Gå til innhold

Vi har sjekket fire populære VPN-tilbydere (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Private Internet Access selv og er meget fornøyd, har års abonnement. Den er fin for å få tilgang til forskjellige land's media innhold som f.eks iplayer, netflix,osv. Da jeg kan enkelt bytte mellom land.

 

Skal du laste ned kan du jo bare legge til en seedbox fra et annet land i tillegg hvis ønsker å skjule trafikk ytterligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, bruker nå IPredator men har ikke sansen for mediesirkuset de kjører, problemer med betalingsmåtene skaper det også. Kommer til å vurdere et bytte til Mullvad.

Endret av Munty
Har tatt meg av off topic-spørsmål med bruker via PM. Fjernet herfra for at det ikke skal bli en diskusjon.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Mullvad et par uker nå og syntes det fungerer OK. Jeg har 3,5 MB/s fiber, men opplever ofte at nedlastinger stanger i taket ved 1,5 MB/s. Det virker riktignok rart at det skal være Mullvad som er bremseklossen når hardware.no oppnår langt større hastigheter på sine tester, men likevel går alt en god del saktere når jeg bruker VPN. Hastighet til side er jeg derimot godt fornøyd. Enkelt program, enkel betaling, OK pris og OK ping. Jeg hadde gjerne sett at de også hadde en norsk server slik at jeg kunne se NRK uten å måtte koble av, men det er ingen deal breaker.

 

Har ellers også prøvd Anonine, men det var hakket mer komplisert å sette opp (kjekkere å bare kjøre et lite program), jeg kunne ikke velge mellom ulike servere, og jeg hadde mye tull med sider som ikke lastet.

 

EDIT: Kjørte teknofil.no sitt "speedometer" nå, og fant at jeg har 35-40 Mbps uten Mullvad, 15(ish) Mbps med Mullvad på "any server" og 7-10 Mbps med svensk eller tysk server. Kjedelig.

Endret av Displayname
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer disse VPN tilbyderne i forbindelse med torrents?

Kan jeg på hjemmeserveren min f eks kjøre Private Internet Access klienten, og all torrent-trafikk blir også anonymisert, eller er det bare nettlesertrafikk?

Kan jeg f eks kjøre klienten på hjemmeserveren 24/7, men ikke på spillmaskinen?

Siden jeg har en Asus RT-AC66U 11AC router med mulighet for custom firmware, fins det en firmware jeg kan legge i routeren slik at noen PCer i huset kjører på VPN, mens andre ikke gjør?

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer disse VPN tilbyderne i forbindelse med torrents?

Kan jeg på hjemmeserveren min f eks kjøre Private Internet Access klienten, og all torrent-trafikk blir også anonymisert, eller er det bare nettlesertrafikk?

Kan jeg f eks kjøre klienten på hjemmeserveren 24/7, men ikke på spillmaskinen?

Siden jeg har en Asus RT-AC66U 11AC router med mulighet for custom firmware, fins det en firmware jeg kan legge i routeren slik at noen PCer i huset kjører på VPN, mens andre ikke gjør?

 

Såvidt meg bekjent kan du sette opp VPN i AC66 routeren, men om du kan skille på maskinene vet jeg ikke. Jeg tipper at om du setter opp VPN i routeren, vil all trafikk gå gjennom det. Det blir jo også da svært tungvint å bytte server/land siden du må inn å konfigurere routeren hver gang du vil bytte. Det enkleste er nok bare om du setter opp VPN klienten på de maskinene du ønsker skal bruke det, og lar de andre være.

 

Alt blir "anonymisert" gjennom en VPN. Hver minste lille pakke du sender/mottar vil da tilsynelatende se ut som de kommer fra et helt annet sted enn fra din maskin så det gjelder m.a.o all trafikk både nettleser og torrent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har testet Astrills Sverige server som er den desidert raskeste serveren for oss her i Norge. Hvorfor teste servere i Luxemburg og Frankrike når de har en super server stående i Sverige?? Og så konkludere med at ping og hastighet er SÅ dårlig...

Nei dette ble for dumt spør du meg.

