Gå til innhold

Nå blir USB 3 dobbelt så rask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Får håpe at alle problemene med å boote på usb 3.0 blir løs også. Ellers så syns jeg det har blitt for mye nye standarder/revisjoener den siste tiden. Syns ikke det burde komme noen ny USB revisjon før USB 2.0 blir borte fra hovedkortene. Ser så klart nødvendigheten med den, men syns de heller kunne gjort en skikkelig jobb med 3.0

Endret av Lucifer24
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hmm. Sikkert fristende for mange dette, men synest de kunne ventet et par ekstra år, og lansert USB 4.0 med 20gbit/s, istedet for å ta dette mellomleddet

Siden det er bakoverkompatibelt synes jeg ikke det er noe problem at de øker hastigheten hyppigere enn de har gjort før. Hvorfor ikke ta den helt ut og la versjonsnumrene løpe raskere? Altså kalle dette USB 4.0 i stedet for 3.1. Lær av Mozilla Firefox.

 

Hvorfor ikke lys teck med en gang? Må få servert alten slags primitiv dritt før man får noe cuult?

Fordi lys ikke overfører strøm og koster unødvendig mye på korte lengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk flest er så uvitende at de ikke forstår disse hastighetene, men at hardware.no heller ikke forstår det hadde jeg ikke trodd.

 

En ekstern harddisk inneholder typisk en spinndisk som i beste fall roterer med 7200rpm, normalt er det 5400rpm som råder som eksterne harddisker.

 

Overføringshastigheten på en slik enhet vil være rundt 100-150MB/s. Begrensningen på USB 3.0 som er 5Gbps tilsvarer 640MB/s. Selv ikke en SSD disk vil være i stand til å sprenge den grensen. På sikt vil man sikkert både få det til med en enkelt SSD disk, og ha eksterne media som drar såpass, men pr. i dag finnes det ingenting som vi har eksternt som trenger denslags.

 

"Uansett ser det ut til at 2014 kan bli året hvor man ikke lenger behøver å grue seg til lange sesjoner med sikkerhetskopiering og flytting av filer. De første enhetene som støtter den nye standarden ventes nemlig i butikkene tidlig neste år."

Ja, for med BARE 640MB/s tar sikkerhetskopieringen fryktelig lang tid.

 

Her er dere faktisk fryktelig ute å sykler. Selv om nyheten om at USB 3.1 blir dobbelt så raskt er en velkommen nyhet, er artikkelen blottet for teknisk innsikt, eller i alle fall blottet for innhold som bekrefter teknisk innsikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Den nye standarden benytter mer effektive algoritmer for å overføre data, og er fullstendig bakoverkompatibel med alle USB-versjoner, til og med USB 2.0. Det vil si at man kan koble en USB 2.0 eller USB 3.0 harddisk til en USB 3.1-port på datamaskinen."

 

Enten foklarte forfatteren seg litt klønete eller så vet han lite om historien til USB.

Lenke til kommentar

Hmm. Ikke glem folkens at ikke alle som leser disse artiklene er like store genier som dere selv. De må skrive slik at selv de forholdsvis uvitende faktisk kan forstå informasjonen.

Men er enig om at det burde kommet fram mer om at det ofte ikke er USB standarden som er flaskehalsen men heller HDDen og minneenheten(tlf, mp3spiller osv....)

Lenke til kommentar

Alltid ment at det er helt på trynet å gå bort ifra USB når det er så etablert standard, men må innrømme at Thunderbolts åpning som nærmest komplett "dockingport" med skjerm og eksterne enheter er interessant. Er det noen informasjon om hvordan USB 3.1 pusher utviklingen på det området?

Lenke til kommentar

Siden det er bakoverkompatibelt synes jeg ikke det er noe problem at de øker hastigheten hyppigere enn de har gjort før. Hvorfor ikke ta den helt ut og la versjonsnumrene løpe raskere? Altså kalle dette USB 4.0 i stedet for 3.1. Lær av Mozilla Firefox.

Selvfølgelig kunne de kalt det for USB 4.0.

Poenget er at dette har blitt lansert alt for fort etter USB 3.0 som fremdeles sliter med manglende native-driver støtte, og hastigheten syns jeg ikke var så vanvittig forskjell på. En "dårlig" USB 3.0 har gjerne under halve overføringshastigheten av en "god" en. Jeg synest at når de først bruker tid, penger og investering på noe nytt, kunne de hvartfall søget for å skape et større gap mellom standardene. Ville heller foretrukket at de kunne jobbet mot en USB 4.0 standard, som satser på lansering i 2017, med 25gbit/s og fungerende standard-drivere :)

Lenke til kommentar

Siden det er bakoverkompatibelt synes jeg ikke det er noe problem at de øker hastigheten hyppigere enn de har gjort før. Hvorfor ikke ta den helt ut og la versjonsnumrene løpe raskere? Altså kalle dette USB 4.0 i stedet for 3.1. Lær av Mozilla Firefox.

 

Og på hvilken måte gagnet det Mozilla Firefox? Eller noen andre for den slags skyld?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva som er stort og lite er ganske subjektivt. USB 1.0 til 1.1 og videre til 2.0 hadde hele tiden den samme porten. 3.0 skilte seg ut med ny, men bakoverkompatibel port. 3.1 (og sikkert 4.0 når den kommer) beholder nok porten fra 3.0.

 

Hva det gavnet Firefox? Jeg oppfatter det som mer ryddig enn nummer som 3.6.28 (som er et faktisk Firefox versjonsnummer)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...