Gå til innhold

Samsung lover 64 bit-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen med mer teknisk innsikt enn mer fortelle om det finnes noen store, praktiske grunner til å ha 64 bit over 32 bit utenom RAM, som uansett ikke er over 3GB ennå?

Generelt videre busser = mer båndbredde, og mulighet for mer RAM fremmover. Det at det er 64-bit er mer en oppdatering av platformen for fremover kompatibilitet enn en økning i ytelse i seg selv.

 

 

 

Engadget spekulerer i om Samsung Galaxy S5 (hvis det blir navnet) kan bli den første Samsung-mobilen med 64 bit-prosessor, men dette er tatt helt ut av løse luften.

Jeg er uenig i å si det er "tatt helt ut av løse luften". Det er informert gjetting, eller spekulering med grunnlag.

 

Om man ser på S2, S3, og S4 er alle ARM baserte, og tar et steg frem hver gang.

Ser man på tidsrammer for når Cortex-A57 og -A53 er ventet i forhold til en realistisk dato for S5 er det absolutt mulig, og et logisk steg å ta.

Exynos 5 Octa er en big.LITTLE implementasjon av tilsvarende S4 sitt oppsett. Med ARMv8 arkitekturen er det godt mulig dette kan komme til mobiler i form av 2+2, eller andre konfigurajsoner. For å overholde akseptabel batterilevetid med en så stor kjerne som A57 vil big.LITTLE være nødvendig. Man vil da også kunne få mobiler med høy singel-tråd ytelse når det trengs samtidig med god batteritid. Det gir veldig mye mening å gå for ARMv8 big.LITTLE i S5 dersom chips kan være klare i tide.

Endret av GullLars
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Tja... snapdragon 800 er raskere, så da kan man si dem henger etter på ytelse, men det er jo en annen sak da. ;)

Reell ytelse måles med praktisk bruk og ikke benchmarks.

Korrekt, og som regel vil de prosessorene som gjør det best i benchmarks også gjøre det best i praktisk bruk.

 

Benchmarkene er jo designet for å være relevante i forhold til faktisk bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Om man ser på S2, S3, og S4 er alle ARM baserte, og tar et steg frem hver gang.

Ser man på tidsrammer for når Cortex-A57 og -A53 er ventet i forhold til en realistisk dato for S5 er det absolutt mulig, og et logisk steg å ta.

Exynos 5 Octa er en big.LITTLE implementasjon av tilsvarende S4 sitt oppsett. Med ARMv8 arkitekturen er det godt mulig dette kan komme til mobiler i form av 2+2, eller andre konfigurajsoner. For å overholde akseptabel batterilevetid med en så stor kjerne som A57 vil big.LITTLE være nødvendig. Man vil da også kunne få mobiler med høy singel-tråd ytelse når det trengs samtidig med god batteritid. Det gir veldig mye mening å gå for ARMv8 big.LITTLE i S5 dersom chips kan være klare i tide.

 

Hvis de skal ha 64bit støtte virker det mest sannsynlig at de kommer til å gå for a57, jeg tror i praksis det er en litt modifisert a15 brikke med 64 bit støtte. A57 i en mobil i løpet av våren virker litt i overkant tidlig, men det kan godt være mulig. Samsung har jo vist at de var villig til å slippe en chip med alvorlige feil til markedet (se exynos 5410 CCI-400), så det er fullt mulig de vil få inn ARMv8 i neste generasjon.

 

Jeg tror egentlig overgangen til 20nm vil gi større utslag enn overgangen til 64bit, men 20nm tror jeg ikke de vil rekke å få inn i S5.

Lenke til kommentar

 

Om man ser på S2, S3, og S4 er alle ARM baserte, og tar et steg frem hver gang.

Ser man på tidsrammer for når Cortex-A57 og -A53 er ventet i forhold til en realistisk dato for S5 er det absolutt mulig, og et logisk steg å ta.

Exynos 5 Octa er en big.LITTLE implementasjon av tilsvarende S4 sitt oppsett. Med ARMv8 arkitekturen er det godt mulig dette kan komme til mobiler i form av 2+2, eller andre konfigurajsoner. For å overholde akseptabel batterilevetid med en så stor kjerne som A57 vil big.LITTLE være nødvendig. Man vil da også kunne få mobiler med høy singel-tråd ytelse når det trengs samtidig med god batteritid. Det gir veldig mye mening å gå for ARMv8 big.LITTLE i S5 dersom chips kan være klare i tide.

Hvis de skal ha 64bit støtte virker det mest sannsynlig at de kommer til å gå for a57, jeg tror i praksis det er en litt modifisert a15 brikke med 64 bit støtte. A57 i en mobil i løpet av våren virker litt i overkant tidlig, men det kan godt være mulig. Samsung har jo vist at de var villig til å slippe en chip med alvorlige feil til markedet (se exynos 5410 CCI-400), så det er fullt mulig de vil få inn ARMv8 i neste generasjon.

