Gå til innhold

Slenger PCI Express inn i miksen for å få fart på SSD-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Om HW.no hadde gjort denne ingressen til en ti siders teknisk dypdykk i hva som her kommer og hvorfor, så hadde HW.no hatt en til betalende kunde. Savner stort denne type ting presentert i dybden med lettfattelig språk.

 

Ellers så er det tydelig at SATA må gi etter for PCI og at det er på lagring vi vil se de store hastighetsforbedringene i årene som kommer.

Lenke til kommentar

På tide med en økning fra 0,6 til 2,0 GB/s :thumbup:

 

Portkompatibiliteten ser noe klumpete ut, men håper det blir mulig med små og rene PCIe plugger etter hvert også.

 

SATA M.2 håper jeg blir en verdig arvtager for SD minnekort i både kameraer, bærbare PCer, nettbrett og kanskje telefoner. Jeg har ikke sett bilde av den ennå, men regner med formfaktoren er i størrelseorden mellom CF-kort og SD-kort, mens ytelsen er justert opp til SSD-nivå. Det kan i så fall åpne for 4K høyhastighets-video i råformat for folk uten hollywood-budsjett.

 

M-dot-2-Overview-for-blog.jpg

ngff,Y-K-391340-13.jpg

 

Dette kan etter min mening helt klart duge som minnekorterstatter.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er størrelse og pris på de to korta som er vist over? Fikk man en slik på 32-128 GB å hadde man helt klart hatt en fryktelig enkel og ekstremt minimalistisk PC/streaming maskin. Med 128-256 GB kunne dette vært en fullgod erstatter til en ren spill PC for de av oss som spiller et fåtall spill av gangen. Sett et NAS i boden med 4 TB disk og ha resten der og stream evt derfra! Hvis man da ikke streamer over internett ;)

 

Da mangler det bare å få neste generasjons grafikk-kort med mindre varmeutvikling så blir det garantert nytt HK og oppsett med alle disse delene på :-D

Lenke til kommentar

Den med Intel-logoen er tydeligvis en ukjent M.2 2242, altså 22mm bred, 42mm lang og antateglig 2,75mm tykk.

 

Intel har også en kjent modell, 530, i M.2 formatet, men den er 80mm lang og kommer med 80, 120, 180 og 360 GB. De tre første er enkeltsidige (2,75mm tykke, mens 360 GB-varianten er dobbeltsidig og 3,58 mm tykk. Et annet sted nevnes også en 240 GB-variant. Prising er ikke oppgitt, men de plasseres i "consumer"-segmentet. En pro-utgave kalt Pro 1500 skal komme i M.2 format senere.

 

A-data har også en M.2 SSD med 128, 256 og 512 GB, og sekvensiell skriv og les på hele 1,8 GB/s.

 

Jeg har ikke funnet priser men regner med de er ca 1,5x - 2,0x prisen på Samsung 840 2,5".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

På tide med en økning fra 0,6 til 2,0 GB/s :thumbup:

 

Portkompatibiliteten ser noe klumpete ut, men håper det blir mulig med små og rene PCIe plugger etter hvert også.

 

SATA M.2 håper jeg blir en verdig arvtager for SD minnekort i både kameraer, bærbare PCer, nettbrett og kanskje telefoner. Jeg har ikke sett bilde av den ennå, men regner med formfaktoren er i størrelseorden mellom CF-kort og SD-kort, mens ytelsen er justert opp til SSD-nivå. Det kan i så fall åpne for 4K høyhastighets-video i råformat for folk uten hollywood-budsjett.

 

M-dot-2-Overview-for-blog.jpg

ngff,Y-K-391340-13.jpg

 

Dette kan etter min mening helt klart duge som minnekorterstatter.

Ser ihvertfall ikke så mye værre ut enn et CompactFlash kort :)
Lenke til kommentar

Vel og bra dette når vi skal kjøpe nytt hovedkort som har støtte for den. Men for alle oss som fortsatt har PCer som "tørster" etter en SSD, eller en større SSD, er mitt håp at dette kan senke prisen på SSD'er som er "gode nok" til et hovedkort bare har en gammel SATA :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Nei, det betyr at man må ha en SATA-express port per SSD. Dagens hovedkort har ofte 6-12 SATA-porter. Om et år eller to blir det vel vanlig med 6-12 SATA-express porter.

 

Hver SATA-express port tar 2 PCIe v3.0-lanes. Et vanlig skjermkort har 16 PCIe v3.0 lanes. Man burde altså kunne koble hele 8 SSDer til et enkelt og billig kontrollerkort som står i et PCIe v3.0 spor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...