Gå til innhold

Dommen: Nokia Lumia 1020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dem som tar mange bilder med telefonen, ser dette ut til å være et godt valg. Liker hva de har gjort med programvaren. Ikke lenger bare "pek og klikk". Ikke minst lover det godt for fremtiden!

 

Angående WP8: Snapchat-alternativer er fjernet fra butikken, men jeg har Swapchat installert på 920. Mangler noe funksjonalitet, som mulighet for å ta opp video, og det er ikke alltid at bildene kan sendes (error-meldinger om manglende dekning til tross for full dekning og at, eksempelvis, nettleseren fortsatt fungerer), samt at kameraet ikke alltid starter opp. Ser for øvrig bedre ut enn originalen, og fungerer jo stort sett. Samme med Instance, som ikke viser videoer på Instagram. Når det bare er tredjepartsalternativer tilgjengelig, vil det ta tid før nye funksjoner blir implementert. Det er litt irriterende. Jeg har hatt Lumia 920 i litt over syv måneder, og synes operativsystemet preges av at de viktige app-ene "kommer snart". Straks de er på plass, sammen med notification center, vil jeg påstå at det er det beste OS-et for mobil, dog.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det ikke en Android-telefon med dette kameraet? Skulle tro de ikke var interessert i mest mulig salg. At den levers med WP8 gjør den i hvert fall helt uaktuell for meg. Er ikke interessert i et OS med et så begredelig app-utvalg og upålitelig/fraværende varslingssystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den tar gjerne best bilder i mobilklassen, men før det blir støtte for RAW, er jeg ikke særlig tjent med bildene den spytter ut.

 

Det er selvsagt kjekt at den tar såpass gode bilder til f.eks. direkteopplasting til facebook, så den være at jeg må vurdere en slik, siden jeg allerede vurderer WP8.

Lenke til kommentar

Hvorfor kommer det ikke en Android-telefon med dette kameraet? Skulle tro de ikke var interessert i mest mulig salg. At den levers med WP8 gjør den i hvert fall helt uaktuell for meg. Er ikke interessert i et OS med et så begredelig app-utvalg og upålitelig/fraværende varslingssystem.

 

Nå var ikke Android eller IOS noe nevneverdig bedre når de ble lansert, men ja, WP8 har noen begrensninger.

 

Personlig er det ingenting jeg savner :)

Lenke til kommentar
Hvorfor kommer det ikke en Android-telefon med dette kameraet? Skulle tro de ikke var interessert i mest mulig salg. At den levers med WP8 gjør den i hvert fall helt uaktuell for meg. Er ikke interessert i et OS med et så begredelig app-utvalg og upålitelig/fraværende varslingssystem.
Nå var ikke Android eller IOS noe nevneverdig bedre når de ble lansert, men ja, WP8 har noen begrensninger.Personlig er det ingenting jeg savner :)

 

Det er så, men nå har dette med push-meldinger vært ute i årevis og da synes jeg ikke det er noen unnskyldning for Microsoft å ikke tilby det samme i WP8.

 

Det jeg savner er klar beskjed fra telefonen (i form av lyder, vibrasjon, blinkende led og tydelige indikatorer direkte på skjermen) når man får innkommende meldinger fra ikke bare sms og mail, men IM-tjenester som facebook-chat, skype og generelt alt som støtter push. Alle jeg kjenner som har enheter med iOS eller Android får like tydelig melding fra telefonen/nettbrettet når de har fått melding på face som med sms. Føles utrolig tungvint og gammeldags at jeg må plukke opp mobilen for å sende sms eller ringe de som har WP for å gi en beskjed.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Endelig! Har bestilt denne fra Telenor. Noen som har erfaring med hvor lang tid Telenor normalt bruker på å sende ut bestilte telefoner som er på lager? Oppgraderer fra en 2007-telefon. Har ventet på Nokia EOS/Nokia 1020 siden ryktene begynte å gå i februar i år! Særlig video-opptak er suverent bra på denne grunnet 1/1.5" BSI-sensor og optisk bildestabilisering. Dette er vel verdens største BSI-sensor i noen enhet overhodet. Litt mer støy i bildene enn 808, men kan helt klart måle seg med de fleste kompaktkameraer, og kan måle seg med selv RX100 - leverer bl.a. ennå skarpere bilder grunnet den ekstreme oppløsningen kombinert med god optikk til mobilkamera å være, men har dessverre litt dårligere dynamisk område (dynamic range) enn RX100 grunnet mindre piksler på sensoren. Støyen begrenser seg imidlertid til svært finoppløst luminansstøy, fargestøy er nærmest fraværende! Lydopptaket på denne telefonen er suverent bra, og måler seg med dedikerte enheter. Ingen annen telefon kommer i nærheten bortsett fra nokia 808. Det kan imidlertid virke som om Nokia har tabbet seg ut ved å foreta en oppskarping av de høyoppløste bildene FØR disse bildene interpoleres til 5MP Pureview-bilde. Dette leder til falske detaljer over Nyquist-frekvensen! Satser på at dette kan korrigeres av Nokia senere, siden alt dette skjer i software på 1020, i motsetning til dedikert hardware på 808. Litt mer dempede farver hadde også gjort seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forbanna drittelefon!

 

Nå har jeg ikke gjort annet enn å hate denne siste 24 timene... Og det er ikke fordi det er WP. Dette skulle bli en arvtaker fra min Ativ S og jeg må bare si at jeg er imponert hvordan Samsung bare klarte å klaske sammen en telefon for 1 år siden, som fortsatt er bedre!

 

Oppløsningen på lumiaskjermen er større (på papiret), men de utnytter det ikke. Man ser faktisk mer på Samsung sin Ativ S. Mye lettere er den også.

Stort pluss for SD kort (mtp installasjon av egne pakker).

 

Men største irritasjonen er at kameraet er allerede DØDT! Skjermen er sort uansett kameraapp jeg velger å bruke.

Jeg er faen mektig forbannet på Nokia nå.

 

I tillegg, føles Ativ S mye beder ut i hånda.

Eneste som gjør at jeg fortsatt vurderer 1020 er kamera og mer minne da GDR2 ikke er ute på Ativ S enda pga Telenor ikke har fått ut fingeren for å pushe ut oppdateringen...

 

https://www.youtube.com/watch?v=5v7JRye3_-0

Endret av Wabby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...