Gå til innhold

Test: Asus PQ321QE


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin anmeldelse! Gleder meg veldig til vi får slike skjermer til en god pris.

 

Inntil nylig måtte man ut med 250k skjermer med denne oppløsningen. Dette er en god pris i forhold til markedet. Synes folk bør slutte å omtale overkommelige summer som om det var hundretusener eller millioner. Folk bruker større summer på gatekjøkken og uteliv. Det er ikke vanskelig å realisere en slik skjerm dersom man modererer forbruket sitt. Mange bruker i snitt 50-100-250 kr/dag på noe de ikke trenger, penger som kan spares og brukes på noe man ønsker seg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å vite litt mer om hvordan dere utfører kalibreringen. Teksten om Spyder 3 Elite ("Testmetode") på side 2 sier bl.a. "Denne enheten optimaliserer skjermens innstillinger, og lar deg i se før- og etterbilder med de nye og gamle innstillingene."

Hvordan kan dere se før- og etterbilder? Betyr dette at det kun er programvare-kalibrering? Eller justerer dere skjermens fargeinnstillinger med skjermens egne menyer?

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg å vite litt mer om hvordan dere utfører kalibreringen. Teksten om Spyder 3 Elite ("Testmetode") på side 2 sier bl.a. "Denne enheten optimaliserer skjermens innstillinger, og lar deg i se før- og etterbilder med de nye og gamle innstillingene."

 

Hvordan kan dere se før- og etterbilder? Betyr dette at det kun er programvare-kalibrering? Eller justerer dere skjermens fargeinnstillinger med skjermens egne menyer?

Programvaren til kalibreringsverktøyet gir deg muligheten til å se før- og etterbilder.

 

Spyder3 lager en fargeprofil (.icc-fil), men om skjermen støtter justering av RGB eller fargetemperatur, er det mulig å justere i skjermens egne menyer underveis i kalibreringen for å sikte seg inn på 6500K. På denne skjermen testet vi først med RGB-sliderene, og deretter med sRGB-profilen på skjermen. Sistnevnte gav litt bedre resultat, men all kalibrering ble gjort i programvare da denne profilen ikke støttet fargejustering (noe som er helt vanlig).

Lenke til kommentar

Kommer disse skjermene til å drives lettere på nyere CPU'er eller er det kun skjermkortet som er avgjørende alene? Jeg tenker ikke på skjermkortet som sitter i APU på moderne CPU'er nå. Men om prosesseringskraften til CPU er avgjørende på noen som helst måte!

 

(I den forbindelse kan man jo spørre seg om en Core2 Duo er tilstrekkelig, eller om man bør ta i noe nyere, eller vente til det kommer noe enda bedre)

 

ENDRET:

Hvorfor spør jeg så vanskelig, når jeg bare kan spørre om CPU kan tenkes å bli en flaskehals?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

kommer til å kjøpe 4k skjerm(hvis det ikke har kommet noe bedre) når jeg oppgraderer pc-en/kjøper ny pc som sansyneligvis blir om 2-3 år(den jeg har nå er 3/4 av et år)

Lenke til kommentar

 

Fin anmeldelse! Gleder meg veldig til vi får slike skjermer til en god pris.

 

Inntil nylig måtte man ut med 250k skjermer med denne oppløsningen. Dette er en god pris i forhold til markedet. Synes folk bør slutte å omtale overkommelige summer som om det var hundretusener eller millioner. Folk bruker større summer på gatekjøkken og uteliv. Det er ikke vanskelig å realisere en slik skjerm dersom man modererer forbruket sitt. Mange bruker i snitt 50-100-250 kr/dag på noe de ikke trenger, penger som kan spares og brukes på noe man ønsker seg.

ro ned, det var bare en komentar

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste jeg sa var at jeg gleder meg til disse skjermene blir billigere. Du trenger ikke fortelle meg hvordan jeg skal bruke pengene mine. Jeg forventer ikke at jeg skal få denne skjermen til 3-4K nå, men kanskje om et par år når teknologien har modnet?

 

Poenget er at enkelte har ventet i årevis på at prisen skulle bli så lav som den er nå og så kommer du og påstår at det ikke er en god pris.

 

Med tanke på at skjermer på at 30" har kostet oppunder 10k i en del nå skal det godt gjøres at det kommer noe tilsvarende til en god pris. Proffskjermer på 30" koster gjerne 2-3 ganger så mye som konsumentskjermer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at enkelte har ventet i årevis på at prisen skulle bli så lav som den er nå og så kommer du og påstår at det ikke er en god pris.

 

Med tanke på at skjermer på at 30" har kostet oppunder 10k i en del nå skal det godt gjøres at det kommer noe tilsvarende til en god pris. Proffskjermer på 30" koster gjerne 2-3 ganger så mye som konsumentskjermer.

For det første har jeg ikke råd til den, og for det andre så ville jeg aldri brukt så mye penger på en skjerm, maks 3-4K. Så 30K for en slik skjerm er alt for mye etter min mening, noe jeg tror de fleste vanlige folk også synes. Uansett var det bare en kommentar, så hvorfor bry seg?
Lenke til kommentar

Tar gjerne 4K-skjerm til en overkommelig pris jeg. Må kanskje vente bittelitt. Men tenk litt på at månedslønnen til folk også begynner å bli rimelig stor sånn gjennomsnittlig. Kanskje ikke så veldig langt i fra prisleie til denne skjermen faktisk. (gjennomsnittlig)

 

Da er det kun prioritering og lyst som er hinderet, og for studenter / skoleelever er det sparing som er akilleshælen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...