Gå til innhold

Den 3D-skrevne riflen blir farligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det meste kan missbrukes, men en harddisk blir registrert av en metalldetektor, det gjør ikke denne riflen. Det er jo det som er problemet (i mine øyne). Jeg er ikke redd for at folk kommer til å printe egne våpen da det er (og har vært) mulig å lage enkle våpen uten 3D-skrivere.

Jeg har bare lyst på litt sol og kald øl, orker ikke enda lengre kø på flyplassen.

Endret av Hiss
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Irriterer meg virkelig over at våpen skal prioriteres så fort det kommer ny teknologi. Foreløpig er jo ikke 3D-printede våpen så farlige, men i og med at det blir jobbet så mye med, tar det nok ikke lang tid før alle kan kan skaffe seg våpen både anonymt og effektivt. 3D-printing er nyttig til så altfor mye annet enn våpen, så dette er et skritt i feil retning spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

men altså, hjelper ikke hvor avansert våpen du har printet ut, og hvor mange skudd det kan avfyre og hvor nøyaktig det er så lenge du ikke har ammo... Du trenger uansett kuler som du må ha våpentilatelse for å kjøpe. Er du i stand til å skaffe kuler(lovelig eller ulovelig) hadde du jo også vert i stand til å skaffe ekte våpen...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
men altså, hjelper ikke hvor avansert våpen du har printet ut, og hvor mange skudd det kan avfyre og hvor nøyaktig det er så lenge du ikke har ammo... Du trenger uansett kuler som du må ha våpentilatelse for å kjøpe. Er du i stand til å skaffe kuler(lovelig eller ulovelig) hadde du jo også vert i stand til å skaffe ekte våpen...
Er jo hakket lettere å få tak i ammo da...dessuten dreier det seg ikke om om det er mulig å få tak i våpen eller ikke. Det har med å gjøre hvor lett det er å få tak i våpen.

Masse barn dør hvert år fordi de tilfeldigvis kommer over våpen. Flere våpen i omløp betyr enda større sjanse for uhell.

Lenke til kommentar

Liker ikke helt utviklingen her. Ser for meg at ting som dette kan fort komme i gale hender.

Våpen kommer fort nok i hendene på folk som ikke burde ha dem per i idag. Blir nok verre med 3D printa våpen

 

Hvis du tenker litt etter, så vet du jo at store mengder med våpen allerede har vært, er og i hendene på folk som ikke burde ha våpen. Forsvaret har flere tusen våpen som har blitt stjålet fra lagere, det er store mengder våpen på det illegale markedet. Og de som har litt snøring, vet meget godt hvor enkelt det er å lage et våpen ut fra metall og vanlige mekaniske produkter til slags i helt vanlige jernvarebutikker.

Lenke til kommentar

Liker ikke helt utviklingen her. Ser for meg at ting som dette kan fort komme i gale hender. Våpen kommer fort nok i hendene på folk som ikke burde ha dem per i idag. Blir nok verre med 3D printa våpen

 

Hvis du er bekymret over denne utviklingen og at våpen kommer i gale hender så må jeg si at du har litt "feil" i mangel på bedre ord.

 

De som ønsker å skaffe våpen og ammunisjon klarer dette meget enkelt. Det er bare å gjøre innbrudd hos en bonde og ta riflen og ammoen hans (eller andre som har våpen). Du kan få utrolig mange våpen på svartebørsen. Jeg har blitt tilbudt å kjøpe pistol med en boks med kuler for 2000,-

 

Så dette er ikke noe å bekymre seg over, ta det rolig du, er ikke noe å være "redd" for dette her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder dere å være med på å hause opp dette, bare tull. Man kan kjøpe seg en 4 akset CNC fres/dreie maskin som styres fra PCen til samme pris som disse 3D plastprinterne. Med en CNC maskin kan man lage seg effektive våpen i stål, dog bør man nok investere i noe litt større en de rimelige bordmodellene, men skjønner ikke hvorfor en 3D printer skal være så skummel i forhold til noe annet. Man kan til og med gå i skauen å finne seg ett bra emne fra en einerbusk, og lage seg en bue som er i stand til å drepe både dyr og mennesker.

