Gå til innhold

Samsung jobber med forbedret kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult, men det jeg først og fremst håper på når det gjelder neste generasjon kamera på Samsung er 60fps på 1080p. Det var flere rykter om at dette skulle komme på S4, og det er laget chipper som kan takle det, så jeg håper at Samsung rekker å få med det også til S5.

Endret av Ziff
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dette kan avhjelpes ved å bruke mekanisk stabilisert optikk foran bildebrikken.

Eller ved å bruke mekanisk stabilisert bildebrikke bak optikken. Dette går for det samme.

 

Det er egentlig ikke lukkertiden isolert som gir dårlig bildekvalitet i dårlig lys, men kombinasjonen av og kompromissene mellom liten blenderåpning, høy ISO og lang lukkertid. Med liten blenderåpning tenker jeg på fysisk blenderåpning i mm, ikke blendertallet. f/2 på en mobiltelefon er ikke det samme som f/2 på et speilreflekskamera. Liten blenderåpning er en konsekvens av liten brennvidde som igjen er en konsekvens av at bildebrikken er liten.

 

Stabilisering (objektiv eller sensor) hjelper godt på enkelte scenarier, men ikke på alle. Typisk er det lite hjelp å hente på bevegelige motiver som er utenfor blitsens rekkevidde (1-2 meter). Her er det nesten bare fysisk større blenderåpning som kan hjelpe. Det kan man få til ved å øke brennvidden og dermed sensorstørrelsen. Spørsmålet er bare hvor langt man "tør" å gå i fysisk størrelse (telefonens tykkelse) før det går ut over salget.

 

En digresjon: Hele behovet for stabilisering stammer fra ustabil holding av kamera/telefon. Har man stativ eller annen god støtte så har ikke stabiliseringen noen funksjon. Eller et kamera som veier mye mer. Tyngde virker stabiliserende.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...