brennvidde, er at man fort glemmer seg og flytter seg vekk fra brennvidden man skal holde seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder kravet om fastobjektiv i oktoberfesten så synes jeg det er helt greit siden vi i løpet av året har tre andre fester der det ikke stilles noen konkrete krav til utstyret som vi bruker. For meg personlig som i hovedsak bruker zoom-optikk til daglig, så synes jeg det er greit med litt strammere tøyler den ene gangen i året. Jeg synes det er helt greit at regelen i oktober er ett hus, ett objektiv.

 

I oktober kommer jeg til å melde meg på i prosjektkategorien av praktiske grunner. Tema har jeg egentlig hatt klart siden augustfesten ble avsluttet og det samme gjelder "location(s)".

Men siden kategorien er relativt ny og jeg av og til må ha ting inn med teskje, så har jeg ett par spørsmål vedrørende prosjektkategorien (spørsmålene er selvsagt til Tomsi)

 

Reglene sier at vi selv bestemmer hvor ofte vi vil fotografere, så betyr dette at jeg/vi i teorien kan ta alle våre bidrag f.eks. i løpet av en helg? Eller er det et krav eller en forutsetning om at fotograferingen må/bør skje over flere perioder av måneden?

Personlig så vil jeg nok fotografere i flere bolker på flere steder, men det er greit å vite om minstekravet til "fotosessions" er en, to eller ?

Når det gjelder tema for et prosjekt skal det være ganske klart definert og ha en klar "rød tråd" eller kan det være litt mer flytende med en relativt tynn rød tråd? Grunnen til at jeg spør er at jeg har et tema som for meg er relativt klart men jeg ser for meg at bidragene som blir levert i løpet av måneden i noen tilfelle kan synes å ligge i grenseland til mitt tenkte tema.

Lenke til kommentar

Og flere enn deg, faktisk.

 

Men nå er det slik at denne festen handler om fast-optikk. Det er fritt frem å lage en parallell fest der man bruker en zoom på en fast brennvidde. Det har også blitt prøvd, men ble ingen suksess.

 

En ulempe med å bruke en zoom på en bestemt brennvidde, er at man fort glemmer seg og flytter seg vekk fra brennvidden man skal holde seg på.

 

Du ba om kommentarer til dine forslag angående denne festen.

 

Jeg ser ikke problematikken du nevner med at man glemmer seg bort - har en satt seg opp på å ta bilder på 100mm til bruk i denne festen så tar man disse få bildene på 100mm. Ikke noe problem. Brennvidde handler om utsnitt uavhengig av om man bruker fast eller zoom.

 

Ved å bestemme at man kun får bruke et fastobjektiv kan det alene bli ekskluderende og jeg mener at man bør unngå at utstyrstypen den enkelte har eller ikke har ekskluderer en for å delta, i disse hysteriske utstyrstider er det feil signaler.

 

Og hva med en mobil? Strengt tatt har vel de fleste av disse fastobjektiv? Endel kompaktkamera likeså, eller er det bare for systemkamera? Det viktigste er jo at folk tar bilder - at de motiveres.

 

Tor

Lenke til kommentar

Gode spørsmål, polljen.

 

Jeg ser for meg at man bør ha minst en shoot hver uke, men gjerne to-tre stk. Det var der jeg havnet og det synes jeg fungerte bra.

 

Jeg vil si at et prosjekt må ha en rød tråd for å fungere godt. Ellers vil ikke bildene henge sammen på en god måte til slutt. Hvis vi bruker min augustfest som en mal, så valgte jeg "Transport-konstruksjoner" som tema, og det ble alt for ullent. Jeg burde nok valgt "betongbroer" eller "gamle broer"

Lenke til kommentar

Du ba om kommentarer til dine forslag angående denne festen.

Nå ba jeg egentlig om kommentarer til de nye presiseringene angående et hus og et objektiv.

 

Jeg ser ikke problematikken du nevner med at man glemmer seg bort - har en satt seg opp på å ta bilder på 100mm til bruk i denne festen så tar man disse få bildene på 100mm. Ikke noe problem. Brennvidde handler om utsnitt uavhengig av om man bruker fast eller zoom.

I utgankspunktet så har du rett. Men, tro meg, det blir ikke det samme, og alle har ikke samme selvdisplin.

 

Ved å bestemme at man kun får bruke et fastobjektiv kan det alene bli ekskluderende og jeg mener at man bør unngå at utstyrstypen den enkelte har eller ikke har ekskluderer en for å delta, i disse hysteriske utstyrstider er det feil signaler.

Dette er faktisk den eneste utstyrsbaserte festen vi har. Og det å anskaffe seg et fast-objektiv er neppe driveren bak utstyrsjag. Veldig mange gryende fotografer kjøper seg enten et portrett-objektiv (fast brennvidde f.eks. 50mm) eller makrobobjektiv. Dette er objektiver som kan anskaffes til en rimelig pris kan gi mye fotoglede for pengene.

