Gå til innhold

Test: Intel Core i5 4670K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1.344V for å kunne kjøre 4.4Ghz er farlig høyt. Ville aldri overklokket så høyt (om man bryr seg om langtidsstabilitet). Jeg kjører min på 1.18V for å klare 4.4Ghz...

 

Hva snakker du om? 1.33V er veldig flott for Haswell og Ivy det. Fungerer fint og stabilt med 1.45V og.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen mellom en i7 og en Xeon, kun instruksjonsett, og hva gjør de ekstra instruksjonsettene?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=780482#extra

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=789952#extra

 

 

 

i7

Enhanced SpeedStep technology, Hyper-Threading-teknologi, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology, Streaming SIMD Extensions 4.1, Streaming SIMD Extensions 4.2, Intel Turbo Boost Technology 2.0, Intel AES New Instructions (AES-NI), Thermal Monitoring Technologies, Intel Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d), Idle States, Intel VT-x with Extended Page Tables (EPT), Intel Identity Protection Technology, Intel Secure Key, Intel Advanced Vector Extensions 2 (AVX2.0), Intel TSX-NI

 

Intel Anti-Theft Technology, Intel vPro Technology,

 

 

 

Xeon

Enhanced SpeedStep technology, Hyper-Threading-teknologi, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology, Streaming SIMD Extensions 4.1, Streaming SIMD Extensions 4.2, Intel Turbo Boost Technology 2.0, Intel AES New Instructions (AES-NI), Thermal Monitoring Technologies, Intel Virtualization Technology for Directed I/O (VT-d), Idle States, Intel VT-x with Extended Page Tables (EPT), Intel Identity Protection Technology, Intel Secure Key, Intel Advanced Vector Extensions 2 (AVX2.0), Intel TSX-NI,

 

Intel Active Management Technology 9.0 (AMT 9.0), Server Platform Services 3.0 (SPS 3.0), Intel Transactional Synchronization Extensions (TSX),

Execute Disable Bit-mulighet,
Endret av G
Lenke til kommentar

 

Hva snakker du om? 1.33V er veldig flott for Haswell og Ivy det. Fungerer fint og stabilt med 1.45V og.

 

I så fall lurer jeg på hva slags kjøling du har om dette kjører stabilt. Ved load så treffer min nesten 80c. H100i i push-config.

 

Det er ihvertfall ikke mulig å kjøre 4.4Ghz stabilt på Haswell med 1.18V på Core.

 

Det kommer helt ann på hvor heldig man er med silikonkvaliteten brukt til hver individuelle CPU. Om jeg skulle ha prøvd å kjøre 4.6 Ghz måtte jeg ha gått så nære 1.3V at CPU-en ville blitt alt for varm i løpet av veldig kort tid med load.

Endret av ahpadt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I så fall lurer jeg på hva slags kjøling du har om dette kjører stabilt. Ved load så treffer min nesten 80c. H100i i push-config.

 

 

Det kommer helt ann på hvor heldig man er med silikonkvaliteten brukt den individuelle CPU.

 

Ja, 80C er stabilt. 90C er stabilt, 95C er stabilt. Haswell og Ivy har ikke noe problemer med 100 grader heller.

 

Hvis du har 1.118V og 80C så er det noe som er VELDIG feil. Jeg har f.eks en 3570K på 1.52V som aldri blir varmere enn 85 med 2x 240.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt dumt og sammenlikne ytelsen på spillfronten. Grunnen til dette er at dere sannsynligvis benytter nyere drivere til skjermkortet enn når dere testet de tidligere prosessorene i spill.

 

Vi holder selvsagt på samme driver hver gang vi bytter prosessor, for å kunne sammenlikne ytelsen mellom prosessorene. :)

 

Baksiden med dette er selvsagt at driverene blir litt utdaterte etter hvert, men vi har ikke kapasitet til å teste samtlige prosessorer på nytt for hver prosessortest. Med jevne mellomrom oppdaterer vi hele testbenken (både software og hardware). Dette ble sist gjort i sommer i forbindelse med Haswell-lanseringen og test av Core i7 4770K.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, 80C er stabilt. 90C er stabilt, 95C er stabilt. Haswell og Ivy har ikke noe problemer med 100 grader heller.

