Gå til innhold

Glem 4K, her kommer 6K-video


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Glem UHD, her kommer UHD - du har kanskje også hørt om verstingen UHD?" Bare for å sette fingeren på navneidiotien. For ikke å snakke om at hverken 4K, 6K eller 8K sier noen ting som helst om vertikal oppløsning eller sideforhold. Som om ikke det var nok så er det et temmelig unøyaktig mål på horisontal oppløsning.

 

En potensiell fordel med 6000 vs 4000 punkter i bredden er muligheten for beskjæring i ettertid uten at det går ut over 4K oppløsningen. Det kan være kjekt ved filming fra for eksempel helikopter, bil, båt etc. Etterskuddsvis bildestabilisering.

 

86 fps - flott, et steg i riktig retning :thumbup:

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om HFR er bra eller ikke. Filmer som blir filmet i 48FPS kontra 24FPS flyter helt ekstremt mye bedre, men man mister jo litt av den vanlige filmfølelsen. Helt merkelig forskjell mellom 24FPS og 48FPS i actionscener. Man får jo nesten ikke motionblur med 48FPS.

 

Ta en titt på traileren til FWong sin serie, VGHS. Den er filmet i 48FPS og man ser veldig godt forskjellen mellom 24 og 48FPS i serien hans.

http://www.rocketjump.com/?video=vghs-season-2-trailer-hfr

 

 

Lenke til kommentar

Ja, det blir litt unaturlig å se 48+ fps til å begynne med. Jeg tvang meg selv til å holde ut og ble fort vant til det. Å se på video i 24 fps nå er helt forferdelig. Lysbildeshow :p Jeg lurer bare på hvor lenge det er bluray får støtte for mer enn 24p og f.eks Hobbitten kommer ut på bluray med 48p.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som bruker filmfølelsen fra stumfilmens dager som angrep på mulighetene for realisme som moderne teknikk kan gi oss?

 

Stumfilmen har sin sjarm enten den er filmet eller vist med 12, 16, 18, 24 eller 26 bps, men hvorfor skal "alle" filmkunstneriske uttrykk være begrenset til bare én av disse? For noe fimkunst passer 20 fps best, for annen passer 48 eller 120 fps best. Både opptakere og fremvisere bør bli mer fleksible på framerater sånn at filmskaperne lettere kan velge bilderate ut fra hva som passer filmen og at fremvisere kan vise de ulike bilderatene som filmene er filmet med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...