Gå til innhold

Konsollene ingen ville ha


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet er av en Bandai ATMARK, stilisert skrevet med små a-er. Apple solgte ikke Pippin selv, men lisenserte ut platformen.

Apple hadde visjoner om å tiltrekke seg en lang rekke lisenstakere, men i tillegg til Bandai var det faktisk bare et selskap med norsk tilknytning som jobbet med platformen. Vet ikke om disse noen gang kom ut.

http://www.dagbladet.no/nettguiden/961008-guide-1-a.html

Endret av qwert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig det er bare meg som ikke har fulgt med, men hva skjedde med Nintendo Gamecube? Jeg fikk med meg at den kom, men så var den - meget stille - plutselig borte igjen.

 

Konsollen som sådan var aldri interessant for meg, så det er kanskje derfor at jeg ikke har fått med meg hva som skjedde med den, men jeg innbiller meg at den fikk ganske kort levetid...

Lenke til kommentar

Mulig det er bare meg som ikke har fulgt med, men hva skjedde med Nintendo Gamecube? Jeg fikk med meg at den kom, men så var den - meget stille - plutselig borte igjen.

 

Konsollen som sådan var aldri interessant for meg, så det er kanskje derfor at jeg ikke har fått med meg hva som skjedde med den, men jeg innbiller meg at den fikk ganske kort levetid...

 

Den gikk til dels under radaren min og, men den solgte 21.74 millioner enheter i følge Wikipedia i mellom 2001 og 2007, så noen særlig flopp var det ikke. Men sammenliknet med PS2 som ble sluppet et drøyt år før Gamecube så ble Nintendo blåst av banen.

Lenke til kommentar

Amiga 32, burde å kunne vært Playstation men noe traff tydligvis feil - http://no.wikipedia.org/wiki/Amiga_CD32

Jeg er ikke enig i at Amiga CD32 var en fiasko. Slik jeg husker det, solgte den bra, men Commodore var på randen av konkurs da den ble lansert, og de fikk ikke kjøpt komponenter på kreditt. Dette førte til at de ikke klarte å produsere i noe særlig volum, slik at de i praksis glipp av julesalget i 1993. Et vellykket julesalg kunne ha reddet Commodore fra konkurs (eller i det minste ha utsatt den noen år), og jeg tror absolutt at dersom fabrikkene hadde brukt all kapasiteten på å produsere CD32, så ville de ha solgt hver eneste en denne julen.

 

Sony Playstation var fortsatt et år unna, og den kunne absolutt ha fått en trangere start hvis markedet allerede var oversvømt av CD32er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CD32 var ikke nødvendigvis en flopp nei, problemet var at Commodore gikk konkurs fordi de ikke fikk konsollen inn på markedet i USA særlig. Var noe patentgreier som de skyldte penger på også eller no. Men maskinen var meget cut down. (Har en.) Akkurat som A1200 hadde de forkrøpla spesifikasjonene for mye. Ikke noe fastram eller noe gode IO muligheter. Kunne jo i det minste hatt en floppy kontakt ! Ekspansjonsport hadde den men pga konkursen ble det lite produksjon på ekspansjoner. SX1 og SX32 var dog etpar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...