Gå til innhold

Tviholder på Windows RT


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Saken er at Windows RT kan kjore vanlige (win32) programmer helt fint, sa lenge de kompileres pa nytt med ARM instruksjonssett. MSVS stotter dette.

 

Det er derfor de feks kjorer Office og andre windows programmer (calc.exe etc) uten problemer.

 

Det er bare at MSFT velger a ikke la folk gjore dette; ingen usignert programvare.

 

Men du kan 'jailbreake' en Windows RT tablet. Gjor du det trenger du bare en ARM kompatibel Win32 compiler.

Lenke til kommentar

Man kan jo forstå det. Sammenlignet med Android og iOS er det jo ikke noe i veien med WinRT. Appene uteblir, men det kommer seg.

 

"Markedet", dvs. "de som kjøper Microsoft sine produkter", er for tiden nerder. De vil jo egentlig ikke ha nettbrett, de vil ha en PC som nettbrett, og det er jo nøyaktig det Surface Pro er. De som går innom Elkjøp for å høre hva betjeningen der anbefaler ender ikke opp med et WinRT-brett, selv om de kunne klart seg med det like godt som iPad eller et Android-brett.

Lenke til kommentar

WinRT lider av en usikker framtid, treg utvikling, endel begrensinger, og dårlig app-utvalg. Synes det er ganske mye i veien med det per i dag. Ihvertfall kontra konkurrentene.

"Treg utvikling?" Sammenlignet med Android og iOS? Android har jo brukt mange år på å komme dit de er i dag, og iOS har jo ikke utviklet seg nevneverdig siden versjon 2... Hva forventer du egentlig? ;)

 

Problemet Microsoft har er muligens at det heter noe med "Windows", og folk flest tenker "oi, kan jo kjøre Photoshop og WoW på en enkel fjøl, så praktisk", og blir skuffet. Men utenom det fungerer det faktisk godt.

 

Enkelte ting er jo i tillegg mye bedre enn på iOS og Android. Bare det å kunne ha to apper oppe samtidig (eller flere med Win8.1) er jo en gigantisk fordel. Og for oss som faktisk jobber: Skikkelig Office følger med.

Det eneste jeg kunne ønske meg var at jeg kunne overstyre Tile-oppdateringen for visse apper, f.eks. enkelte bilder fra netcam'ene mine (det er en fordel med widgets). Hvis jeg vil ha 1 sekunds oppdateringer så er det MITT problem.

Lenke til kommentar

"Treg utvikling?" Sammenlignet med Android og iOS? Android har jo brukt mange år på å komme dit de er i dag, og iOS har jo ikke utviklet seg nevneverdig siden versjon 2... Hva forventer du egentlig? ;)

 

Problemet Microsoft har er muligens at det heter noe med "Windows", og folk flest tenker "oi, kan jo kjøre Photoshop og WoW på en enkel fjøl, så praktisk", og blir skuffet. Men utenom det fungerer det faktisk godt.

 

Enkelte ting er jo i tillegg mye bedre enn på iOS og Android. Bare det å kunne ha to apper oppe samtidig (eller flere med Win8.1) er jo en gigantisk fordel. Og for oss som faktisk jobber: Skikkelig Office følger med.

Det eneste jeg kunne ønske meg var at jeg kunne overstyre Tile-oppdateringen for visse apper, f.eks. enkelte bilder fra netcam'ene mine (det er en fordel med widgets). Hvis jeg vil ha 1 sekunds oppdateringer så er det MITT problem.

 

Jeg forventer raskere utvikling, det har ingenting å si om andre har vært på markedet lengre, når man konkurrerer så må man forholde seg til dagens marked, og hvor bra dagens OS er, selv om man er en ny aktør. Window Phone har samme problem. Det er for mange ting som burde vært ordnet, og det er for sjeldent updates.

