Gå til innhold

Du savner neppe kabelkaoset disse lagde (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker rs232 på jobb støtt og stadig(nei enkelte ganger funker ikke usb adapter heller...), og ps/2 til tastatur hjemme.

 

At ps/2 forsvinner er i og for seg greit, men med tanke på at rs232 fortsatt er i bruk på en normalarbeidsdag for mange, ofte kombinert med xp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker rs232 på jobb støtt og stadig(nei enkelte ganger funker ikke usb adapter heller...), og ps/2 til tastatur hjemme.

 

At ps/2 forsvinner er i og for seg greit, men med tanke på at rs232 fortsatt er i bruk på en normalarbeidsdag for mange, ofte kombinert med xp.

 

Jeg bruker selv rs232 på jobb rett som det er for å konsolltilgang til enheter. Drivere til usb-adaptere er ofte noe herk. Det hadde vært genialt med en bærbar terminalklient med rs232. En minilaptop uten OS, kun terminal.

Jeg tenkte å teste Airconsole

http://www.get-console.com/airconsole/

Endret av ryback
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, bruker fremdeles SCSI til disker, bruker fremdeles RS232 til styring av teleskop, og kommer til å bruke LPT til manuell styring av eksponering osv på modifisert CCD kamera for astro-bruk fra og med nå i høst.

 

Men sånn for hvermansen - ja, de fleste av disse tingene passer nok best på museum... :p

Lenke til kommentar

Jeg driter i hvor bra USB-tastaturer er blitt...jeg savner fortsatt den lilla PS/2-porten. :(

USB-portene har det med å bli fort oppbrukt, og når man driver å flytter på PCen ofte, er det kjekt å ha med en dedikert port til tastaturet - som forøvrig ikke trekker strøm fra andre USB-enheter, eller krever ekstra belastning på CPUen (om enn hvor minimal den er på nyere PCer - som forøvrig er en dårlig unnskyldning uansett), eller skaper konflikter med andre USB-enheter pga. drivere, eller ikke vil virke i BIOS.

 

Jeg holdt på PS/2-tastaturer så lenge jeg kunne, og ser gjerne at den porten kommer tilbake. PS/2-tastaturer har egentlig hele tiden for meg vært den ene hardware-komponenten som alltid har virket, uansett, hvis det har vært noe problemer med PCen.

 

 

"Denne serial-kabelen kobles til datamaskinens hunn-port med hann-delen, og tilbehøret med hun-kontakten."

La meg se om jeg forstod dette rett: han og hun kobles sammen, for han har utstyret og hun har tilbehøret, og så...?

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker rs232 på jobb støtt og stadig(nei enkelte ganger funker ikke usb adapter heller...), og ps/2 til tastatur hjemme.At ps/2 forsvinner er i og for seg greit, men med tanke på at rs232 fortsatt er i bruk på en normalarbeidsdag for mange, ofte kombinert med xp.

Kjøpte nylig en HP Elitebook med SSD, i5 cpu, 16 gig minne, osv og sa spesifikt til leverandøren at jeg skulle ha rs232.

Når PCen ankom hadde den jaggu rs232 også ;)

For oss i bedriftsmarkede kommer de nok fortsatt til å kunne tilby oss en del "gamle" interface og tilkoblingsmuligheter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bruker rs232 på jobb støtt og stadig(nei enkelte ganger funker ikke usb adapter heller...), og ps/2 til tastatur hjemme.At ps/2 forsvinner er i og for seg greit, men med tanke på at rs232 fortsatt er i bruk på en normalarbeidsdag for mange, ofte kombinert med xp.
Kjøpte nylig en HP Elitebook med SSD, i5 cpu, 16 gig minne, osv og sa spesifikt til leverandøren at jeg skulle ha rs232.Når PCen ankom hadde den jaggu rs232 også ;)For oss i bedriftsmarkede kommer de nok fortsatt til å kunne tilby oss en del "gamle" interface og tilkoblingsmuligheter.

 

Er det en rs232 port rett fra chipsettet? Eller er det en hybrid med orginalt usb tilkobling?

Har nemmelig vert borti pc'er med "rs232" port, som egentlig går via usb, da chipsettet i laptoppen ikke har støtte for rs232, og selv da har det vert problemer med enkelt utstyr som ikke vil komunisere med pc'en, godt verden går vidre og dermed komme nyttr utstyr med enten usb, eller rj45 kobtakter.