 

Og hva med en mobil? Strengt tatt har vel de fleste av disse fastobjektiv? Endel kompaktkamera likeså, eller er det bare for systemkamera? Det viktigste er jo at folk tar bilder - at de motiveres.

Så lenge det er en telefon med fast brennvidde (de fleste), så vil det være et gyldig valg. Tror det er en eller to som allerede har prøvd.

 

Som en oppsummering, så har dine ankepunkter har vært oppe til diskusjon jevnlig siden festen begynte for 6 år siden. Og det har vært generell enighet om at det er fastobjektiv som gjelder. Dette er forøvrig den festen som har hatt best oppslutning i alle år, så det virker ikke som om man må ha et fast-objektiv er en ekskluderende faktor.

 

edit: oktober er jo en mørk måned i Norge, og det er vel billigere å kjøpe en 50mm f/1.8 enn en lysterk normal-zoom?

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er faktisk den eneste utstyrsbaserte festen vi har. Og det å anskaffe seg et fast-objektiv er neppe driveren bak utstyrsjag. Veldig mange gryende fotografer kjøper seg enten et portrett-objektiv (fast brennvidde f.eks. 50mm) eller makrobobjektiv. Dette er objektiver som kan anskaffes til en rimelig pris kan gi mye fotoglede for pengene.

 

 

 

Trodd at det var en utstyrs fest i uke 50, der 50 mm skulle brukes hele uka til ende. ;)

 

Ellers er jeg enig i din argumentasjon angående objektiv, men om Tor vil bruke zoomen sin så .. vel la han holde på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodd at det var en utstyrs fest i uke 50, der 50 mm skulle brukes hele uka til ende. ;)

:blush: Du har rett. Glemmer alltid den. Der låner jeg alltid en 50mm, forøvrig ....

 

Ellers er jeg enig i din argumentasjon angående objektiv, men om Tor vil bruke zoomen sin så .. vel la han holde på.

Det har vært et par andre tidligere. Bl.a. en som arrangerte en parallell fest for de med zoom. Det synes jeg er en fair måte å løse det på.

Lenke til kommentar

Gode spørsmål, polljen.

 

Jeg ser for meg at man bør ha minst en shoot hver uke, men gjerne to-tre stk. Det var der jeg havnet og det synes jeg fungerte bra.

 

Jeg vil si at et prosjekt må ha en rød tråd for å fungere godt. Ellers vil ikke bildene henge sammen på en god måte til slutt. Hvis vi bruker min augustfest som en mal, så valgte jeg "Transport-konstruksjoner" som tema, og det ble alt for ullent. Jeg burde nok valgt "betongbroer" eller "gamle broer"

En grei tilbakemelding som gir meg svar på det meste. Det kunne kanskje vært på sin plass å liste opp et par krav (om frekvens og tema) i post ¤1.

 

Jeg er i utgangspunktet enig i et krav om at det blir tatt bilder hver (hele) uke og at temaet bør være relativt klart og "snevert", bakdelen for meg er at jeg må vurdere å gå fra prosjektet og pingle meg gjennom måneden med mitt litt mer "romslige" tema. Samtidig så har jeg tross alt (nesten) et par uker til å se om jeg kan konkretisere og snevre inn temaet mitt litt mer slik at det passer som et prosjekt.

 

Okke som, oktoberfest blir det :w00t:

 

PS!! Jeg vet det har vært tatt opp i diskusjonstrådene tidligere, men det kunne også være greit å presisere i post ¤1 om en uke (i festen) går fra mandag til søndag eller fra 1. til 7, 8. til 14 osv.

Lenke til kommentar

Vil ikke en zoom man taper til kun å kunne brukes på f.eks. 100 mm bli et slags fastobjektiv? Det er i hvert fall et objektiv med fast brennvidde fram til man tar av tapen.

 

Foto er en ganske dyr hobby, og jeg forstår ikke helt problemet med at noen som ikke har et fastobjektiv skal få lov til å lage seg et av sin zoom hvis de vil delta. Dette er vel uansett bare for moro.

Lenke til kommentar

Går kravene bare på når man tar bildene, eller også på når man publiserer? Jeg vurderer å bli med med et analogt kamera, men det gjør at å publisere flere ganger i uka blir vanskelig. Ta bilder nesten daglig er derimot noe jeg gjør åkke som...

 

Henning

Kravene går for det meste på når man fotograferer. I de fleste kategoriene kan du publisere bilder fra flere dager samtidig, men kun ett bilde fra hver dag du har fotografert. Hvis du likevel har noen dager har et bilde ekstra som du gjerne vil vise frem så går det greit, men legg det da i en "spoiler" slik at det kun er ett bilde som er ditt offisielle bidrag den dagen. Når det gjelder prosjektkategorien så kan du publisere flere bilder som er tatt på en dag, men siden det her er få men store fotosesjoner så kan du kun publisere ett bilde om dagen.

