Gå til innhold

Guide: Dette blir du spurt om i jobbintervjuet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Hvordan ville din tidligere nærmeste overordnete beskrive deg?

- Hvordan ville de tidligere kollegaene dine beskrive deg?

- Hvordan ville din beste venn beskrive deg?

 

Selv synes jeg ikke de spørsmålene burde bli stilt i et jobbintervju, da man ikke alltid kan vite hva andre tenker om deg. Selv om man kan anta hva andre tenker om deg, så finnes det ikke fasitsvar på det.. Alle er forskjellige med forskjellige meninger. Det å anta hva andre personer tenker om seg selv, det kan jo stemme, men det kan jo også være helt feil. Da noen sikkert vet disse svarene sånn ca, så er det sikkert noen som må gjette seg fram, men det kan også være at noen utnytter dette til å skryte skikkelig av seg selv.

 

Det er i alle fall min mening ^^

Lenke til kommentar

- Hvordan ville din tidligere nærmeste overordnete beskrive deg?

- Hvordan ville de tidligere kollegaene dine beskrive deg?

- Hvordan ville din beste venn beskrive deg?

 

Selv synes jeg ikke de spørsmålene burde bli stilt i et jobbintervju, da man ikke alltid kan vite hva andre tenker om deg. Selv om man kan anta hva andre tenker om deg, så finnes det ikke fasitsvar på det.. Alle er forskjellige med forskjellige meninger. Det å anta hva andre personer tenker om seg selv, det kan jo stemme, men det kan jo også være helt feil. Da noen sikkert vet disse svarene sånn ca, så er det sikkert noen som må gjette seg fram, men det kan også være at noen utnytter dette til å skryte skikkelig av seg selv.

 

Det er i alle fall min mening ^^

Kan ikke si meg enig. Dette tester sosial intelligens og selvinnsikt i stor grad. Hvis du innbiller deg at du er en jovial person, mens andre ser på deg som det stikk motsatte, har man vel ikke de beste antennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det i en jobb som du vanligvis trives best med?

- Ferien.

Hvorfor søker du denne stillingen?

- Trenger penger.

Hvorfor sluttet du i den jobben du hadde?

- Fikk sparken.

Hvordan takler du kritikk?

- Da får du deg en på trynet. Viktig å ikke ta dr*tt fra noen.

Hvorfor bør vi ansette akkurat deg?

- Nå spør du vanskelig.

Hva legger du vekt på i en jobb?

- Legger vel mest vekt på rompa, da det er den jeg sitter på.

Hvordan vil du karakterisere dette selskapet?

- Greit nok.

 

 

Ha ha! Genial kommentar :D

Lenke til kommentar

- Hvordan ville din tidligere nærmeste overordnete beskrive deg?

- Hvordan ville de tidligere kollegaene dine beskrive deg?

- Hvordan ville din beste venn beskrive deg?

 

Selv synes jeg ikke de spørsmålene burde bli stilt i et jobbintervju, da man ikke alltid kan vite hva andre tenker om deg. Selv om man kan anta hva andre tenker om deg, så finnes det ikke fasitsvar på det.. Alle er forskjellige med forskjellige meninger. Det å anta hva andre personer tenker om seg selv, det kan jo stemme, men det kan jo også være helt feil. Da noen sikkert vet disse svarene sånn ca, så er det sikkert noen som må gjette seg fram, men det kan også være at noen utnytter dette til å skryte skikkelig av seg selv.

 

Det er i alle fall min mening ^^

 

Det er relativt vanlig å få tilbakemeldinger fra folk rundt seg, spesielt i jobbsammenheng. Da både på hva man gjør bra og hva man kan forbedre. Så jeg vil tro de fleste som har vært i en jobb eller to tidligere slipper å drive med noen gjettelek.

Lenke til kommentar

Synes det første spørsmålet er rett og slett uetisk.

Hva skal man svare der? Og hva har selskapet med hva man gjør på fritiden? Dette faller også under samme skitne kategorien for kynism narssisisme som Facebook-snoking av ansatte.

 

Skjønner selvfølgelig at å velge en passende kandidat vanskelig nok i seg selv, og man vil prøve å "føle seg frem" til alle trekk hos vedkommende, men dette er over grensen IMHO.

