Gå til innhold

Fujifilm kutter i filmutvalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når noe fødes, dør noe annet. Naturlig utvikling. Har alltid vært sånn og kommer alltid til å være sånn.

 

For dere nostalgikere håper jeg jo at det skal være mulig for en produsent å forsyne dere med analog film også i fremtiden, men jeg hadde nok ikke hatt alt for store forhåpninger...:-)

 

 

Lenke til kommentar

For dere nostalgikere håper jeg jo at det skal være mulig for en produsent å forsyne dere med analog film også i fremtiden, men jeg hadde nok ikke hatt alt for store forhåpninger...:-)

Jeg er nok ikke like pessimistisk som deg; jeg tror analog fotografi vil leve greit i veldig lang tid. Utvalget av film blir mindre, og jeg vil tippe at det er filmene med en eller annen særegnehet som er de som vil overleve.

Lenke til kommentar

Om produsentene skal legge ned så håper jeg de frigjør, selger eller lisensierer ut teknologien de har utviklet, så mindre aktører kan forsyne et lite og spesiellt interessert marked.

 

Synd om tidligere kritiske produksjonshemmeligheter bare støver uvirksomt ned i et arkiv hos Kodak eller Fuijfilm. Markedet for film er jo ikke borte, det er bare betydelig krympet inn. Ikke nok kjøtt på det beinet for et stort konsern. Men en smal produsent kan nok finne næring nok til livsoppholdet der alikevel.

Lenke til kommentar

Analog film vil aldri forsvinne, men æraens tid er over, akkurat bygd meg mørkerom og bruker film kameraer ved siden det digitale (småformat og mellomformat tatt med objektiver som har en kvalitet som de fleste digitale kamerabrukere ikke har).

 

Foma lager film og det vil i overskullig fremtid være flere millioner brukere på verdensbasis og dermed også et marked.Og bilde er ikke et fotografi før det er på et papir (-:

 

 

 

 

Lenke til kommentar

At film er over for hværmansen er sikkert, men blant de proffesjonelle naturfotografene så holder de stand enda.

Jeg har besøkt galleriene til desse 3 flere ganger, og de har alle ekstremt skarpe bilder, (prisene de får for bildene er også utrolige!!)

Jeg var også av oppfatning at filmtiden var forbi, men der tok jeg grundig feil når jeg fikk se bilder fra 8x10 film.

Film 35mm er ca 25mp om det er scannet profesjonelt.

8x10film kan man enkelt si er 1000-1500mp scannet, ca 4000+mp som teoretisk verdi eksponet direkte på papir, så Phase One med 80mp har langt og gå. Jeg vil si at 8X10 film er langt foran Phase One IQ180 etter og ha sett bildene, men jeg hadde selvsagt valgt IQ180.

Et design fra 1800 tallet som en 8x10 er, og allt det upraktiske som følger med for og få et bilde på veggen er i praksis vanskelig og gjennomføre idag. Min sekk med D800 & alt tilbehør et tungt nok som det er på en dagstur.

 

 

 

1)http://fatali.com/

Skyter bare film fortsatt, selger mye til høye priser 10-800k

Har fortsatt igjen Cibacrome til noen år til ifølge galleriet i Zion.

 

2) http://www.rodneyloughjr.com/photos/foto_folio/1

Skyter fortsatt 8x10 film og digitalt Phase One IQ180

Meget fair med opplysninger, skriver de viktigste tekniske dataene på alle bilder.

 

3) http://www.lik.com/

Den mest kjente av alle, har egen "printshop" i Las Vegas til 10 miil $ bare for og produsere sine egne bilder.

Selger selvsagt mye, satte rekord med 1mill$ for ett bilde solgt.

Bruker ALT av utstyr fra film til digitalt. Omdebattert person ang. hvordan han "skaper" bildene sine. Noe tilbakeholdende med skytedata. Han skyter gjerne med film for og få nok oppløsning med flere exponeringer av samme utsnitt, scanner, koker sammen i PS printer på lightjet etc, en extremist på teknisk kunnskap. Relativt proteksjonistisk på sin tekniske kunnsakper. Har sett bilder et par ganger i Las Vegas på et par meter som er skarpe på 40cm.

Lik bruker idag gjerne D8ooE også, men da i multirigg, uten at han utdyper dette noe mere, igjen noe vanskelig og si nøyaktig hva han har gjort på bildene som får folk til og si at han av og til fusker.

Bildet "Bella Luna" har vært gjenstand for sidevis med debatter, men jeg finner ingenting galt. Lik er noe uklar i texten til bildet, men han oppgir 2 skyedata til bildet med f11 og f2,8, dva at han innrømmer at det er to bilder som er smeltet i PS med vidt forskjellige linser.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...