Gå til innhold

Gir SSD virkelig bedre batteritid enn en harddisk? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva konkret vil du finne ut med å vite det eksakte strømforbruket? Og du er klar over at det varierer? Uansett kan du vel lett regne det ut med å ta batteri-kapasiteten og dele på tiden maskinen lever.

 

AtW

 

poenget var at det viker som det er brukt eldre HDD-er mot moderne SSD-er .

Da yter det ikke renferdig

Lenke til kommentar

Lite gjennomført test spør du meg. De fleste SSD-er trekker relativt mye strøm i aktiv tilstand. Testen gir heller ikke et godt bilde på strømforbruket i praksis. Ser ikke ut som at de har aktivert DIPM/HIPM heller. SSD-en som er brukt er heller ikke den mest strømgjerrige der ute, skulle testet med en av de også.

 

Folk flest og meg selv inkludert bruker ofte "laptopen" til nettsurfing og musikk osv. En harddisk vil jobbe mye mer og være aktiv i større grad mens en SSD vil tilbringe mer tid i inaktiv tilstand.

 

En annen ting er at en HDD vil gjøre hele systemet seigt. Med SSD får mye mer av alt, med samme eller betraktelig mindre strømforbruk. Ikke det at dette er relevant for strømforbruket i seg selv. Men det er helt relevant for effektivitet og ytelse per watt.

 

Spør du meg bør Hardware.no sette opp en skikkelig test med f.eks. Samsung 840 Pro (eller 840) og legge inn en loop i nettleseren på ulike sider og f.eks. musikkprogram som starter automatisk.

 

Strømtrekk i inaktiv tilstand er heller ikke testet.

 

Fortsatt altfor smalt spør du meg, HW.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...