Gå til innhold

Uten kontakter som dette ville PC-en din aldri vært som den er (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, litt brå slutt, er det noe som mangler? Ellers har jeg hatt maskiner med både CNR og ISA, men Nubus var nytt for meg.

 

NuBus (IEEE 1196) ble brukt av Apple fra og med Macintosh II som kom på markedet i 1987, til og med PowerMac 8500 som ble produsert fram til starten av 1997, altså i en periode på 10 år.

 

(Apple II-serien (1977-1993) hadde for øvrig en rekke 50-pins ekspansjonsspor (Apple II Bus) som var åpen for tredjepartsprodusenter av ekspansjonskort, men det var ikke en offisiell standard per se.)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

NuBus (IEEE 1196) ble brukt av Apple fra og med Macintosh II som kom på markedet i 1987, til og med PowerMac 8500 som ble produsert fram til starten av 1997, altså i en periode på 10 år.

 

(Apple II-serien (1977-1993) hadde for øvrig en rekke 50-pins ekspansjonsspor (Apple II Bus) som var åpen for tredjepartsprodusenter av ekspansjonskort, men det var ikke en offisiell standard per se.)

 

Da virker det sannsynlig at vi har hatt noen masiner med Nubus i hus da, men jeg kan ikke huske vi har oppgradert noen av macene vi har hatt i denne perioden noe særlig.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Fin artikkel men det kommer vel en oppfølger?

 

Uansett, jeg er litt mer interessert i ringvirkningene standardisering gir. Artikkelen gir noen konkrete eksempler, men den røde tråden er at standardisering åpner for konkurranse. Plugger som ikke er grovt patent- eller rettighets-beskyttet og kan brukes av alle gir oss et fungerende marked for ekstrautstyr. USB, SATA, Firewire og d-sub/vga-porten er andre eksempler på porter som tillater mange produsenter.

 

Prosessorsokkelen var i tidligere tider også standardisert, men konkurransen forsvant sent på 90-tallet av både tekniske og markedsmessige grunner. Minneporten holdt på å bli proprietær med Rambus, men det skjedde heldigvis ikke. Flashminneporter i blant annet kameraer startet som et vell av ulike proprietære standarder. I dag er det rimelig god enighet om SD/microSD-standarden. USB og SATA er også gode standarder som er åpne for konkurranse. Vi tar det kanskje for gitt, men tenk om hver produsent skulle hatt ulike plugger og hindret konkurrentne fra å bruke sin plugg.

 

Selv strømforsyninger, kabinetter, harddisker og hovedkort har standarder og formfaktorer som gir sunn og effektiv konkurranse i et åpent marked. Tenk om alle produsentene hadde hver sine ulike og bare kunne kombineres med utstyr fra samme leverandør.

 

Åpne standarder og formfaktorer er utrolig viktig for at vi har fått den konkurransen og utviklingen vi har. Uten konkurranse ville det gått hardt ut over utviklingstakten og prisnivået ved at nye utstyrsleverandører ikke hadde fått innpass i markedet med mindre de begynte å produsere hele PCer selv. Åpenhet og konkurranse gir lav terskel for nye og spennende produkter. Derfor er det skuffende hver gang noen forsøker å hindre konkurranse ved å lage egne plugger, kommunikasjonsprotokoller osv med høy terskel for å slippe til andre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Utrolig at PCI-kontakten fremdeles leveres med dagens moderne hovedkort. Enkelte ting forblir visst populært veldig lenge.

 

Det er 20 år siden jeg fikk meg min første PC. Den hadde 60 Mhz Pentium CPU, og hovedkortet var fullspekket av PCI-spor. Eneste aberet med PCI den gang var at man fremdeles var litt avhengig på enkelte typer PCI-utvidelseskort, alt etter hvor avanserte byggede de var, så på enkelte av dem måtte de settes opp manuellt i BIOS for IRQ og slikt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...