Gå til innhold

Vil denne dingsen drepe NFC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Med NFC registrerer du en betaling ved å holde mobilen over en terminal, mens BLE og iBeacon oppdager deg allerede når du har kommet inn i butikken. Dette er mulig ved hjelp av utplasserte sensorer, iBeacons, i lokalet.

 

Sensorene har en rekkevidde på 50 meter, og kan altså registrere når en bruker kommer inn i butikken. Dermed kan du motta tilbud, meny og så videre på smarttelefonen, og i framtiden kan betalinger gjøres via systemet.

Jeg må vel innrømme at det ikke skal mye til for å bestemme seg for den løsningen jeg foretrekker.

Lenke til kommentar

Begynte å lure på hvor det ble av iNFC (copyringted by Apple, for Apple). Er jo bare å håpe NFC har satt dype nok spor til at det er for seint.

Hadde Apple adoptert NFC måtte de nesten ha åpne portene mellom Android og Apple for NFC kommunikasjon. Og det skjer jo ikke. Ikke for det, der har jo Bluetooth uten at de kan snakke sammen.

NFC har jo en viss sikkerhet i sin korte rekkevidde da, som det virker som denne løsningen kommer til å slite med.

 

Now, hvor er iBacon?

Endret av mbergersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette kan dog være en glimrende måte å finne fram i butikkene på. iBeacons plassert rundt i butikken kan fortelle deg hvor du er, og hvor du må gå for å finne det produktet du er ute etter. For butikker som selger spesialiserte produkter og ikke satser så hardt på impulskjøp, vil dette kunne få folk gjennom butikken raskest mulig, og få flere folk gjennom butikken hver dag.

 

Som betalingsmiddel?Mulig det. Jeg antar at en pinkode og godkjenning må gjøres uansett. Sånn sett spiller det liten rolle med avstanden, og NFC vil muligens ikke være så veldig mye sikrere.

Lenke til kommentar

Dette kan dog være en glimrende måte å finne fram i butikkene på. iBeacons plassert rundt i butikken kan fortelle deg hvor du er, og hvor du må gå for å finne det produktet du er ute etter. For butikker som selger spesialiserte produkter og ikke satser så hardt på impulskjøp, vil dette kunne få folk gjennom butikken raskest mulig, og få flere folk gjennom butikken hver dag.

 

Som betalingsmiddel?Mulig det. Jeg antar at en pinkode og godkjenning må gjøres uansett. Sånn sett spiller det liten rolle med avstanden, og NFC vil muligens ikke være så veldig mye sikrere.

 

Det heter RTLS.

Du og bestemoren din kan bruke eple driten.

Lenke til kommentar

Dette kan dog være en glimrende måte å finne fram i butikkene på. iBeacons plassert rundt i butikken kan fortelle deg hvor du er, og hvor du må gå for å finne det produktet du er ute etter. For butikker som selger spesialiserte produkter og ikke satser så hardt på impulskjøp, vil dette kunne få folk gjennom butikken raskest mulig, og få flere folk gjennom butikken hver dag.

 

Som betalingsmiddel?Mulig det. Jeg antar at en pinkode og godkjenning må gjøres uansett. Sånn sett spiller det liten rolle med avstanden, og NFC vil muligens ikke være så veldig mye sikrere.

 

Poengene dine sier til meg at det er en enda dummere ide enn jeg først tenkte.

 

Butikkene trenger mindre ansatte for å hjelpe kundene = mindre arbeidsplasser = økt arbeidsledighet (som vi alle vet at er "veldig bra" for samfunnet)...

 

Hvis man skal gjøre ting raskere og mer "effektivt" enn i dag så vil vi ende opp slik

WALL-E-1-640x266.jpg

 

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

 

Dette kan dog være en glimrende måte å finne fram i butikkene på. iBeacons plassert rundt i butikken kan fortelle deg hvor du er, og hvor du må gå for å finne det produktet du er ute etter. For butikker som selger spesialiserte produkter og ikke satser så hardt på impulskjøp, vil dette kunne få folk gjennom butikken raskest mulig, og få flere folk gjennom butikken hver dag.

 

Som betalingsmiddel?Mulig det. Jeg antar at en pinkode og godkjenning må gjøres uansett. Sånn sett spiller det liten rolle med avstanden, og NFC vil muligens ikke være så veldig mye sikrere.

 

Det heter RTLS.

Du og bestemoren din kan bruke eple driten.

Så hissig du var da lille herremann. Du kan umulig representere den jevne android-bruker, for jeg kjenner til en god del intelligente folk som bruker android.

 

RTLS er stort sett proprietære systemer og omfatter i all hovedsak ikke mobil-tracking. Det å kunne bruke sin egen mobil til å finne varer i en butikk vil være svært mye bedre enn å måtte få utdelt en pda/mobil enhet ved døra og så levere den fra seg igjen når man drar.

Lenke til kommentar

Poengene dine sier til meg at det er en enda dummere ide enn jeg først tenkte.

 

Butikkene trenger mindre ansatte for å hjelpe kundene = mindre arbeidsplasser = økt arbeidsledighet (som vi alle vet at er "veldig bra" for samfunnet)...

 

Hvis man skal gjøre ting raskere og mer "effektivt" enn i dag så vil vi ende opp slik

WALL-E-1-640x266.jpg

 

At man lettere finner ting i butikkene medfører ikke nødvendigvis at man ikke trenger butikkmedarbeidere, men med disse hjelpemidlene kan de som jobber i butikkene få bedre tid til å hjelpe de som trenger hjelp til å bestemme seg for hvilket produkt de burde velge, og holde varebeholdningen på topp hele tiden.

 

Det bildet der av fremtiden er skremmende, men framskritt MÅ ikke nødvendigvis ta oss dit. Det handler om å bruke teknologien smart, og til å hjelpe oss til å bli bedre og nå vårt potensiale.

Lenke til kommentar

No bruker jo dette ein godt utbredt teknologi som du finner i alt frå laptops til mediaspelarar, så ser ikkje kvifor dette skal vere så dårligare enn nfc? Visst du leser på nettsida så ser du at du må ha ein applikasjon frå butikken som skal bruke desse beancona, så sikkerhet burde ikkje vere eit problem.

 

Ville nokk foretrekt nfc som ein sikkrare betalingsløsning, samt at du har meir kontroll.

 

Rekkevidda er foresten 30feet som blir vell ein 10 meter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...