Gå til innhold

3D-skrivere til hjemmebruk kan være skadelige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Loddebolter til hjemmebruk kan være skadelige.

Liten skrift: Loddebolten er ufarlig. Innånding av damp fra blyholdig loddetinn er skadelig.

 

Hvorfor ikke bare skrive det som det er med en gang? "Visse typer 3D-"blekk" bør kombineres med avtrekk".

 

Jeg kunne tenkt meg en 3D-skriver som bruker trevirke eller papir som "blekk". Tenks så tøft å kunne skrive ut sine egne sponplatekonstruksjoner eller 3D papirhus.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hmm .. nyttig forbrukeropplysning eller "forskning" betalt av tingprodusenter som begynner å skjelve i buksene? Jeg tviler ikke på at det kan være helseskadelig å innånde disse partiklene, men med de rette forholdsregler tatt er det nok ikke farligere enn nevnte lodding.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at dere linker til selve forskningsartikkelen, godt jobbet :)

 

Og litt til: Jeg synes også i motsetning til andre at det er godt at farene ved partiklene kommer frem. Man kan le gjerne le av at noen tror at loddebolten er farlig, men det er mange som sitter med senskader etter innånding av for mye blydamp. Det samme gjelder folk som har jobbet med sterke løsningsmidler uten tilstrekkelig beskyttelse.

 

Det er jo ingen som sier at man ikke skal bruke 3D-printere hjemme, men at bruker må være klar over risko. Det er også produsentens ansvar at denne risikoen kommuniseres til bruker, på samme måte som en produsent av billakk må informere om hvordan man skal unngå løsemiddelskader.

Endret av Thorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har 3D skriver og føler uten tvil at det jeg driver med er helseskadelig. Man kan si at loddebolt er skadelig - men hvor lenge lodder man i strekk? ett par timmer toppers. 3D skriveren der i mot kan stå å gå i 10 timer om dagen uten at det er forstyrende. Og det er den konsekvente dannelse av partikler som kommer av at man bruker skriveren veldig mye som er den store utfordringen her.

Lenke til kommentar

Man kan da lodde i timesvis hver dag om man vil, men man bør jo uansett kunne tenke gjennom arbeidsmiljøet selv når man driver med det på hobbybasis og deriblant vurdere ventilasjon dersom man driver mye med det. Dette er jo ikke verre enn at man bør lese advarsler på etiketter og bruksanvisninger til en rekke husholdningsgjenstander. Vaskemidler, maling, brødristeren etc.

Lenke til kommentar

Har du en 3D-skriver så liker du antakeligvis å lage ting selv. Da burde ikke et avtrekk med en vifte være den største ingeniørmessige utfordringen.

 

Du kan lage alt fra et vanlig avtrekk av kjøkkentypen, eller fullstendig lukket kabinett (med dør(er)) til skriveren hvor luften kommer inn i bunn og suges ut i toppen (Da selvfølgelig videre via et fleksirør bort til luftekanalen i veggen og ut i friluft.).

 

Klarer du ikke lage til det så kan du liksågodt selge hele skriveren og avinnstallere CAD-programmet du har på PCen.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Helt klart BlueSchroom, men noen må ha fortalt deg at materialet som brukes kan gi et farlig nivå av partikler. Og før noen kan fortelle deg det, må nivået av partikler under normal bruk måles. Resultatene fra slike målinger må jo også gjøres kjent (publiseres), og så ønsker en jo at flest mulig brukere skal bli kjent med resultatet. :)

Lenke til kommentar

Har du en 3D-skriver så liker du antakeligvis å lage ting selv. Da burde ikke et avtrekk med en vifte være den største ingeniørmessige utfordringen.

 

Du kan lage alt fra et vanlig avtrekk av kjøkkentypen, eller fullstendig lukket kabinett (med dør(er)) til skriveren hvor luften kommer inn i bunn og suges ut i toppen (Da selvfølgelig videre via et fleksirør bort til luftekanalen i veggen og ut i friluft.).

 

Klarer du ikke lage til det så kan du liksågodt selge hele skriveren og avinnstallere CAD-programmet du har på PCen.

