Gå til innhold

Test: Linux Mint 15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker vinduene man lukker posisjonenen og størrelsen sin denne gangen da? En mikroskopisk detalj kanskje, men likefullt en litt irriterende detalj.

 

Har ikke brukt Linux så mye i det siste, men har en dualboot med Linux Mint 14 jeg bruker av og til. Brukte Ubuntu før men etter Unity gadd jeg ikke lenger. Enn så lenge ihvertfall. Som flaks var valgte jeg KDE, som i det minste har en funksjon for å huske det der (om enn noe knotete å bruke). I tillegg liker jeg KDE menyen må jeg si.

Lenke til kommentar

Når det var dags å oppgradere fra Ubuntu 10.10 på laptopen så fallt valget på Linux Mint.

Unity og Gnome 3.0 har vært en gedigen skuffelse, mens Mint hadde i sin siste utgave av Mint levert det som Gnome 3.0 egentlig skulle ha vært.

 

Så nå har jeg avhoppet Canonical's Gnome 3.0 og Unity, eneste jeg bruker rett ifra dem er server versjonen, men der er det dårlig med Gnome 3.0 og Unity å hente uten å legge det inn selv.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt linux på våres maskiner i snart 10 år! det begynte med Redhat og senere fedora... linux distroene har forandret seg mye, de er mye mer lik windows nå enn tidligere. Pr idag bruker jeg Ubuntu og har vell brukt det siden 10.10 (oktober 2010) og jeg er stort sett fornøyd. Bruker det stort sett orginal utgaven med unity men har også kde og gnome 2/3 installert. Mint har jeg ikke brukt siden versjon 9 og tenkte nå og prøve :-) (virual box) så får jeg se hva det blir til :-)

 

Men et lite tips til slutt, opprett minimum 3 partisjoner en / (root, det systemet ligger) /home (der dine private filer ligger) og så en swap partisjon. Når du skal oppdatere eller du ødelegger systemet så er det bare / (root) partisjonen du trenger og formatere og det vil jo si at du har alle de private filene dine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja for "guds" skyld ikke prøv noe nytt - for da kreperer du kanskje :p

 

Det er fali det! Fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at nesten 100 % av de som ikke spiller kan bruke linux og at nesten alle ville kunne mestre linux på veldig kort tid. Så det at linux er vanskelig det trur jeg ikke. Både mine foreldre og samboer og hennes sønn bruker det når de ikke spiller. Og fleste parten av de som bruker ubuntu (som jeg har installert) har heller liten kunnskap om datamaskiner. Det er ganske enkelt nesten helt likt og har man først lært en ting så blir det lett. .. (altdå har du lært deg Windows så blir fet lett og har du først lært linux blir det lett slik er det bare. ...)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er fali det! Fra spøk til alvor. Jeg vil påstå at nesten 100 % av de som ikke spiller kan bruke linux og at nesten alle ville kunne mestre linux på veldig kort tid. Så det at linux er vanskelig det trur jeg ikke. Både mine foreldre og samboer og hennes sønn bruker det når de ikke spiller. Og fleste parten av de som bruker ubuntu (som jeg har installert) har heller liten kunnskap om datamaskiner. Det er ganske enkelt nesten helt likt og har man først lært en ting så blir det lett. .. (altdå har du lært deg Windows så blir fet lett og har du først lært linux blir det lett slik er det bare. ...)

Så oppdatering av firmware på telefoner og kamera går greit rett ut av boksen?

Lenke til kommentar

Så oppdatering av firmware på telefoner og kamera går greit rett ut av boksen?

 

Nå har jeg ikke oppgradert firmware fra linux, men jeg har plundret litt med rooting av en eldre samsung galaxy s , men det gikk det også :-)( Kameraet mitt er stock firmware, og det har heller ikke kommet noen nye firmware til det kameraet. )

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Hvordan er maskinvarekravene på denne versjonen og er driverne kompatible med eldre maskinvare? Jeg har flere eldre bærbare i klasse 1,6GHz Centrino i drift som i dag kjører Ubuntu 10.04LTS som jeg eventuelt kommer til å prøve oppgradering av (dvs reinstallering). Problemet mitt har vært at enkelte maskinvareoppsett ikke har fungert rett ut av boksen og da har jeg ikke tatt meg tid til å lete etter eventuelle løsninger. Både Mint og Ubuntu har sviktet i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Hvis du er vant windows, så for guds skyld ikke begynn å bruke linux. Det blir bare tungvindt. Har du lyst å lære deg linux så er det jo greit, men ellers ville jeg holdt meg unna.
Ja for "guds" skyld ikke prøv noe nytt - for da kreperer du kanskje :p

 

HAHA!

