Gå til innhold

Sony: Derfor byttet vi til LCD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så om man skjærer gjennom alle unnskyldningene så er det i praksis fordi det er billigere å produsere LCD som er årsaken.(Prisen til sluttkunden blir selvsagt den samme, eller kanskje tom. litt høyere. :thumbdown:)

 

Mener du virkelig av lavere produksjonskostnader bare kommer til å gi samme eller faktisk høyere pris til sluttkunden? Den logikken vil jeg gjerne se, for det går i mot ganske mye jeg har lært på økonomistudiet.

Lenke til kommentar

Mener du virkelig av lavere produksjonskostnader bare kommer til å gi samme eller faktisk høyere pris til sluttkunden? Den logikken vil jeg gjerne se, for det går i mot ganske mye jeg har lært på økonomistudiet.

 

Begge deler kan være tilfellet, om økonomistudiet lærte deg annet, så er de overraskende naive der de lærer deg økonomi.

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Ok, du bør kanskje be foreleserene dine ha litt mindre tiltro til at modeller som er ganske tungt teoretiske har rammeverket til å gjøre de gjeldene i den virkelige verden til enhver tid.

Kan du forklare meg situasjonen hvor det faktum at et produkt blir billigere å produsere blir nettopp dyrere utelukkende pga at produksjonsprisen var lavere? For det var jo det det var snakk om her.

Lenke til kommentar

Kan du forklare meg situasjonen hvor det faktum at et produkt blir billigere å produsere blir nettopp dyrere utelukkende pga at produksjonsprisen var lavere? For det var jo det det var snakk om her.

 

Nei, det var ikke det var snakk om, VIce sa ingenting om at prisen ble lik eller høyere utelukkende pga lavere produksjonskostnad.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

AtW og Vice har rett her, det antar jeg dine forelesere har også, men jeg tror du har misforstått enten Vice eller dine forelesere.

 

I et teoretisk marked der konkurransen er veldig kraftig og veldig prisfokusert må selskapene kutte i marginer og dermed følge internkostnadene ganske nøye for å være konkurransedyktige, men dette er ikke et slik marked. Her er det snakk om monopoler innenfor plattformer, og plattformer som ikke er direkte sammenlignbare, og konkurransen er ikke spesielt hard.

 

Da er det ingen automatikk i at lavere internkostnader gir lavere pris til kunden. Det er heller slik at produktet i en innkjøringsfase kan prises aggressivt, mens totalprisen på nye revisjoner kan være høyere uavhengig av justeringer i internprisen fordi de tillater seg høyere marginer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...