Gå til innhold

Olympus offentliggjør nytt flaggskip


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med "gammel" FourThirds optikk, vil dette huset gi raskere AF enn det raskeste huset (E-5) noensinne gav. ..., så etter alle previews å dømme, kan dere sløyfe "Det gjenstår å se om lovnadene om rask autofokus uavhengig av type optikk holder vann"..., men selvfølgelig; dere ønsker vel å teste det selv. :-)

 

De første testene fra uavhengige (blant andre Camaralabs og The Camera Store) tyder på at AF med gammel 4/3-optikk IKKE er fullt på høyden med E-5 og disse, dessverre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De første testene fra uavhengige (blant andre Camaralabs og The Camera Store) tyder på at AF med gammel 4/3-optikk IKKE er fullt på høyden med E-5 og disse, dessverre.

 

Leser mandre andre siter (f.eks. Pekka Potka), så kan det virke som om AF er raskere på E-M1.

 

Jeg mistenker at dette avhenger av objektivene som er testet og hvilken firmware som er brukt. Hvilke kamera-innstilinger som er brukt, vil vel også ha noe å si.

Lenke til kommentar

@tomsi42
Jepp, det er godt mulig at E-M1 sin PDAF vil fungere bedre på noen objektiver enn andre. Men jeg synes det virker ganske sikkert at E-M1 ikke akkurat er revelusjonerende på AF.

Dpreview er også veldig tydelige her:
Focus is usually acceptably fast, though anyone coming from an E-3 or E-5 is likely to find themselves disappointed, in comparison.

Det er verdt å nevne at implementeriengen av PDAF på E-M1-brikken ikke er like smart som Canon sin Dual Pixel-teknologi. Bildebrikken til EM-1 har ofret noen relativt få av sine piksler til PDAF. Canon 70D kan derimot bruke alle piksler til PDAF.

Endret av 4K Ready
Lenke til kommentar

Canon 70D kan derimot bruke alle piksler til PDAF.

Interessant at du nevner 70D, fordi dpreview sier at E-M1 er like rask som 70D. Så da trenger man kanskje ikke alle pikselene?

 

Jeg syntes det er var interesssant å lese AF testen til Pekka Potka; da han testet C-AF på en fotballkamp med "søple-objektivet" 75-300mm, Det har aldri vært noe champion når det gjelder AF.

 

Husk at dette er med 4/3 optikk. Med µ-4/3 optikk, som nye 12-40mm, så plystrer det unna. Ihvertfall i følge Steve Huff.

Lenke til kommentar

Interessant at du nevner 70D, fordi dpreview sier at E-M1 er like rask som 70D. Så da trenger man kanskje ikke alle pikselene?

The proof of the pudding...

 

Autofokus er interessant fordi det er et veldig teknisk tema, samtidig finnes det knapt fornuftige repeterbare tester. Til forskjell fra objektivets oppløsning, sensorens DR etc så snakker man stort sett om mage-følelse (og gjerne ikke sin egen, men en eller annen kamera-tester).

 

Det hadde vært veldig snedig om noen kom på en god test-metodikk for AF (og forøvrig IS), satte kamera på pinebenken med stillestående/bevegelige motiver, og timet fokustid såvel som graden av fokus/mengden failed shots.

 

-k

Lenke til kommentar

Interessant at du nevner 70D, fordi dpreview sier at E-M1 er like rask som 70D. Så da trenger man kanskje ikke alle pikselene?

Det interessante med 70D sin PDAF er ikke hurtigheten. Både Olympus og Panasonic sin vanlige kontrastbaserte AF er mye raskere enn 70D sin PDAF. Jeg har sett at Panasonic GH3 i en test ble målt til mellom fire ganger, og dobbelt så rask som 70D i live view. 70D sin DFAF er heller interessante fordi den oppfører seg mykere enn noen annen AF jeg har sett. Og teknologien har nok et større potensiale innen følgefokus siden man løsriver seg fra fastdefinerte fokuspunkter (framtiden).

 

Uansett om E-M1 er "bare" god, eller veldig god på følgefokus, vil den uansett gruse GH3 og EM-5 innen denne disiplinen. I hvert fall hvis man benytter 4/3-optikk.

 

Når det gjelder E-M1 sin "vanlige" kontrastbaserte AF forventer jeg at den blir raskest innen m4/3 til nå. Om man faktisk vil merke spesielt stor forskjell i praktisk bruk i forhold til EM-5/EP-5 og GH3/GX7 gjenstår å se.