Lenke til kommentar

Hvordan er maskinvarekravene på denne versjonen og er driverne kompatible med eldre maskinvare? Jeg har flere eldre bærbare i klasse 1,6GHz Centrino i drift som i dag kjører Ubuntu 10.04LTS som jeg eventuelt kommer til å prøve oppgradering av (dvs reinstallering). Problemet mitt har vært at enkelte maskinvareoppsett ikke har fungert rett ut av boksen og da har jeg ikke tatt meg tid til å lete etter eventuelle løsninger. Både Mint og Ubuntu har sviktet i noen tilfeller.

 

Prøv med LiveUSB/LiveDVD og se om det er noen problemer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå har jeg ikke oppgradert firmware fra linux, men jeg har plundret litt med rooting av en eldre samsung galaxy s , men det gikk det også :-)( Kameraet mitt er stock firmware, og det har heller ikke kommet noen nye firmware til det kameraet. )

 

Så når du ikke har dette behovet, så er det ikke noen andre som heller har det behovet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker hovedsaklig Windows på mine maskiner, men laster ned nyeste utgaven av Linux Mint med ujevne mellomrom for å teste maskiner uten å installere OS på HDD (LiveDVD) eller for å klone HDD/SSD. Heldigvis er det forholdsvis lett å lete seg frem, omtrent som å bruke Win 8 uten mus og startmeny...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Hvordan er maskinvarekravene på denne versjonen og er driverne kompatible med eldre maskinvare? Jeg har flere eldre bærbare i klasse 1,6GHz Centrino i drift som i dag kjører Ubuntu 10.04LTS som jeg eventuelt kommer til å prøve oppgradering av (dvs reinstallering). Problemet mitt har vært at enkelte maskinvareoppsett ikke har fungert rett ut av boksen og da har jeg ikke tatt meg tid til å lete etter eventuelle løsninger. Både Mint og Ubuntu har sviktet i noen tilfeller.

Jeg anbefaler deg å bruke LXLE (Lubuntu Extra Life Extension) http://www.lxle.net/

Eventuelt Xubuntu 12.04 LTS / Linux Mint XFCE.

Lenke til kommentar

Når det var dags å oppgradere fra Ubuntu 10.10 på laptopen så fallt valget på Linux Mint.

Unity og Gnome 3.0 har vært en gedigen skuffelse, mens Mint hadde i sin siste utgave av Mint levert det som Gnome 3.0 egentlig skulle ha vært.

 

Så nå har jeg avhoppet Canonical's Gnome 3.0 og Unity, eneste jeg bruker rett ifra dem er server versjonen, men der er det dårlig med Gnome 3.0 og Unity å hente uten å legge det inn selv.

Til dere som savner et mer klassisk skrivebord, det er ikke så vanskelig å få tilbake nesten slik Ubuntu 11.04 osv. var:

post-63307-0-50107800-1375300784_thumb.png

 

Installér gnome fallback/classic:

sudo apt-get install gnome-panel

Deretter logg ut og velg gnome fallback/classic:

post-63307-0-32931400-1375300822_thumb.png

post-63307-0-47874500-1375300828_thumb.png

 

Det skal sies at Nautilus er rævkjørt i Ubuntu 13.04.

 

 

Andre viktige endringer:

Menyknappene på riktig side:

Ubuntu 13.04:

gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout 'menu:minimize,maximize,close'

Ubuntu 12.04:

gconftool --type string --set /apps/metacity/general/button_layout "menu:minimize,maximize,close"

 

Ordentlige scrollbars:

Ubuntu 13.04:

gsettings set com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode normal

(kan nullstilles gsettings reset com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode )

Ubuntu 12.04:

gsettings set org.gnome.desktop.interface ubuntu-overlay-scrollbars false

(denne krever at du logger ut og inn igjen)

 

Problemer med alt-tab i compiz?

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager compiz-plugins-default compiz-plugins

ccsm

Bla ned og velg Static Application Switcher.

post-63307-0-30125800-1375301173_thumb.png

Endret av efikkan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...