 

Hvis du har 1.118V og 80C så er det noe som er VELDIG feil. Jeg har f.eks en 3570K på 1.52V som aldri blir varmere enn 85 med 2x 240.

 

Om du kjører CPU-en på så høye temperaturer (80+) så går det ut over levetiden. Kanskje ikke noe problem for de som bare har PC-en i 2 år men.

 

 

No shit. Du er blant de 0.001% om du får det 100% stabilt. Jeg kan kjøre 4.4Ghz på 1.19Vcore, men det er ikke stabilt nok. De fleste må over 1.2Vcore for å nå 4.4Ghz.

 

Av en eller annen grunn har benchmarks gått i gjennom helt greit, men har måttet øke Vcore litt ettersom jeg har prøvd forskjellige spill. Jeg spiller ikke ofte veldig krevende spill så kan ikke si det er 100% stabilt. Har ikke hatt problemer etter jeg sist økte Vcore.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

 

Om du kjører CPU-en på så høye temperaturer (80+) så går det ut over levetiden. Kanskje ikke noe problem for de som bare har PC-en i 2 år men.

 

 

 

Av en eller annen grunn har benchmarks gått i gjennom helt greit, men har måttet øke Vcore litt ettersom jeg har prøvd forskjellige spill. Jeg spiller ikke ofte veldig krevende spill så kan ikke si det er 100% stabilt.

 

Hvis du leser skikkelig hva som står der, så finner du ut at det ikke påvirker levetiden. Ivy og Haswell tåler ekstreme mengder med varme, og holder seg stabile varme. Alt under 95C er stabilt på Ivy og Haswell. Kan faktisk være stabilt med 100C og, avhenger helt.

 

Jeg forundrer meg litt over hvordan uttalelser du kommer med. Meget bastante og overhodet ikke sant.

 

"Ivy Bridge does get HOT, but do not let that scare you from overclocking your CPU or straying away from Ivy completely.

Thermal protection keeps your CPU from roasting too much and will turn off by itself once it reaches a certain temperature.

TJ Max for Ivy Bridge is 105C, but staying cool during stress-testing or overclocking is important! I like to stay below 85C, but during stress-testing, it's okay to go 95C."

 

post-280073-0-18350500-1376931571_thumb.png

 

Samme gjelder for Haswell.

 

 

 

Endret av Kurio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det blir litt dumt og sammenlikne ytelsen på spillfronten. Grunnen til dette er at dere sannsynligvis benytter nyere drivere til skjermkortet enn når dere testet de tidligere prosessorene i spill.

 

Vi holder selvsagt på samme driver hver gang vi bytter prosessor, for å kunne sammenlikne ytelsen mellom prosessorene. :)

 

Baksiden med dette er selvsagt at driverene blir litt utdaterte etter hvert, men vi har ikke kapasitet til å teste samtlige prosessorer på nytt for hver prosessortest. Med jevne mellomrom oppdaterer vi hele testbenken (både software og hardware). Dette ble sist gjort i sommer i forbindelse med Haswell-lanseringen og test av Core i7 4770K.

Skjønner burde ikke kommet den den påstanden. Beklager det ;)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du leser skikkelig hva som står der, så finner du ut at det ikke påvirker levetiden. Ivy og Haswell tåler ekstreme mengder med varme, og holder seg stabile varme. Alt under 95C er stabilt på Ivy og Haswell. Kan faktisk være stabilt med 100C og, avhenger helt.

 

Litt google forteller meg:

 

Standard Ambient = 22C

Tcase (CPU Temp) = 72C

CPU / Core Offset + 5C

Tjunction (Core Temp) = 77C

Tj Max (Shutdown Temp) = 105C

 

Om du ønsker å kjøre CPU-en din på 100C så er det ingen som stopper deg, men ingen vil klare å overbevise meg om at det er bra for levetiden til prosessoren å kjøre den på en såpass høy temperatur at den nesten skrur seg av automatisk, over lang tid.

 

Det er mulig dataene Intel oppgir er konservative, men om man følger deres anbefalinger er man garantert stabilitet (av fabrikanten), uansett hva hobbyoverklokkere sier. De guidene jeg har lest meg opp på sier at man bør ikke gå noe særlig over 80C, noe jeg syntes virker fornuftig om man sammenligner med databladene.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...