Lenke til kommentar

@4KReady: 70D sin myke AF er jo kun interessant i video-modus; så hvis den oppfører seg identisk i stillbilde-modus, så har jo Canon bommet en del.

 

Nå har jeg kun sett 70D demonstrert i vidoe-modus, så hvordan AF oppfører seg når man tar stillbilder, vet jeg ikke.

 

Jeg vil ikke si at E-M1 er et kamera beregnet for video-entusiastene heller; så AF der er nok optimalisert for stillbilde-fotografene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at olympus også ser litt lenger enn de etterhvert tradisjonelle nivåene på speilløse systemkamera, men hvorfor bør en proff velge dette foran et tradisjonelt speilrefleks i samme prisnivå? Jeg mener: Hva kan dette som ikke et speilrefleks kan? (værtettingen er jo grei, men det er ikke noe poeng på dette nivået - dvs speilløst eller speilrefleks funksjoner) Proffe bryr seg ofte heller ikke så mye om vekt og liten størrelse, tvert om vil de vel ha et kamera med best mulig ergonomi.

 

Men flott med mangfold.

 

Tor

Lenke til kommentar

@tomsi42 @TorVidle

Min begeistring for 70D sin AF er mest i forrhold til potensialet som ligger i Dual Pixel. AF som ikke er låst til fastdefinerte punkter mener jeg er framtiden både for video og stillbilder. Jeg tenker at den rett og slett kan lages mer intelligent. Litt synd (men veldig forsåelg) at Canon helt sikkert har patentert denne teknologien tungt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at olympus også ser litt lenger enn de etterhvert tradisjonelle nivåene på speilløse systemkamera, men hvorfor bør en proff velge dette foran et tradisjonelt speilrefleks i samme prisnivå? Jeg mener: Hva kan dette som ikke et speilrefleks kan? (værtettingen er jo grei, men det er ikke noe poeng på dette nivået - dvs speilløst eller speilrefleks funksjoner) Proffe bryr seg ofte heller ikke så mye om vekt og liten størrelse, tvert om vil de vel ha et kamera med best mulig ergonomi.

 

Men flott med mangfold.

 

Tor

 

Jeg ser på dette som ett nisjekamera for de som sitter med FT-glass, ikke noe en velger om man vurderer å velge mellom dette og speilrefleks.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at olympus også ser litt lenger enn de etterhvert tradisjonelle nivåene på speilløse systemkamera, men hvorfor bør en proff velge dette foran et tradisjonelt speilrefleks i samme prisnivå? Jeg mener: Hva kan dette som ikke et speilrefleks kan? (værtettingen er jo grei, men det er ikke noe poeng på dette nivået - dvs speilløst eller speilrefleks funksjoner) Proffe bryr seg ofte heller ikke så mye om vekt og liten størrelse, tvert om vil de vel ha et kamera med best mulig ergonomi.

 

Men flott med mangfold.

 

Tor

 

Flere proffer jeg kjenner har byttet ut til mindre systemer ala Nikon FF nettopp pga vekt, drita tunge ryggsekker m.m. En NIkon D3s eier kjører feks Fuji X100s på veldig mange oppdrag hvor DSLR har vært eneste alternativet.

 

Dette er vel også det eneste proffhuset på markedet som har vippbar skjerm siden de 2 store har liggi for lenge i fryseren de siste 3-4 åra.

Lenke til kommentar

Jeg mener: Hva kan dette som ikke et speilrefleks kan?

Riste brød og stryke skjortene dine ;)

 

For min del, så er dette et kamera jeg kan bruke mine 4/3 objektiver på og få en anstendig AF hastighet. Det gjør det billigere enn å kjøpe både nytt hus ogny optikk. For de som skal kjøpe nytt, så har systemet en del fordeler som betyr veldig mye for meg og en del andre, men neppe deg. Vi har her en værtetting på nivå med Canon 1DX og Nikon D4. (Om mulig enda bedre - Ming Tein lot sin stå 10 minutter i dusjen mens den tok bilder ...).Den optiske søkeren er byttet ut med mye mer nyttig verktøy - EVF; her har jeg mulighet til å se om bildet er over- eller undereksponert før jeg trykker ned utløseren, og jeg kan se hva sensoren ser, ikke hva hjernen min tror den ser. Totalsystemet er mere kompakt; avhengig av optikk, mye mer kompakt. I tillegg så synes jeg sensorformatet på 4:3 er mer allsidig enn 2:3, særlig i høydeformat.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...