 

At man har MS-office kan være viktig for noen, personlig gjør jeg sjeldent office-oppgaver på tablets (ihvertfall ikke noe som krever mer enn polaris-office eller liknede), til det foretrekker jeg en bærbar. Jeg ser bare ikke noen særlig fordeler med RT, det henger etter på det meste (rettnok bare litt, men det er ikke noe argument for å ikke velge noe annet), og ingen vet egentlig om MS kommer til å ditche hele greia når som helst. Da har jeg vesentlig mer tiltro til tablets med fullversjonen av windows.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Jeg forventer raskere utvikling, det har ingenting å si om andre har vært på markedet lengre, når man konkurrerer så må man forholde seg til dagens marked, og hvor bra dagens OS er, selv om man er en ny aktør. Window Phone har samme problem. Det er for mange ting som burde vært ordnet, og det er for sjeldent updates.

 

At man har MS-office kan være viktig for noen, personlig gjør jeg sjeldent office-oppgaver på tablets (ihvertfall ikke noe som krever mer enn polaris-office eller liknede), til det foretrekker jeg en bærbar. Jeg ser bare ikke noen særlig fordeler med RT, det henger etter på det meste (rettnok bare litt, men det er ikke noe argument for å ikke velge noe annet), og ingen vet egentlig om MS kommer til å ditche hele greia når som helst. Da har jeg vesentlig mer tiltro til tablets med fullversjonen av windows.

At man kunne ønske seg raskere oppdateringer er nå én ting, men det gjør uansett ikke Windows RT til et dårlig produkt slik det fremstår nå, sammenlignet med konkurrentene. Win8.1 gjør det jo bare bedre, men det er meg helt uforståelig hvorfor vi må vente til oktober når oppdateringen er ferdig nå. Som deg mener jeg ikke at Microsoft egentlig har tid til å "bare vente".

 

Det som i hovedsak mangler for den gemene hop er apper. Og det er synd. Og egentlig ganske rart. Å utvikle en app til Windows Phone og Metro er så til de grader enkelt, at jeg (som kun er en enkel hobby-utvikler) hadde etter ca. 37 minutter koding (ok, kanskje litt mer) skrevet min første WP app, og ikke-så-mange minutter senere konvertert den til Metro (gjett om den hadde med hjemmeautomasjon å gjøre). Den vinner nok ingen pris for design akkurat nå, men alt fungerer. Med litt mer tid så hadde jeg sikkert fått den inn i Windows Store.

 

Det største savnet jeg har er LogMeIn, og det er rart de mangler for TeamViewer sin Metro-app er både velfungerende og pen. Og Spotify (hvis fravær er uforståelig). Og Chrome (men der har Microsoft gått i Apple-fella. Igjen. :( ).

 

Ellers er jo alt det viktige på plass. F.eks. Plex, Netflix, Kindle, Twitter, etc er der. Instagramkloner og Facebook-kloner finnes i hopetall (rart at de også ikke har laget offisielle apper, men hva så? Det er jo nettjenester).

 

 

Men sammenlignet med seg selv, altså Windows x86/64, så har RT "kompabilitetsproblemer". Og jeg mener Microsoft burde ha sett at for å konkurrere og gjøre RT til et kjent produkt, så burde prisene vært vesentlig lavere enn de er nå. Du kan få et brett som kjører fullversjonen av Windows 8 til en lavere pris enn Surface og andre tilsvarende RT-produkter (og forsåvidt Android og iPad). Jeg simpelthen DIGGER min Acer W510, og det hadde jeg aldri trodd jeg skulle si om et Acer-produkt.

 

Det er ikke fordi jeg synes W510 har tilstrekkelig lagringsplass, eller at den setter nye hastighetsrekorder (for direkte kjapp er den ikke), men det er fordi den har et grensesnitt som fungerer utmerket, samtidig som den ikke har noen begrensninger på apper eller nettsider jeg kan besøke. LogMeIn? Yes! VMware Web Client (som idiotisk nok krever java)? Jepp! Spotify? Jada! Chrome? Oh, yes, også i RT-format hvis man ønsker det... og i tillegg: Lang batteritid? Ja, overraskende lang!

 

Men for det store flertallet, som i hovedsak bruker nettbrett til å lese VG og spille et par enkle spill, vil altså RT være et like aktuelt valg. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...