Jeg tror heller det er markedskrefter (antagelig fra USA) som er litt redd disse 3D printerne, og sprer skremsels propaganda i håp om å begrenset salg og produksjon av disse. Men det er bare egne tanker, jeg er sikkert alt for mistroisk og lager meg egne konspirasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke helt utviklingen her. Ser for meg at ting som dette kan fort komme i gale hender.

Våpen kommer fort nok i hendene på folk som ikke burde ha dem per i idag. Blir nok verre med 3D printa våpen

Det tror jeg nok det er liten fare for.

 

Slike "gale" folk får nok tak i ordentlige våpner uten problemer uansett.

 

Så vidt meg bekjent, så må man ha våpentilatelse for å kjøpe ammunisasjon her i Norge hvertfall.

Lenke til kommentar

Ja det meste kan missbrukes, men en harddisk blir registrert av en metalldetektor, det gjør ikke denne riflen. Det er jo det som er problemet (i mine øyne). Jeg er ikke redd for at folk kommer til å printe egne våpen da det er (og har vært) mulig å lage enkle våpen uten 3D-skrivere.

Jeg har bare lyst på litt sol og kald øl, orker ikke enda lengre kø på flyplassen.

Alle delene kan ikke printes ut. Tennstempelet må være laget av metall. Ingen grunn til bekymring ;)

Lenke til kommentar

Liker ikke helt utviklingen her. Ser for meg at ting som dette kan fort komme i gale hender. Våpen kommer fort nok i hendene på folk som ikke burde ha dem per i idag. Blir nok verre med 3D printa våpen

 

Bare å sette i gang å lage slike våpen. Du trenger fortsatt ammunisjon. Uten den kritiske delen så har du bare en lekepistol. Men du trenger ihvertfall ikke kjøpe en dyr (10-15 lapper +) 3D-printer som det er masse styr med. Alt du trenger er en søylebormaskin til under tusenlappen. Bedre kvalitet på plastpistolen blir det også.

 

Våpenloven av i dag dekker alt av hjemmelagde våpen, enten du lager de på en 3D-printer, fres eller med en bormaskin. Det er rett og slett ikke lov å fremstille våpen hjemme. Og da har loven fyllt sin funksjon, som er å gi politiet rett til å gripe inn. En lovtekst kan ikke gjøre mer enn det. Å lappe på noe mer lover som retter seg mot printere er bare å legge hindringer i veien for lovlig bruk.

Lenke til kommentar

Alle delene kan ikke printes ut. Tennstempelet må være laget av metall. Ingen grunn til bekymring ;)

Det er klart, men plutselig går det nå fra å trenge dreiebenker for metall og "søyleboremaskiner" , samt drive med noe fysisk arbeid, til å sitte på gutterommet og fikle med PC'n samt å komme opp med en liten stålpinne. Jeg ser ikke på dette som noen spesiell trussel mot den generelle sikkerheten men mer som et potensiale til at flere folk blir skadet ved uhell pga. idioti.

Hele opplegget med å lage skytevåpen på 3D printere springer jo ut ifra ren og skjær idioti. Her finnes det uendelig mange bruksområder, men neida, vi skal lage skytevåpen ... :wallbash:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det er klart, men plutselig går det nå fra å trenge dreiebenker for metall og "søyleboremaskiner" , samt drive med noe fysisk arbeid, til å sitte på gutterommet og fikle med PC'n samt å komme opp med en liten stålpinne. Jeg ser ikke på dette som noen spesiell trussel mot den generelle sikkerheten men mer som et potensiale til at flere folk blir skadet ved uhell pga. idioti.

Hele opplegget med å lage skytevåpen på 3D printere springer jo ut ifra ren og skjær idioti. Her finnes det uendelig mange bruksområder, men neida, vi skal lage skytevåpen ... :wallbash:

Enig, amatører som lager skytevåpen kan ikke være en særlig god ide. Venter bare på at noen sprenger vekk noen fingre. Det er så mye kult man kan lage med 3D printere, hvorfor bruke så mye tid på å lage plastikk våpen? Kun for å "stick it to the man"? De er temmelig ubrukelige og veldig farlig å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...