Gå til innhold

I 2019 skal alle få 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ha 4G når kvota enda er latterlige 5GB?

 

Skulle likt og visst hva kvota var på for 5 år siden, den vil nok bli betraktelig høyere om noen år. Men med 800 MHz-sendere og flere og flere med 4G-telefoner er det kanskje lite vits å øke noe kvote ettersom nettet vil bli mye tregere for alle om kvota går veldig opp.

Lenke til kommentar

Meg selv.

Jeg hadde Netcom-et-eller-annet fra jeg kjøpte min første iPhone 3G, og frem til i fjor vinter. Da betalte ejg ekstra for fri databruk, og jeg hadde aldri noen begrensning på nedlastingsmengde. Det ble til og med brukt som internett på hybelen via ett 3G modem etter at jeg flytta for to år siden. Da med 100-150GB trafikk i måneden.

 

Nå har jeg Chess On-Flex som heller ikke har noen begrensning på nedlastingsmengde (og som man heller ikke kan bestille lengere). Chess har jo 4G, så det går greit kjappt.

Lenke til kommentar

4g meg her og der. Ha heller ambisjoner om at hele norge har fiber innen 2019

 

Enig der, men hvis du ser på prislappen på å bygge ut fiber til hele Norge kontra 4G til hele Norge er det BETRAKTELIG dyrere å legge fiberkabel til hver husstand. Men jeg sier ja til større fokus på fiber!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

<br />

Hvorfor ha 4G når kvota enda er latterlige 5GB?<br />

 

<br />

Den er jo fin den reklamen til telenor da, med rallybilen, men for å være realistisk, så burde de kjørt bilen på en teskje bensin :D

haha ja. pluss at når de skal kjøre så hører du bilen ligger og sperrer på turtallet . så viser de turtellere og den ligger på 5400 :)

Lenke til kommentar

Meg selv.<br />

Jeg hadde Netcom-et-eller-annet fra jeg kjøpte min første iPhone 3G, og frem til i fjor vinter. Da betalte ejg ekstra for fri databruk, og jeg hadde aldri noen begrensning på nedlastingsmengde. Det ble til og med brukt som internett på hybelen via ett 3G modem etter at jeg flytta for to år siden. Da med 100-150GB trafikk i måneden.<br />

<br />

Nå har jeg Chess On-Flex som heller ikke har noen begrensning på nedlastingsmengde (og som man heller ikke kan bestille lengere). Chess har jo 4G, så det går greit kjappt.

 

Hvis mange nok hadde gjort det i området ditt, hadde nettet ditt over 3G vært supertregt, tregere enn ISDN.

 

Derfor kvota, datatrafikk koster mobilselskapene penger i form av utbygging, jo mer de bygger ut, jo mer kan de øke kvota uten å gå på bekostning av kvaliteten.

 

Den tiden du prater om så var nok ikke bruken så utbredt at det spilte stor rolle. Det er mye verre nå som bruken av mobilt nett har eksplodert.

Lenke til kommentar

Jeg har netcom hjemmenett til 599 per måned med 100 GB i kvote. Vil påstå det holder lenge for mitt bruk. Er kun en gang jeg har nærmet meg grensa en måned og da lasta jeg ned mye.

 

Hva med "fiber til folket!"? ;)

Jeg merker selv at behovet for både hastighet og datamengde stiger og stiger. Jeg har kuttet ut alle TV-kanaler og bruker utelukkende nettbaserte tjenester til å se på TV. I tillegg er PS3-en og snart PS4-en en STORforbruker av datatrafikk ettersom jeg ofte laster ned store spill som kan være 30-40GB pr stk. Slik er da mitt behov, men jeg skjønner veldig godt at dette ikke akkurat er noe som passer til mobilnettet.

Lenke til kommentar

Haha. Joda jeg er selvfølgelig mest for at alle skal få fibernett inn i huset, men alle skjønner jo at det vil ta 30 år med dagens hastighet i utbyggingen.

 

Jeg for min del bor i et område der ingen orker å strekke ut fiberkabler fordi jeg ikke bor midt i et boligfelt, ergo er nest beste løsning for min del mobilt bredbånd via 3G. Har 25/4 mbit/s hastighet og pingtiden er tilgivende. Faktisk så greit at jeg nå får bare litt høyere ping her enn det jeg hadde via den råtne ADSL linjen min frem til i fjor som leverte hele 3.6/0.4 mbit/s ...

 

Uansett. Jeg er fornøyd med 100 GB/mnd per i dag, fordi jeg ikke bruker opp kvotene mine, på tross av at vi i husstanden bruker netflix, spotify og andre tjenester som krever mye datatrafikk. Kan i snitt bruke 3.2 GB om dagen for å holde meg akkurat innenfor kvoten, men snittet mitt det siste året er 1.9 GB per dag. Da med 7 datamaskiner i hus, 2 nettbrett og et mylder av telefoner som liker wifi.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...