Gå til innhold

Verdens raskeste SD-kort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er aksesstid, IOPS osv på slike kort? Det er jo fristende å tenke at dette kan erstatte SSD.

Tja, på en PC hvor jeg midlertidig bare hadde en gammel HD, så brukte jeg via en USB3 adapter sandisk sitt 95MB/s kort til midlertidig lagring, og det fungerte både raskt og fint til programmer og det meste, så burde fungere fint. Men om det er like raskt som dagens SSDer er vel lite trolig da.

Lenke til kommentar

Hvordan er aksesstid, IOPS osv på slike kort? Det er jo fristende å tenke at dette kan erstatte SSD.

Slike kort er ikke nødvendigvis designet for samme bruksmønster som en SSD, vil anta TRIM-support mangler og det er ikke gitt at kortene tåler belastningen bruk som disk vil gi. Men det er en interessant tanke for små systemer, jeg ville likevel satset på en SSD.

Lenke til kommentar

Fra min side var dette en litt mer konseptuell tanke. Se for dere at man setter inn et 20-talls små brikker i en PC, og at disse brikkene er tilpasset denne typen bruk. Alt går via en PCIX-adapter som fordeler dataene mellom brikkene. Dette må jo nødvendigvis bli ekstremt kompakt, og om det settes opp riktig, veldig veldig raskt. Kanskje vi kan se 1,2TB SSD med 1500MB/s les og skriv i syltynne ultrabooks i løpet av 3-5 år?

Lenke til kommentar

Slike kort er ikke nødvendigvis designet for samme bruksmønster som en SSD, vil anta TRIM-support mangler og det er ikke gitt at kortene tåler belastningen bruk som disk vil gi. Men det er en interessant tanke for små systemer, jeg ville likevel satset på en SSD.

Hadde jo dog vært litt interessangt å sette dette på prøve, da et minnekort kan brukes til VELDIG mye mer en å bare kagre bilder fra et kamera - og mange minnekortleverandører leverer jo livstidsgaranti.

Hvordan planlegger de å Ikke dekke dette på garanti om kortet jeg kjøpte bryter sammen etter 1 år fordi jeg har bruk det som en "SSD"?

Lenke til kommentar

Hvordan planlegger de å Ikke dekke dette på garanti om kortet jeg kjøpte bryter sammen etter 1 år fordi jeg har bruk det som en "SSD"?

Minnekort brukes stort sett til sporadisk lagring/lesing av data, også i mobiler og pader, setter du det i en PC som systemdisk får du swapping og skriving av loggfiler osv som gir en mye høyere konstant belastning. Dette var et problem for kort for 10 år siden, om det er det i dag vet jeg ikke. Hvis du tester og kortet blir "utslitt" har produsenten flere muligheter, det enkleste vil være å gi deg et nytt. Sikkert langt under en promille av kortene som vil bli brukt på en slik måte, spesielt siden SSD'er er mer egnet og lett tilgjengelig (men større for disker med så liten kapasitet).

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...