Gå til innhold

Sjekk hvordan de prøvde å selge gamle maskiner (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Halv-T-skjortene» ble heldigvis på 80-tallet"

Ja, heldig vis så BLE den dær ja, haha!

Men må si at det er noe med å se på gammeldagse reklamer ja!

Besteraren min har faktisk tatt vare på det Norske Ukeblad siden 1960; det er alltid facinerende å gå imellom alle de gamle reklamene for andre produkter også.

Lenke til kommentar

"satte bankkontoen til de mest interesserte tilbake med 2000 dollar"

 

Altså ... uttrykket "set you back" (2000 dollars) har ikke sitt like i det norske uttrykket "setter deg tilbake" (uker og måneder). Artikkelen var strålende lesning, men slike formuleringer gir den et preg av litt klipp-og-lim fra amerikanske nettsider.

Det eneste stedet jeg fant på nettet som bruker uttrykket "setter deg tilbake" i forbindelse med kostnader er en side kjørt gjennom Google Translate ...

Endret av 8086
  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • At Commodore SX 64 trenger eksternt tastatur er jo feil. Tastaturet fungerer som lokk. Den er uansett ikke noe du vil ha på fanget.
  • Dere skriver at Commodore ikke ville kjøpte Apple II fra Steve Jobs, "men ved å benytte en prosessor fra en ny og ukjent produsent, klarte de å lage en så billig(...)". MOS Technology sin 6502 var ikke mer ukjent enn at den var prosessoren som satt i bade Apple I og Apple II. Så det kan neppe sies å være grunnen til at PET ble billigere enn Apple II.

Ellers var det jo en fin artikkel :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt faktasjekk hadde ikke gjort noe.

6502 processoren var jo veldig utbredt på den tiden, og ikke noe ukjent for noen.

Også Apple II brukte denne - husker at jeg snekret et eget lite OS til denne, siden jeg ikke likte det den kom med.

Tar jeg ikke feil var load accumulator A9, og store accumulator D9 i hex :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gud dette var minner... min første maskin var en Commodore 8080 maskin med en grønn skjerm som jeg raskt byttet ut til en av de første fargeskjermene på gutterommet. Fargeskjermen hadde imidlertid problemer med å starte på første forsøk, og jeg måtte starte maskinen om og om igjen til det ble nok spenning til at fargeskjermen slo seg på. Da var det bare å sette inn den svarte floppydisken og skrive "dir" i MS-DOS 3.2 (?)... Hadde forøvrig også en MSX spillemaskin...

 

Min neste oppgradering ble, om jeg ikke husker feil, en 286-maskin, så 386, 486 før pentium kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  • At Commodore SX 64 trenger eksternt tastatur er jo feil. Tastaturet fungerer som lokk. Den er uansett ikke noe du vil ha på fanget.

Stemmer det det var en av mine første brødbokser jeg hadde elendige greier gikk senere over til en 286-maskin moroa begynte da etter vert er det bare smile av alle forfengelige unnskyldninger man fikk for å få noe nytt å klå på

 

Lenke til kommentar

Det skal nok ikke mye mer enn 10-20 år til for at dagens "hypermoderne 1337-maskiner" blir sett på som morsomheter fra steinalderen.

 

Akkurat. Alltid lurt på hvorfor man liksom skal mobbe eldre teknologi.

 

Man kan jo fortelle sine barnebarn om 30 år at vi brukte noe som het iphone som trengte flere sekunder bare på å få opp en helt vanlig nettside i nettleseren. Akkurat samme reaksjon vil vi få da.

Lenke til kommentar

Dere omtaler flere stedet BASIC som et operativsystem, noe jeg mener blir feil. Man kan sikkert si at Commodore 64-basic er maskinens operativsystem, men for maskiner som f.eks. IBM convertible blir det feil å si at den leveres med Dos ELLER Basic som operativsystem. MS-DOS ble levert med en egen BASIC interpreter, men så vidt jeg vet fantes det aldri noen BASIC man kunne boote inn i for denne typen maskiner.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...