Gå til innhold

Kommentar: Politikerne møtte aldri opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis et parti mister velgere når de snakker om IKT, kan ikke dette ha noe med manglende kunnskaper om feltet? For IT folk er det veldig lett og avsløre svada-prat, hvis politikere tar opp temaet. I tillegg til dette er IT generelt sett et smalt tema, som ikke opptar folk flest. De forstår ikke at noen trenger raskere internett en 2mbit linja over kobber lagt ned en gang etter krigen.

En annen årsak kan også være at partiene ikke er på nett med hva folket ønsker innen IKT.

IKT folk er også veldig gode på å spre budskapet, om noe ikke henger på greip.

Endret av Cerru
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Politikere er altså bare opptatt av tåpelige ting. Terror, barnehager, sjukehus og denslags. Dessuten tror de visst, etter det jeg kan forstå, at alt de er opptatt av klarer seg helt uten IKT i det hele tatt.

 

Ting som å beskytte den enkeltes private digatale sfære, slikt er unørvendig i den større sammenheng, kan forlates til fordel for viktigere saker. Terror, tjuveri og sånt. Full overvåkning er visst kjekke saker, selv for de blå. Du ser liksom ikke overvåkningen så lange den er digital, så da går det sikkert greit.

 

Men på fjesboka der er de, med digre glis og selgerteknikken klar. Der er det svært viktig å ha en politikk. Der har de sine regler, alle som en. Der er det greit å selge sjela, eller ihvertfall vise frem den sjela de vil selge.

 

Nå har de altså kommet frem til at det er viktig å ikke ha en politikk. IKT selger ikke. Så de får vel bare twittre i vei i takt med stadig stigende forakt.

 

Lykke til med å bli tatt seriøst når det en gang behøves.

Lenke til kommentar

Hvis et parti mister velgere når de snakker om IKT, kan ikke dette ha noe med manglende kunnskaper om feltet?

Tror du er litt nærsynt her :-) Man trenger ikke å lese maskinkode flytende for å kunne si noe vettugt om opphavsrettigheter, tilgjengelighet til informasjon, retten til et privatliv som også gjelder på nettet, m.m. Siden saken omhandlet Venstre, kan du kan jo se om du finner noen åpenbare feil i partipgrammet til Venstre fra 2009 (se kapittel 15). Da mener jeg ikke de som avhenger av politisk ståsted, men de uttalelsene du mener er helt på jordet pga "manglende kunnskaper om feltet". Jeg tror du finner lite grunnlag for å si at det er manglende kunnskaper om feltet som gjorde at de sakene ikke fenget. Heller manglende kunnskaper om hva som fenger velgermassen ...

 

I tillegg til dette er IT generelt sett et smalt tema, som ikke opptar folk flest.

Tror vi nærmer oss kjernen her. Akkurat eksempelet med bredbåndslinjer er kanskje ikke det eksempelet jeg ville dratt fram, ettersom dette henger tett sammen med næringspolitikk for distriktene, og det har mange ganger vært i fokus i mediene hvordan manglende bredbåndsutbygging gjør det vanskelig å konkurrere fra bygda. Men IKT-politikk er mer enn å holde latencyen nede i Counterstrike, og det er da "folk flest" faller fra diskusjonen.

Syke bestemødre fenger mer enn diskusjoner om obskure lover som begrenser de digitale frihetene til folk du ikke har noe felles med.

 

Nå har de altså kommet frem til at det er viktig å ikke ha en politikk. IKT selger ikke.

Nå ble jo Venstre spesifikt nevnt her i artikkelen, et av få partier med en utbrodert syn på ikt-politikk. De har ikke gått over til å være uten meninger på ikt, men de har sett at det lønner seg ikke å hovedsakelig bli assosiert med "smale" saker som IKT. De har en politikk - den blir bare ikke prioritert som velgermat. Trist som det nå måtte være ...

Endret av 8086
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke rart politikerne ikke ønsker å snakke om IKT, da må jo de innse hvor elendig infrastrukturen er her i landet. Hvem bryr seg om veier, jernbane og fiber når det viktigste er å opprettholde Telenors tilnærmet monopol og fortsette "masse penger inn, lite ut" politikken som spesielt de på venstresiden er stor fan av. Da må de kanskje snakke om hvem som skal bygge landet, og det er det jo nesten ingen som ønsker ansvaret for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En presisering til journalisten. Trine Skei Grande sa ikkje at Venstre "tapte velgarar" på å profilere seg på IKT, men at Venstre "ble straffet" for å prioritere IKT. Det er ein skilnad. Ein taper ikkje velgarar på å ha god IKT-politikk, men ein kan tape velgarar når ein brukar tid på IKT-politikk i staden for for eksempel skolepolitikk eller helsepolitikk.

 

Dermed er det heller ikkje rett at Venstre har gjeve nokon munnkurv om IKT. Breivik var til stades over Skype fordi han som førstekandidat i Hordaland ikkje hadde høve til å møte i Oslo på nokon annan måte. Hugs at Venstre berre har 2 representantar på Stortinget i denne perioden, så heile landet må takast i bruk.

 

Her kan ein for øvrig lese kva Trine Skei Grande sa på Telecruise: http://www.insidetelecom.no/artikler/se-trine-skei-grande-fra-telecruise/128265 og her kva Terje sa på seminaret: http://www.digi.no/921482/alle-bor-faa-200-mbit-s

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norsk fiberforening er en bransjeorganisasjon. De ønsker at de store partiene skal uttale seg. Jeg tviler ikke på at flere av de mindre partiene har meninger her, men det er ikke de som kommer til å sitte ved roret. Vil anta det kan virke mot sin hensikt å invitere "spesialist-partier" som Piratpartiet i denne sammenheng.

 

Jeg tviler ikke på at IKT folk er gode til å spre budskapet. Problemet er at de sprer det blant sine egne som allerede er enige. Dersom IKT folk var så gode på å kommunisere med massene, hvordan kunne vi da få DLD direktivet?

Lenke til kommentar

"Stortingspartiene skulle drive valgkamp overfor telebransjen"

 

Ikke akkurat noen bombe at partier midt i en valgkamp ikke tar seg tid til å møte opp i et forum organisert av en interessegruppe for en nisje av en bransje, uansett hvor viktig bransjen er.

Sist jeg sjekket hadde ikke fiberselskaper som sådan stemmerett, og jeg kan ikke se hvorfor noen skulle ville drive valgkamp overfor en gruppe som ikke kan delta i valget.

 

Ja, et fåtall av oss hadde vært interessert i utfallet av en debatt rundt fagområdet, men sannsyneligheten for at dette hadde blitt bredt rapportert i almenne medier anser jeg som liten. Vanskelig å hisse seg opp over dette her, kjenner jeg.

Lenke til kommentar

Norsk fiberforening er en bransjeorganisasjon. De ønsker at de store partiene skal uttale seg. Jeg tviler ikke på at flere av de mindre partiene har meninger her, men det er ikke de som kommer til å sitte ved roret. Vil anta det kan virke mot sin hensikt å invitere "spesialist-partier" som Piratpartiet i denne sammenheng.

 

Jeg tviler ikke på at IKT folk er gode til å spre budskapet. Problemet er at de sprer det blant sine egne som allerede er enige. Dersom IKT folk var så gode på å kommunisere med massene, hvordan kunne vi da få DLD direktivet?

 

På grunn av at folkemassen sperrer ørene tett til dei ser at OI her var det visst noko gale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...