Gå til innhold

Hvem var Nikola Tesla egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes jo betydelige mengder beskrivelser av Teslas liv også. Tesla var en veldig innesluttet person. Prinsippet med hvordan historien skrives og gjengis er interessant i seg selv.

 

En av de kanskje viktigste fallgruvene er det overhengende "kravet" om at man skal komme til en konklusjon. Innen forskning er det for eksempel mange som etterspør konklusjoner, men forskningsresultatene er jo i prinsippet ikke konklusjoner men resultater som er gjenstand for tolkning. I videoen gjør han mye for å røre rundt i den oppfatningen mange som har studert Teslas liv gjennom en håndfull korte artikler lett kan komme til å ha. Imidlertid synes jeg han går i sin egen felle ved å jage konklusjoner i større grad enn å eksponere nyanser, og ikke minst i å få frem proporsjonene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Typisk eksempel på problemet filosofer har, de filosoferer seg bort i sin egen iver over å være filosofer og kommer verken med nye fakta, ideer eller forståelse rundt tema og ender opp med en hel bråte med selvfølgeligheter.

Denne videoen hadde ingenting å gjøre med Tesla.

Min oppfatning og kunnskap om Tesla er vidt forskjellig fra denne stakkars YouTube filosofen, så dermed har vi mer enn to oppfatninger av Tesla.

 

Man kunne like gjerne filosofert over hvor mange oppfatninger det er om enhver historisk figur.

 

Tesla burde få sin rettmessige plass i historien og den moderne tekniske utvikling i historie bøkene for begynnende skolenivå verden over, hvor han fremdeles er oversett i forhold til f.eks. Edison.

 

I tillegg så burde det brukes mye penger verden over på å forske på de av Tesla's oppfinnelser han aldri fikk realisert.

 

Why Nikola Tesla was the greatest geek who ever lived
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne videoen hadde lite svar og mykje filosofering.

 

Her åpner ein med eit enkelt og greit spørsmål, og ender opp med å prate seg vekk utan å gi noke svar.

 

Mange av dei påstandane som kjem fram i videoen blir også ganske enkelt avfeid.

At Tesla ikkje var enig i Einsteins relativitetsteori treng ikkje å være ubegrunna. Kanskje vil framtida vise at Einstein tok feil?

Det samme med at Tesla var tilhenger av selektiv forplantning. Sjølv om mange oppfatter dette som negativt og heilt feil, særlig i lys av den nasistiske tankemåten, så treng ikkje dette å være ein dårlig idé. Det er jo opp til fleire som peiker på den svakheita vi har i dag med at det ofte er dei med lavast intelligens som får fleste barn, og at dei som er veldig smarte ofte får få eller ingen barn.

 

Det er mulig at eg ikkje har fullt ut fått med meg "internettfenomenet Tesla", men av det som eg har sett på internett om Tesla så virker det meste å være forplanta i fakta. At mannen fekk problemer seinare i livet avfeier ikkje prestasjonane hans.

 

Skal vi snakke om to versjoner av samme mann så burde han diskutere Jesus (dersom han tørr).

Jesus var mest sannsynlig ein ekte person som sjølvsagt etterlot seg ei historie og eit ettermæle. Men den andre versjonen av Jesus har fått tillagt evner og eigenskapar som han ikkje hadde.

Hadde internettomtalen av Tesla gått på ting som Tesla ikkje fortjener æren for så hadde denne monologen hatt eit poeng, men eg kan ikkje sjå det.

 

Det er ikkje som om at "internettfenomenet Tesla" har utvikla seg til eit Chuck Norris fenomen (som tidligare var eit Mr. T fenomen) der ein lister opp heilt usannsynlige ting som Chuck Norris liksom har gjort.

Lenke til kommentar

 

Typisk eksempel på problemet filosofer har, de filosoferer seg bort i sin egen iver over å være filosofer og kommer verken med nye fakta, ideer eller forståelse rundt tema og ender opp med en hel bråte med selvfølgeligheter.

Denne videoen hadde ingenting å gjøre med Tesla.

Min oppfatning og kunnskap om Tesla er vidt forskjellig fra denne stakkars YouTube filosofen, så dermed har vi mer enn to oppfatninger av Tesla.

 

Man kunne like gjerne filosofert over hvor mange oppfatninger det er om enhver historisk figur.

 

Tesla burde få sin rettmessige plass i historien og den moderne tekniske utvikling i historie bøkene for begynnende skolenivå verden over, hvor han fremdeles er oversett i forhold til f.eks. Edison.

 

I tillegg så burde det brukes mye penger verden over på å forske på de av Tesla's oppfinnelser han aldri fikk realisert.

 

Why Nikola Tesla was the greatest geek who ever lived

 

 

Det har blitt brukt mye penger på å forske på ting Tesla aldri fikk realisert, det er i liten grad realiserbart, endel av det som påstås i tegneserien er overdrivelser. Fysikken har kommet langt siden den gang, det er ikke masse ting Tesla forsto som ingen andre har klart å forstå siden, han tok rett og slett feil på noen ting, og noe er lite realiserbart. Tesla var ett geni, og han er velrespektert som fysiker, han har en SI-enhet oppkalt etter seg. Hvor mange fysikere og matematikere er kjent blant almuen? Antakelig under 5 hos de fleste, hvorfor så mye fokus på akkurat Tesla som "glemt"?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...