Gå til innhold

Genial app lar deg kopiere husnøkkelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bare lage en ekstra nøkkel i utgangspunktet?

 

Når jeg så denne artikkelen regnet jeg med at programmet var laget for å kobles til en 3d-printer. Så man kunne scanne nøkkelen og printe ut en ny selv. Det hadde vært mer imponerende.

 

Hva i all verden får deg til å tro at de som hacket FBI skal greie å hacke denne databasen?

De trenger ikke å hacke databasen, det er nok at de stjeler mobilen din. :)
Lenke til kommentar
Tror neppe noen låsesmed vil noen gang lage en nøkkel uten at du har orginalen(Med mindre det er system nøkler og du står registrert)
Jeg har kopiert nøkler 4 ganger hos 3 forskjellige låsesmeder og aldri brukt orignalen.

 

Hva slags type nøkler? Om dette var husnøkler og de ikke spurte om noen form for bekreftelse på at du bodde der burde de bli tatt fra lisensen til å slipe husnøkler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva slags type nøkler? Om dette var husnøkler og de ikke spurte om noen form for bekreftelse på at du bodde der burde de bli tatt fra lisensen til å slipe husnøkler.

1: Korleis skal dei kunne stadfeste kva hus nøkkelen høyrer til?

2: Er det ikkje lett å forfalske ei stadfesting av kvar du bur?

Lenke til kommentar

1: Korleis skal dei kunne stadfeste kva hus nøkkelen høyrer til?

2: Er det ikkje lett å forfalske ei stadfesting av kvar du bur?

Eneste jeg vet er at den lokale nøkkelsjappa her spør om ID, originalnøkkel og sjekker navn/adresse før de kopierer husnøkler. Om man ikke trenger noe mer enn en random nøkkel og ingen sjekk utover dette er det mange idioter der ute. Hvorfor bryte seg inn i huset med bråk og brask når man kan nappe med seg en veske og låse seg inn stille og enkelt.

Lenke til kommentar

Hva slags type nøkler? Om dette var husnøkler og de ikke spurte om noen form for bekreftelse på at du bodde der burde de bli tatt fra lisensen til å slipe husnøkler.

 

Ja, det har alltid vært husnøkler som jeg har kopiert opp til de jeg bor med(i kollektiv). Får melde det inn, så mister Stavangerområdet kanskje 3 av 4 låsesmeder(som jeg vet om) ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva slags type nøkler? Om dette var husnøkler og de ikke spurte om noen form for bekreftelse på at du bodde der burde de bli tatt fra lisensen til å slipe husnøkler.

Lisens for å slipe nøkler? Nå vet jeg ikke om det er du eller jeg som er helt på bærtur, men jeg er rimelig sikker på at denslags ikke eksisterer. Du har f.eks. låsesmeder som kan være Trioving-autoriserte, dette betyr ikke annet enn at de aksepterer Triovings regelverk når det kommer til filing av nøkler (da spesielt systemnøkler). Det finnes nok av "uautoriserte" firmaer som filer gamle systemnøkler, ettersom Triovings patent på disse har utgått. Vanlige husnøkler er jeg sikker på at det er fritt frem å kopiere, og jeg trengte ikke annet enn en nøkkel, litt småpenger og 15 sekunder av min tid for å få filt en nøkkelkopi på et Trioving-autorisert sikkerhetssenter (de er låsesmeder, men selger også annet sikkerhetsutstyr). Muligens det er noen nye patenter ute på nyere Trioving-nøkler til privatpersoner, men ellers er det fritt frem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Poenget er jo at du trengte en nøkkel... (Orginalen..)

Er det meg du svarer til? Jeg sa aldri at jeg hadde en originalnøkkel da jeg kopierte den...

Jeg har en liten mistanke om at du kanskje mente "Tror neppe noen låsesmed vil noen gang lage en nøkkel uten at du har en fysisk kopi", eller? Jeg oppfattet innlegget ditt som om at ingen ville latt deg kopiere en Trioving-nøkkel uten en av de originale nøklene som ble levert med låsen, kontra en kopiert nøkkel preget med LÅSESMEDEN AS eller lignende.

 

Om noen ville filt en nøkkel til deg uten en fysisk kopi av nøkkelen, kun data om pin-dybde, kan jeg ikke ta stilling til (har aldri prøvd det). Men du skal ikke se bort i fra at de som filer systemnøkler uten autorisasjon (fullt lovlig) ville ha gjort det, dersom de har utstyr til det. Da jeg fikk min nøkkelkopi, benyttet de bare nøkkelen jeg hadde med meg og satte den inn i maskinen som en mal, altså en nokså simpel prosedyre (som også er grunnen til at de pleier å be deg om å teste at alle kopiene virker. Av samme grunn er det ikke bra å kopiere en slitt nøkkel på den måten, da kopien vil få den slitte profilen).

Lenke til kommentar

Jeg jobbet som låsesmed en god stund tilbake, og kan si noe konkret om saken:

 

Vanlige standardnøkler (ala typen du får når du kjøper en uregistrert låsesylinder med 3 nøkler) krever ingen type ID, og kan enten files på gammelmåten ved at man bruker den eksisterende nøkkelen som mal - eller at man vet nøkkelprofilen og dybde på hver pin.

 

Men! Er det snakk om systemnøkler, da er de registrert i system og beskyttet ved lov, de har profiler (sporene på nøkkelen) som kun autoriserte låsesmeder har tilgang til, og i mange tilfeller må disse nøklene bestilles ferdig slipt fra f.eks. trioving eller fra sikkerhetssenteret som lagde systemet. Da må du ha både rekvisisjon med signatur, ID osv.

 

Bottom line - programmet her kan kun hjelpe deg med standardnøkler, og enda da er det vel mer verdt for en kjeltring enn en normal lovlydig innbygger. Har du mistet nøkler, vær klok og bytt låsesylinder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...