Lenke til kommentar
Også skøssi-portens beste dager ligger bak den. Fra 1994 begynte Apple å bevege seg over til den mer moderne og raskere IDE standarden, for å koble sammen datamaskinen med interne harddisker og optiske drev. Videre erstattet Firewire de eksterne tilkoblingene som skøssi hadde tatt seg av.

 

IDE betyr egentlig bare at enheten har en egen kontroller(noe forenklet), noe det meste har hatt siden lenge før 90-tallet. Standandarden du sikter til heter Parallel ATA (PATA) opprinnelig kalt AT Attachment. Den har heller aldri vært bedre enn SCSI på noe annet enn pris. Da SATA kom derimot, så skulle man ha veldig gode argumenter for å velge SAS på noe annen enn servere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg bruker for øyeblikket bare USB (bortsett fra skjermkabler og nettkabel) og kabelkaos er jo enda et problem med tanke på at det står opptil 6 usb kabler og en nettkabel koblet ganske nær hverandre og selvom skjermkablene er koblet et stykke unna disse så slipper de ikke unna den kabelsalaten der.

Lenke til kommentar

Er det en rs232 port rett fra chipsettet? Eller er det en hybrid med orginalt usb tilkobling?

Har nemmelig vert borti pc'er med "rs232" port, som egentlig går via usb, da chipsettet i laptoppen ikke har støtte for rs232, og selv da har det vert problemer med enkelt utstyr som ikke vil komunisere med pc'en, godt verden går vidre og dermed komme nyttr utstyr med enten usb, eller rj45 kobtakter.

 

Er en stund nå siden Intel nappet ut rs232 fra chipsettet sitt, tror det var i Core 2 dagene at det forsvant.

Og mer gammelt har de tenkt å nappe ut, så bedrifts PC'er får nok 3 parts brikker for å bringe slikt tilbake som enten henger på PCI eller PCI-E bussen internt.

Lenke til kommentar

Husker de skikkelig fete SCSI-kablene man måtte bruke for å koble utstyr som CD-ROM-spillere, scannere, o.l. til datamaskinene, den gangen tidlig på 90-tallet. Og med fet mener jeg ikke flott, men TYKK. Det var meget tykke kabler, og i noen tilfeller veide de faktisk MER enn det utstyret man skulle koble de til med.

 

Jeg erindrer også et modem jeg hadde, et Lasat Unique 14400, som var et meget kompakt modem, designet av B&O. Kabelen som fulgte med, var dobbelt så tung som modemet. Det var en 25-pins kabel, som, når den var koblet til modemet, fikk modemet til å stå og vippe på kanten av pulten.

 

Det var VELDIG mye kabel på 90-tallet. Jeg savner det ikke.

Lenke til kommentar

Det ultimate kaoset var de gamle SCSI-kablene. Hvilken ID har kontrolleren? Hvordan setter jeg ID på harddisken (manglene jumper-settings på HD)? Er termineringa satt når jumperen er på, eller var det motsatt (forskjellig fra produsent til produsent)? Klarer jeg i det hele tatt å koble på 4 ting på denne tykke, stive monsteret av en flatkabel?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Gløymde å ta med den gode gamle DIN porten som vart brukt til tastatur før PS/2 ;)

 

312px-DIN_Keyboard_Connector.jpg

 

Ah, denne pluggen ble også brukt på strømforsyningene til Commodore 64... Mimre...

 

Det ultimate kaoset var de gamle SCSI-kablene. Hvilken ID har kontrolleren? Hvordan setter jeg ID på harddisken (manglene jumper-settings på HD)? Er termineringa satt når jumperen er på, eller var det motsatt (forskjellig fra produsent til produsent)? Klarer jeg i det hele tatt å koble på 4 ting på denne tykke, stive monsteret av en flatkabel?

 

Det var den gangen menn var menn, og det het Plug'n'Pray...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For de som nå holder på med Arduino og lignende så ville de sikkert satt pris på en printerport. Direkte tilgang til å skru av og på signal, samt motta. Jeg hadde det mye gøy med den i sin tid.... Man kan jo bruke USB->COM(RS232), men da er det straks over på et litt mer avansert nivå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IDE betyr egentlig bare at enheten har en egen kontroller(noe forenklet), noe det meste har hatt siden lenge før 90-tallet. Standandarden du sikter til heter Parallel ATA (PATA) opprinnelig kalt AT Attachment.

 

Hei, takk for tilbakemeldingen. Du har helt rett og dette er rettet opp i artikkelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...