 

Det er åpenbart at du ikke forstår det du snakker om her. Fordet første, bare det å lage et kabinett som virkelig skjermer mot partikler i den størrelsen er mildtsagt utfordrende. For at det skal ha noe effekt bør ventelasjon gå helt ut eller benytte filtrerer som klarer å fange den type partikler.

 

Når du refererer til den løsningen med å suge inn luft og blåse den ut, så har du helt klart ikke forstått hvordan 3D printere fungerer og i veldig mange tilfeller vil den type "løsning" vil føre til at utskrifter/modeller blir ødelagt spesielt når det gjelder ABS printing som krever konstant temperatur. Så her snakker vi om modifikasjon av heile skriveren og mulig tilpasning av programvare. Jeg sier ikke det er ikke mulig - men det er på ett nivå som bør helst løses på fabrikken da det er på ett nivå som er betraktelig vanskeligere enn å bygge selv 3D printeren i førsteomgang.

 

Og jeg trenger heller ikke kommentarer som omhandler hva jeg klarer og/eller ikke klarer å lage, samt hva jeg skal eller ikke skal gjøre med tingene jeg har - det har du absolutt ingenting med å gjøre.

 

Jeg foreslår at du først leser gjennom hvordan 3D printere fungerer, hvordan det er å printe ut i ABS også leser gjennom det papiret som det refereres i denne artikelen før du fortsetter denne diskusjonen.

 

Edit: Poenge jeg prøver å fremme her, er at løsningen på dette problemer er ikke noe man kan "fikse" selv - det er et kompleks og vanskelig problem som bør løses av de som selger printere. På lik linje med hvordan det løses på biler, MC og andre ting med utslipp - det settes inn filtrer fra fabrikken og forbrukeren gjøres kjent med mengder av utslipp.

Endret av GCardinal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bør bli påbudt at loddebolter kommer med innebygget avsug og filtrering, og en "støvsugerpose" du må bytte ut no og da... Vil jo selvfølgelig øke prisen en del, men bedre det en at folk får lungene ødelagt

 

</sarkasme> ;)

 

Folk bør bruke hodet og lese bruksanvisninger på eget initiativ, ikke på grunn av statlig påbud om "bundler".

Lenke til kommentar

"Ikke bruk laserprintere - tonerstøvet er farlig å puste inn".

 

 

Vi hadde en større laserprinter (i type 500k-klassen) inne på et mindre, uventilert rom på en tidligere arbeidsplass, og jeg merket effektene av det støvet på åndedrettet ganske ofte...jeg påpekte problemet, og jeg var ikke den eneste som merket det, men det ble ikke tatt stilling til av ledelsen.

 

Overrasker meg ikke at 3D-printere har liknende problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Edit: Poenge jeg prøver å fremme her, er at løsningen på dette problemer er ikke noe man kan "fikse" selv - det er et kompleks og vanskelig problem som bør løses av de som selger printere. På lik linje med hvordan det løses på biler, MC og andre ting med utslipp - det settes inn filtrer fra fabrikken og forbrukeren gjøres kjent med mengder av utslipp.

 

Nesten ingen andre stasjonære maskiner har innebygde løsninger for slikt? Det er mange maskiner og redskaper som slipper ut skadlige partikler og annet, det definitivt vanligste er å ordne avsug osv selv. Ser ikke det store problemet med å gjøre det i dette tilfellet heller. Enten ett godt avsug, eller en egnet maske om det er nødvendig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Folk bør bruke hodet og lese bruksanvisninger på eget initiativ, ikke på grunn av statlig påbud om "bundler".

 

Ja, og vi kan legge til:

Folk bør også være voksne nok til å ikke gjøre narr av de som advarer mot helsefarer, samt unngå å insinuere at helsefaren egentlig bare skyldes at andre bedrifter er redde for salget.

 

Et par slike kommentarer fra velrespekterte forumbrukere kan kanskje være nok til at en bruker hopper over advarselen i bruksanvisningen, for det er jo bare noe produsenten trykker der for å være på den sikre siden uansett.

 

</hakkemodus>

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

3d-printere bør altså være satt opp fra fabrikken til å printe ut et avtrekksystem i det øyeblikket de blir kobla til strømnettet.