 

Jeg tror egentlig overgangen til 20nm vil gi større utslag enn overgangen til 64bit, men 20nm tror jeg ikke de vil rekke å få inn i S5.

 

 

Var det ikke Apple som alltid hang etter de andre med tanke på maskinvare?

Det er en sannhet med modifikasjoner, i de siste par årene har apple hatt et stort fokus på å ta i bruk det siste av maskinvare. De har lugget helt i forkant med tanke på skjermer, batterier og GPUer i mobile enheter.

 

iPhone 5 lå helt på linje med det aller nyeste på android siden med tanke på CPU ytelse pr. kjerne og grafikkytelse, og det ser ut til at 5S vil gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

64 bit betyr ikke så mye før en benytter mer RAM i telefonen, de er jo ikke oppe i 3 GB enda (som jeg har sett). 64-bit er bare et tall som er dobbelt så stort, så da må jo alle bytte til den siste telefonen for den har jo 64 ett eller annet i stedet for 32 =p

 

Nå har Note 3gb og når Sg5 kommer med 4gb eller noe sånt, regner jo med at Samsung leverer en telefon med 4gb ram hvis de lager 64gbit.

 

Sånn at de får utnyttet det

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Morsomt at Apple begynner å prate om 64-bit og 32-bit til kundene sine når nesten alle som velger iPhone gjør det fordi de ikke forstår en tøddel av datating og bare vil ha noe enkelt...

64 bit vil utgjøre enorm forskjell for dem som bruker mobil til feks spill.

 

Har drevet med programutvikling i over 30 år. Har selv nylig kjøpt meg iphone... Ikke fordi jeg ville ha 64 bit eller eller nødvendigvis en telefon med topp spesifikasjoner... Men fordi jeg var lei av å irritere meg over mangler og småfeil ved Androidtelefoner, som aldri blir rettet opp før de lanserer noe nytt, samt krevende løsninger for å initigrere telefonen opp mot annet utstyr.

 

Så lenge Apple forsetter å være like enkelt, har de min stemme. Jobben som programutvikler gir meg utfordringer hver dag. Apple gir meg svært få utfordringer, men bare underholdning rett i lomma, rett fra esken !

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tøft, det må bety at ARMv8 er nært forestående for andre brikkeprodusenter også. Blant annet ARM Cortex-A53 og ARM Cortex-A57.

Medio 2014 er nok realistisk for å shippe brikker med Cortex-A53 og A57.

 

Tja... snapdragon 800 er raskere, så da kan man si dem henger etter på ytelse, men det er jo en annen sak da. ;)

Det vet vi så vidt jeg vet ingenting om, da det enda ikke er gode reviews som analyserer ytelsen på Apple A7.

 

64 bit betyr ikke så mye før en benytter mer RAM i telefonen, de er jo ikke oppe i 3 GB enda (som jeg har sett). 64-bit er bare et tall som er dobbelt så stort, så da må jo alle bytte til den siste telefonen for den har jo 64 ett eller annet i stedet for 32 =p

Nja. Vi snakker om ARM, ikke x86. Så i ARMv8 (64-bit) så er det også andre forbedringer som for eksempel flere general purpose registere.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Tja... snapdragon 800 er raskere, så da kan man si dem henger etter på ytelse, men det er jo en annen sak da. ;)

Det vet vi så vidt jeg vet ingenting om, da det enda ikke er gode reviews som analyserer ytelsen på Apple A7.

Ut fra det apple selv påsto om opptil 2x større ytelse sammenlignet med a6, så skulle A7 havne omtrent i samme område som snapdragon 800 både på single core CPU ytelse og GPU ytelse, men snapdragon 800 har fire kjerner.

Lenke til kommentar

Ut fra det apple selv påsto om opptil 2x større ytelse sammenlignet med a6, så skulle A7 havne omtrent i samme område som snapdragon 800 både på single core CPU ytelse og GPU ytelse, men snapdragon 800 har fire kjerner.

Jaha... :huh:

Jeg tror jeg venter på benchmarks før jeg trekker noen konklusjoner. Det er også verdt å merke seg at benchmark applikasjonene bør oppdateres med hensyn på 64-bit.

Lenke til kommentar

Jeg tørker meg bak med benchmarks. Selv om en CPU skulle få fantastiske resultater i en benchmark så kan den i en endelig telefon sammen med et operativsystem har dårlig integrasjon som fører til dårlig opplevd hastighet (les: enkelte Android eller WP8-telefoner - det er nok eksempeler).

 

Halvdårlig eksempel: jeg overklokker CPU-en min. Den vil da få bedre resultater i et par syntetiske tester. Om jeg fyrer opp et spill vil forskjellen dreie seg om et par FPS (som jeg ikke vil klare å se), eller med andre ord ubetydelig lav ytelsesforbedring (godt under 10 prosent økning som i ingeniørverdenen ikke er allverden).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...