Gå til innhold

Nå må du oppdatere Internett Explorer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål: for oss som har deaktivert IExplore (jeg kan da umulig være den eneste; Control Panel -> Programs and Features -> Turn Windows features on or off -> Internet Explorer), er det fortsatt fare for oss?

Ja, så lenge din bevissthet eller underbevissthet har et forhold til "Internet Explorer", så er du i faresonen.

 

Faren går delvis ut på at man tror at det kun er Internet Explorer som har sikkerhetshull.

Både Chrome og Firefox oppdateres jevnlig - blant annet for å tette sikkerhetshull.

(Firefox v24 ble sluppet i går: http://nakedsecurity.sophos.com/2013/09/18/firefox-24-available-now-17-fixes-7-critical/ .)

Apple har en noe mer moderat oppdateringstakt når det gjelder Safari, men også der tetter de sikkerhetshull.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, så lenge din bevissthet eller underbevissthet har et forhold til "Internet Explorer", så er du i faresonen.

 

Faren går delvis ut på at man tror at det kun er Internet Explorer som har sikkerhetshull.

Både Chrome og Firefox oppdateres jevnlig - blant annet for å tette sikkerhetshull.

(Firefox v24 ble sluppet i går: http://nakedsecurity.sophos.com/2013/09/18/firefox-24-available-now-17-fixes-7-critical/ .)

Apple har en noe mer moderat oppdateringstakt når det gjelder Safari, men også der tetter de sikkerhetshull.

 

Vel, mulig jeg ordla meg noe komplisert...Internet Explorer er antageligvis mer enn vi vet inkorporert i Windows OSet, og uten at jeg vet hvordan slike sikkerhetshull virker, så var spørsmålet mitt egentlig relatert til om det er fare for virus/annet gjennom IE når man ikke bruker den internett leseren i det hele tatt, pr. definisjon har det programmet deaktivert? Selv om jeg ikke akkurat tror alt av IE er borte likevel.

 

 

Og hva Ff angår, som er den nettleseren jeg bruker, så gikk jeg nylig tilbake til v.18.0.2 pga. at det var stadige problemer og "Firefox just crashed"-meldinger med, vel, alt etter v.19 (opptil v.23) og hva som enn er blitt gjort med Outlook.com.

Google images var også en gjenstand for stadige Ff-crashes i en periode - og desto nyere versjon av Ff jeg brukte, desto verre ble ting.

Lenke til kommentar

Hva skal man si egentlig .

Først fungerte nettsidene bare med IE ,

Senere fungerte de sånn ca med andre nettlesere

og nå finnes det sider som bare fungerer med enkelte nettlesere.

 

Så har man dette tullet med JAVA selv om man forsatt er avhengig av det til enkelte ting

 

jeg sliter til og med med flashplayer .

( her er jeg nød til prøve flere nettlesere)

 

Det rare er at så snart man har fått noe til å fungere så får man ikke "lov" til bruke det fordi det er et sikkerhethull et sted

 

Kort og god så virker det nesten som man må ha 3-4 forskjellige nettlesere for tilfredsstille hverdagen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Internet Explorer er antageligvis mer enn vi vet inkorporert i Windows OSet, og uten at jeg vet hvordan slike sikkerhetshull virker, så var spørsmålet mitt egentlig relatert til om det er fare for virus/annet gjennom IE når man ikke bruker den internett leseren i det hele tatt, pr. definisjon har det programmet deaktivert? Selv om jeg ikke akkurat tror alt av IE er borte likevel.

 

 

Og hva Ff angår, som er den nettleseren jeg bruker, så gikk jeg nylig tilbake til v.18.0.2 pga. at det var stadige problemer og "Firefox just crashed"-meldinger med, vel, alt etter v.19 (opptil v.23) ...

Fra og med Vista kan Windows fungere fint uten Internett Explorer.

Du kan 'disable' IE via kontrollpanelet, men da blir det liggende igjen på systemdisken (slik at du enkelt kan 'enable' det senere, vil jeg tro).

Du kan også slette filen iexplore.exe - Windows fungerer like fint, det er ingen andre komponenter som er avhengige av IE. (Men det er andre Windows-komponenter som av og til forsøker å sende deg til en webside, så da kan det være lurt å ha en nettleser installert i det minste.)

 

Ved å bruke en gammel versjon av Firefox, så kjører du SW med kjente sikkerhetshull. Jeg vet ikke i hvilken grad disse er utnyttet og hvor stor risken er for å dra på seg noe svineri, men jeg ville ha vurdert å bruke en plug-in som f.eks. NoScript for å være litt selektiv med hvem jeg tillater å kjøre JavaScripts på PC'en min. (Jeg bruker forsåvidt NoScript med alle versjoner av Firefox.)

Lenke til kommentar

Vel, jeg oppgraderte til Ff v.24 minutter etter du informerte meg om at den var kommet ut...og etter en drøy time, og 3 crashes (hadde alle gangene Outlook.com oppe, men det var ikke min aktive tab), gikk tilbake til v.18 igjen.

jeg aner ikke hva som gjør min innstallasjon av Ff så ustabil, men noe er det - dette begynner vel å bli noe off-topic, men her er mine Ff add-ons:

Jeg har kjørt Ff både med alle add-ons disabled, samt prøvd i safe-mode, men både v.22 og v.23 crashet like fullt når det selv følte for det.

 

 

 

 

Noe mer on-topic er at med IExplore deaktivert, så gjør: Control Panel -> Internet Options ingenting...det går ikke an å åpne innstillingene engang.

Det er blitt meg fortalt at å gjøre enkelte endringer i Internet Options vil muligens fungere som en work-around til enkelte spill/programmer med internett krav som ikke vil virke som dem skal, men jeg antar det da forutsetter at man har IExplore aktivert i systemet.

Lenke til kommentar

Noe mer on-topic er at med IExplore deaktivert, så gjør: Control Panel -> Internet Options ingenting...det går ikke an å åpne innstillingene engang.

Det er fordi 'Control Panel -> Internet Options' gir deg samme "kontrollpanel" som når du i Internet Explorer velger menyen 'Tools -> Internet Options'.

Det hadde kanskje vært klarere om det hadde hett 'Control Panel -> Internet Explorer Options'.

 

Og hvis IExplore er deaktivert, så fungerer selvsagt heller ikke Tools-menyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...