 

Privatliv skal ikke blandes med arbeid, og vica versa. Tror det er både arbeidstakere og arbeidsgivere burde få med seg dette. Blir litt som stat og kirke... fullstendig uforenelige, vidt forskjellige ting som burde ikke blandes.

Lenke til kommentar

Hva er det i en jobb som du vanligvis trives best med?

- Ferien.

Hvorfor søker du denne stillingen?

- Trenger penger.

Hvorfor sluttet du i den jobben du hadde?

- Fikk sparken.

Hvordan takler du kritikk?

- Da får du deg en på trynet. Viktig å ikke ta dr*tt fra noen.

Hvorfor bør vi ansette akkurat deg?

- Nå spør du vanskelig.

Hva legger du vekt på i en jobb?

- Legger vel mest vekt på rompa, da det er den jeg sitter på.

Hvordan vil du karakterisere dette selskapet?

- Greit nok.

 

Ufint av deg å poste jobbintervjuet mitt på nettet :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan ikke si meg enig. Dette tester sosial intelligens og selvinnsikt i stor grad. Hvis du innbiller deg at du er en jovial person, mens andre ser på deg som det stikk motsatte, har man vel ikke de beste antennene.

(Tenkte helst på unge arbeidstakere, og arbeidstakere med nesten ingen/null erfaring)

Jeg skjønner hva du mener, men alle kan ikke gå rundt å vite 100% riktig hva andre mener om seg selv. Joda, det går alltid an å få inntrykk og/eller svar fra vedkommende, for å så føre det videre til jobbintervjuer. Men det kommer litt an på personen det gjelder, om man har mange folk man omgås med, eller om man ikke har det. Har man for eksempel ikke hatt jobb/hatt småjobber/sommerjobb/utplassering, kan det bli vanskeligere å besvare enn hvis man har hatt en fast jobb lenge, da selvfølgelig ikke umulig, men vanskeligere.. Om man har en fortid som inneholdt f.eks. mobbing, lite venner, lite kommunikasjon med folk generelt, kan det også bli vanskeligere å besvare.. Det er mye som spiller inn, og det var egentlig i hovedsak poenget mitt.

Lenke til kommentar

 

Det er relativt vanlig å få tilbakemeldinger fra folk rundt seg, spesielt i jobbsammenheng. Da både på hva man gjør bra og hva man kan forbedre. Så jeg vil tro de fleste som har vært i en jobb eller to tidligere slipper å drive med noen gjettelek.

(Tenkte helst på unge arbeidstakere, og arbeidstakere med nesten ingen/null erfaring)

Det stemmer det du skriver, men det er mye som spiller inn.. Har man bare vært i korte jobber har man kanskje/kanskje ikke fått noen direkte tilbakemeldinger, mens i lengre jobber kan man ha fått masse tilbakemeldinger..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-271921

Dessverre tror jeg ikke så mye på at man finner de beste ansatte igjennom å stille disse spørsmålene. La meg ta et eksempel:

1) Du er beskjeden

2) Ikke så omgjengelig

3) Kanskje til og med litt negativ

høres det ut som en kjent person? Ja faktisk passet både Steve Jobs og Bill Gates til den karakteristikken, men likevel absolutt enere i faget. Jeg ville heller ha ansatt folk som er mennesker, ikke supermennesker. Det morsomme er at vi har sett utskuddene som ikke passet inn noen steder starte for seg selv, og så blitt søkkrike. Steve Jobs ville garantert ALDRI ha fått en eneste jobb da han levde hvis intervjueren skulle stille alle disse spørsmålene på listen det vises til her. Eller hva hadde du sagt til en stolgyngende nervøs kravstor Bill Gates. Heller ikke han hadde du gitt noen jobb hvis du ikke på forhånd viste hvem han var.

 

Kanskje på tide at dere intervjuere begynner å gjøre ting litt annerledes hvis dere skal konkurrere med de store internasjonale selskapene om de berste hodene.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig. Dette tester sosial intelligens og selvinnsikt i stor grad. Hvis du innbiller deg at du er en jovial person, mens andre ser på deg som det stikk motsatte, har man vel ikke de beste antennene.

 

Det tester vel mer om man er god til å lese og oppfatte andres tanker om seg selv.

Ser ikke hvordan dette er relevant ettersom det vil være forskjellig fra person til person. Vil sannsynligvis også være feil i mange av tilfellene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...