Gå til innhold

Test: Samsung NX300


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som et trivelig kamera det.

 

Det som er er største ankepunkt, er at det er ikke er mulighet for en ekstern søker.

 

Det er faktisk et problem for en stor del av potensielle brukere. Det er en del mennekser (gjerne litt eldre) som trenger briller for å se skjermen, og da ser de ikke motivet; tar de av brillene så ser de ikke motivet. En ekstern søker med diopterjustering er deres redning ...

Lenke til kommentar

Det som er er største ankepunkt, er at det er ikke er mulighet for en ekstern søker.

 

 

Enig i det, liker objektivutvalget godt men ville gjerne hatt søker ja og er ikke så glad i underfundige eBay-rammesøker :)

 

Dessverre tror jeg ikke at vi vil se søker så ofte lengre på denne type kameraer, har en misstanke at hovedgruppen av kjøpere heller liker og bruke skjermen, men det burde ikke være store jobben og fikse en kontakt så man kan bruke ekstern elektronisk søker i blitskontakten.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg er også helt enig. Kutte ut søkeren på et fotokamera er bare helt ulogisk. Men trenden er klar, produsentene tvinger folk til å holde kamera med stive armer ut fra kroppen og myse på en mer eller mindre god, og liten, skjerm.

 

Lurer på om dette er bevisst strategi, for når folk kommer hjem med dårlige bilder (som blant annet kan skyldes bevegelse i skuddøyeblikket), vil de jo nesten alltid skylde på kamera. Det er svært sjelden noe feil med fotografen, og/eller skuddteknikken. Mange kjøper nytt kamera i håp om at det skal gi bedre bilder. Og da selger jo produsentene mer og tjener mer penger.

 

Og nei, dette er ingen konspirasjonsteori...:-D

Lenke til kommentar

Er det mulighet for å koble til noen form for GPS modul på dette kameraet?

 

edit: Her var den gitt, men 200 USD direkte fra Samsung småstivt. Slikt burde vært integrert som standard, for etter man først blir vant til å kikke på bildene sine fra kart så blir det veldig traust å "ikke vite" hvor bildet er tatt når man er ute og reiser.

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

Fin test! Måtte le litt da jeg leste "Samsung NX300 har en meget god panoramafunksjon" (bildetekst) og det første jeg zoomet inn på var flagget :p

 

Så ikke det før du sa det! Har byttet til et bedre bilde nå, det blåste en del så burde ha tenkt at kameraet ville få et problem med flagget ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde en nx300 til låns en mnds tid, men ble ikke helt overbevist. Jeg har tidligere eid en nx200 og jeg synes faktisk den ga bedre bildekvalitet.

 

Wifi-løsningen fungerer meget bra og Samsung har en egen app hvor du kan laste bilder frem og tilbake på smarttelefoner og nettbrett. Du kan også ta bilde med mob/brett hvor det har en fungerende live view på brett/mob. Men, all den tid det ikke er en intervall timer på kameraet, skjønner jeg ikke hvorfor Samsung ikke har lagt inn denne funksjonen på app'en sin.

 

En klar forbedring er også Samsungs nye hybrid fokussystem med både kontrast og fasefokus. I tillegg er det imponerende med 9,6 b/s i serie. Den hadde jeg mye gøy med.

 

Alikevel, jeg fikk følelsen av at billedkvaliteten burde vært hakket bedre i forhold til hva jeg var vant med fra tiden med nx200. Samsung sier jo at både brikken og bildebehandlingsprosessoren er helt ny.

Lenke til kommentar

Alikevel, jeg fikk følelsen av at billedkvaliteten burde vært hakket bedre i forhold til hva jeg var vant med fra tiden med nx200. Samsung sier jo at både brikken og bildebehandlingsprosessoren er helt ny.

Fotograferer du i jpg burde kvaliteten minimum være tilsvarende, bruker du raw kan det hende du må oppgradere til cameraraw som innehar speflikasjoner til NX300 Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg skal kjøpe mitt første kamera på mange år (som ikke er kompaktkamera). Jeg er helt i oppstartfasen med å lage en interiørblogg. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe et Canon EOS 600D, men han som jobbet i butikken anbefalte meg dette kameraet i stedet. Og nå er jeg fryktelig usikker. Jeg leser i teksten at kameraet ikke er så godt på høye ISO verdier og at det kanskje ikke er så gode utviklingsmuligheter på dette kameraet... Noen råd?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...