 

Her er min test av Sverige serveren:

2876070513.png

 

Og dette er normalen. Her er f.eks noen flere servere de kunne ha testet som alle gir bedre hastigheter enn hva som er nevnt i testen:

 

Norge serveren:

2876098057.png

 

Danmark serveren

2876080630.png

 

UK2 serveren

2876077126.png

 

Og jeg kan sikkert fortsette, men i alle fall viser dette at hardware.no har driti på draget i denne testen ved å velge to helt urelevante servere for denne testen.

 

Om Varg hadde gjort jobben sin her, så ville jo Astrill ha havnet helt på topp, både på ping tid og hastighet. 10ms på Norge serveren og 28ms på Sverige serveren.

Endret av myhken
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har testet Astrills Sverige server som er den desidert raskeste serveren for oss her i Norge. Hvorfor teste servere i Luxemburg og Frankrike når de har en super server stående i Sverige?? Og så konkludere med at ping og hastighet er SÅ dårlig...

Nei dette ble for dumt spør du meg.

 

Her er min test av Sverige serveren:

2876070513.png

 

Og dette er normalen. Her er f.eks noen flere servere de kunne ha testet som alle gir bedre hastigheter enn hva som er nevnt i testen:

 

Norge serveren:

2876098057.png

 

Danmark serveren

2876080630.png

 

UK2 serveren

2876077126.png

 

Og jeg kan sikkert fortsette, men i alle fall viser dette at hardware.no har driti på draget i denne testen ved å velge to helt urelevante servere for denne testen.

 

Mulig de ikke har alle serverne tilgjengelig på trial? Prøvde selv Astrill, og syntes det var noe dritt. Kun 3-4 servere tilgjengelig i hele Europa, og noen få trege i USA, ellers var alt gråa ut.

Om det er tilfelle at de begrenser serverne for trials burde de absolutt informere om det, da de gir en veldig dårlig opplevelse.

Lenke til kommentar

Så når du har en trial konto, og nesten alle servere er gråa ut, ville du ikke da tenke at det har noe med trial versjonen å gjøre? Det sier seg selv at de serverene er tilgjengelig når man betaler for fullversjonen.

Så om Varg kun har brukt trial versjonen, burde han jo opplyse om det. Men jeg synes jo at hardware.no burde ta seg råd til å faktisk betale for fullversjonen slik at testene blir så realistiske som de kan bli.

 

Astrill ville i alle fall havnet på topp om testen var gjort skikkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel kanskje dem kunne kjørt testen gjennom andre servere, men siden trial versionen ikke tilbyr bedre servere må dem bare konkludere med det dem har konkludert med. Dessuten så er jeg meget skeptisk til om dem faktisk beskytter identiteten din i det heletatt pga du må oppgi alt av informasjon, eneste som mangler er personnummer. Få kode på sms for verifisering? er heilt høl i håve spør du meg.

Lenke til kommentar

Om de så lagret fargen på sokkene dine spiller vel ingen rolle. Det er jo ikke et lovbrudd å være kunde av slike tjenester. Det er loggen som er viktig at ikke blir frigitt dersom du har gjort noe ulovlig. Og informasjon om deg finner rettighetshaverne uansett om de gir fra seg kundeinformasjonen din, eller kun IP-adressen da denne spores til deg uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å oppklare litt: Vi har testet med prøveversjonene for alle som tilbyr dette, noe vi gjør fordi det er selskapene selv som på denne måten velger hvordan de ønsker å vise seg frem. I Astrill sitt tilfelle betyr det at en rekke av selskapets 151 servere ikke er tilgjengelig, inkludert alle nordiske.

 

For de øvrige leverandørene har vi testet med to europeiske servere - som har gitt "typisk" gjennomsnittshastighet - så vel som en mye raskere nordisk, og en tregere amerikansk, server. Ettersom Astrill ikke tillot oss å bruke en rask nordisk server, unnlot vi også å bruke en treg amerikansk - slik at gjennomsnittet likevel skulle bli representativt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvd noen selv, Astrill er fin, enkel å bruke osv, men vist du vill være mest mulig anonym er de ikke spesielt bra, de skal vite alt om deg ved registrering, bland annet telefonnummer......

 

AirVPN og Mulvard krever ikke dette, dere skulle ha testet begge disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...