Men går du for en av de andre kategoriene så kan du samle opp bilder for publisering.

Lenke til kommentar

men om Tor vil bruke zoomen sin så .. vel la han holde på.

Nå tenkte jeg heller på eventuelle andre - og momentet med at man ikke lar utstyret avgjøre for om folk kan/får være med eller ikke. Jeg har tidligere brukt fastobjektiver i flere tiår og er glad jeg slipper den begrensningen så dette er ikke et opplegg for meg uansett (generelt føler jeg og at det blir lett for mange "krav og betingelser" i denne typen opplegg, noe som slettes ikke passer meg og mine behov for total frihet for kreativiteten).

 

Men som jeg har sagt før er det flott at noen, som tomsi her, tar på seg å være ildsjel for aktiviteter, slik sett må ikke mine innsigelser sees på som annet enn forsøk på konstruktiv input/kritikk og slettes ikke som kritikk av den/de som står bak opplegget. Jeg har vært med tidligere på opplegg ala dette i andre arenaer og har selv opplevd at vi over tid ble for stramme i opplegget, noe som gikk ut over selve målsettingen bak det hele - men til slutt ble vi heldigvis "vekket opp" av velmenende kritkk fra andre og fikk fjernet skylappene og dermed kom beina ned på jorden igjen og vi gikk tilbake til utgangspunktet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg ser hvor du vil hen, TorVidle. Og viderutvikling av konseptet er noe vi vil fortsette med, særlig på april, juni og julifestene. Og det blir februarfest i 2014 også, men da på en helt annen måte, etter en ide fra Aetius.

 

Akkurat Oktoberfesten er litt speisell; den var den første, og den har blitt en tradisjon. Og deltagertallene tilsier at det ikke er noen grunn til å fravike regelen om fast brennvidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En grei tilbakemelding som gir meg svar på det meste. Det kunne kanskje vært på sin plass å liste opp et par krav (om frekvens og tema) i post ¤1.

 

Jeg er i utgangspunktet enig i et krav om at det blir tatt bilder hver (hele) uke og at temaet bør være relativt klart og "snevert", bakdelen for meg er at jeg må vurdere å gå fra prosjektet og pingle meg gjennom måneden med mitt litt mer "romslige" tema. Samtidig så har jeg tross alt (nesten) et par uker til å se om jeg kan konkretisere og snevre inn temaet mitt litt mer slik at det passer som et prosjekt.

 

Okke som, oktoberfest blir det :w00t:

 

PS!! Jeg vet det har vært tatt opp i diskusjonstrådene tidligere, men det kunne også være greit å presisere i post ¤1 om en uke (i festen) går fra mandag til søndag eller fra 1. til 7, 8. til 14 osv.

Jeg har lagt til en seksjon om prosjekt (fra augustfesten) - den bør kanskje skrives om litt?

 

Jeg skal også notere ned noe om at uken i utgangspunktet går fra den 1-7, 8-15 osv, men at vi tåler +/- en dag.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt til en seksjon om prosjekt (fra augustfesten) - den bør kanskje skrives om litt?

 

Jeg skal også notere ned noe om at uken i utgangspunktet går fra den 1-7, 8-15 osv, men at vi tåler +/- en dag.

Tillegget du har lagt inn vedrørende prosjekt virker greit forståelig (for meg), så jeg ser ingen grunn for noen omskriving.

 

Personlig så "hopper" jeg nok av prosjektkategorien i denne omgang, det blir for vidt tematisk, og går heller for pinglekategorien. Men jeg har store håp til en "temaløs" oktoberfest, dog med et godt innslag av bilder inspirert av mitt tenkte tema der jeg endelig får testet skikkelig ut min (nesten) nylig innkjøpte Sigma 35 mm 1.4 på FF.

 

PS!! Det høres interessant ut med en februarfest med egen "vri". Får vel fantasere noe måneder om hva det er som kommer :)

Lenke til kommentar

Tillegget du har lagt inn vedrørende prosjekt virker greit forståelig (for meg), så jeg ser ingen grunn for noen omskriving.

OK.

 

Personlig så "hopper" jeg nok av prosjektkategorien i denne omgang, det blir for vidt tematisk, og går heller for pinglekategorien. Men jeg har store håp til en "temaløs" oktoberfest, dog med et godt innslag av bilder inspirert av mitt tenkte tema der jeg endelig får testet skikkelig ut min (nesten) nylig innkjøpte Sigma 35 mm 1.4 på FF.

Det høres fornuftig ut. Da er det jo bare å ta bilder når du har tid. Du må jo ikke poste samme dag hvis du ikke har tid.

 

PS!! Det høres interessant ut med en februarfest med egen "vri". Får vel fantasere noe måneder om hva det er som kommer :)

Det er kanskje lurt å ikke fantasere for mye - det er jo alltid mulig at du blir skuffet ...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...