 

Dog, tror ikke det er noe vits i å være paranoid ang bakgrunnen for skremmeriet. Det er ikke noe nytt av det å smelte plast uten god ventilasjon ikke er særlig lurt.

 

... eller tror folk at det finnes en hemmelig koalisjon av verdens ting-produsenter som står bak denne kampanjen?!

 

Man koker ikke bly når man lodder. Man smelter det. Kadmium fra sølvlodd derimot...

 

Edit: Eller? Tok meg selv i å være i overkant bastant på tynt grunnlag.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar
Har du en 3D-skriver så liker du antakeligvis å lage ting selv. Da burde ikke et avtrekk med en vifte være den største ingeniørmessige utfordringen.Du kan lage alt fra et vanlig avtrekk av kjøkkentypen, eller fullstendig lukket kabinett (med dør(er)) til skriveren hvor luften kommer inn i bunn og suges ut i toppen (Da selvfølgelig videre via et fleksirør bort til luftekanalen i veggen og ut i friluft.).Klarer du ikke lage til det så kan du liksågodt selge hele skriveren og avinnstallere CAD-programmet du har på PCen.
Det er åpenbart at du ikke forstår det du snakker om her... ...det settes inn filtrer fra fabrikken og forbrukeren gjøres kjent med mengder av utslipp.

 

Mente ikke "du" som i deg da. :p Og jeg så klart for meg en Makerbot Replicator 2X printer når jeg fantaserte om et kabinett, siden det er den jeg har lyst til å anskaffe. Ikke det at jeg nevner det med et ord i innlegget mitt, men går utifra at folks telepatievner er såpass oppegående at de automatisk skjønner hva jeg egentlig mener uten at jeg trenger å si eller skrive det. Må jeg liksom begynne å se gjennom innleggene mine og ikke bare rable ut noe fra eget navlebeskuende perspektiv nå?

 

Makerbot printerene jeg ikke nevnte med et ord er bygget inn nettopp for å unngå det du skriver om. Da tåler de litt lett luftstrøm rundt seg. Men skjønner etter å ha lest ditt innlegg at folk kan ha andre og mer åpne typer printere slik som Reprap etc. Tar selvfølgelig sterkt avstand fra at andre måtte ha andre oppsett eller tanker enn meg, men slik er nå engang verden. Er det rart det er krig i verden sier nå jeg...

 

--------------------------------------------------

3D printere som Makerbot (De selger de ferdige nå) og Reprap er halvveis hjemmemekk, selv om de selges fiks ferdige. De er å regne som en bilramme med hjul og motor. Den kjører fremover, thats it. Prisen er deretter. Sikkerhetsbelter, ratt og annet man kanskje synes er kjekt å ha må man skaffe selv. De er laget for å tukles med. Vil du f.eks printe ut i sjokolade, voks eller noe annet eksotisk så må du modifisere de. En komersiell bedriftsprinter til en halv million kan derimot godt koste på seg sertifisert filtreringsannlegg med garantert partikkelutslipp under så så mye. Men jeg ser liksom ikke det skje for printerne til hjemmebruk. Mulig de utvikler bedre ansvarsfraskrivelsesvilkår ved kjøp da. :p

 

Jeg vet ikke helt hvordan de kan legge til filtrering uten at printeren fort blir ti lapper dyrere. Er forskjell på 15 lapper og 25 når det gjelder privat hobbybruk. Ja, jeg vil ha produktet dere selger og er inneforstått med at det er livsfarlig ved feil samt muligens også normal bruk.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Hvis man ser lit tilbake på data utviklingen over ting som skulle være påstått (helse) farlig så er listen lang

hvor mange har fått store problemer etter på ?

 

Til og med kopipapiret ( eller det ma bruker i blekk og laser skrivere) kan være problematisk

det er jo ikke være en at man blir ooplyst om problemen og så tar man forhandsreler på dette

Lenke til kommentar

Hmm .. nyttig forbrukeropplysning eller "forskning" betalt av tingprodusenter som begynner å skjelve i buksene? Jeg tviler ikke på at det kan være helseskadelig å innånde disse partiklene, men med de rette forholdsregler tatt er det nok ikke farligere enn nevnte lodding.

 

Jeg tror det samme som du; Tingprodusenter skjelver... Jeg tror også at hele greia er sprøyt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...