Gå til innhold

Bannlyst film satt piratrekorder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke sett filmen, og har heller ingen planer om det, men mistenker at filmen i seg selv lett kan være "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker". Hvis dette er (som jeg mistenker) en film uten annet formål enn å formidle visualisering av brutale voldsscener utført av en irrasjonell, gal morder har myndighetene i NZ gjort det eneste rette, og filmskaperne får takke seg selv for de 'tapte' inntektene. Hvis filmen mot formodning faktisk har et konstruktivt budskap så tviler jeg på at den ville blitt forbudt i utgangspunktet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har sett traileren, og synes ikke det så ut som en film som egentlig er ment for meg.

Men det er trossalt Elijah Wood, og han er en fantastisk skuespiller.

Hooligans, Eternal Sunshine of the Spotless Mind og Treasure Island er noen av de bedre filmene han er med i.

(Orker ikke å nevne J.R.R. Tolkien-filmene, da den blir litt for åpenlys.)

Lenke til kommentar

Har sett traileren, og synes ikke det så ut som en film som egentlig er ment for meg.Men det er trossalt Elijah Wood, og han er en fantastisk skuespiller.Hooligans, Eternal Sunshine of the Spotless Mind og Treasure Island er noen av de bedre filmene han er med i.(Orker ikke å nevne J.R.R. Tolkien-filmene, da den blir litt for åpenlys.)

 

+Sin City :)

Lenke til kommentar

Sensur kan man håndtere privat. Her er jeg 100 % enig med filmbransjen. Skummelt...

 

Det er en optimistisk sak for det viser at myndighetene får det vanskelig hvis de prøver å sensurere mer alvorlige ting (som har politisk interesse), nå som vi har internett. Spørsmålet er hva som skjer om noen år, hvis folk går over til streaming-tjenester. Da blir det lettere enn noensinne å sensurere ting. Forhåpentligvis vil nok personer fortsette å kjøre torrents og lignende til at vi har en viss frihet

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke sett filmen, og har heller ingen planer om det, men mistenker at filmen i seg selv lett kan være "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker". Hvis dette er (som jeg mistenker) en film uten annet formål enn å formidle visualisering av brutale voldsscener utført av en irrasjonell, gal morder har myndighetene i NZ gjort det eneste rette, og filmskaperne får takke seg selv for de 'tapte' inntektene. Hvis filmen mot formodning faktisk har et konstruktivt budskap så tviler jeg på at den ville blitt forbudt i utgangspunktet.

 

Jeg er en av dem som mener at ikke alle filmer trenger å ha dypere budskap for å være underholdende, jeg setter pris på dypere og intelligente filmer, men iblant så mener jeg man også skal kunne og burde la seg underholde av det som rett å slett kun er lagd for å underholde.

 

Gode gamle slasher filmer og horror filmer med obskure plot fra slutten av 70 tallet og frem til tidlig 90 tallet er god underholdning og så lenge denne filmen ikke prøver å spre et viktig og dypt budskap tror jeg den fint kan være god underholdning :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke sett filmen, og har heller ingen planer om det, men mistenker at filmen i seg selv lett kan være "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker". Hvis dette er (som jeg mistenker) en film uten annet formål enn å formidle visualisering av brutale voldsscener utført av en irrasjonell, gal morder har myndighetene i NZ gjort det eneste rette, og filmskaperne får takke seg selv for de 'tapte' inntektene. Hvis filmen mot formodning faktisk har et konstruktivt budskap så tviler jeg på at den ville blitt forbudt i utgangspunktet.

Så film myndighetene og du er berettiget til å frata folk frihet til å se på de filmene de selv ønsker å se på? Interressant

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke sett filmen, og har heller ingen planer om det, men mistenker at filmen i seg selv lett kan være "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker". Hvis dette er (som jeg mistenker) en film uten annet formål enn å formidle visualisering av brutale voldsscener utført av en irrasjonell, gal morder har myndighetene i NZ gjort det eneste rette, og filmskaperne får takke seg selv for de 'tapte' inntektene. Hvis filmen mot formodning faktisk har et konstruktivt budskap så tviler jeg på at den ville blitt forbudt i utgangspunktet.

 

Du er for naiv. Mye blir sensurert i Australia og NZ bare det er litt vold i seg. Det gjelder også gode spill med dypt innhold. Jeg ville være forsiktig med denne typen trangsynte uttalelsen når du ikke har sett filmen i det hele tatt.

Jeg har på min side ingen mening om selve filmen (riktig nok fordi jeg selv ikke har sett den heller) men er imot totalsensur på generell basis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sensur kan man håndtere privat. Her er jeg 100 % enig med filmbransjen. Skummelt...

 

Det er en optimistisk sak for det viser at myndighetene får det vanskelig hvis de prøver å sensurere mer alvorlige ting (som har politisk interesse), nå som vi har internett. Spørsmålet er hva som skjer om noen år, hvis folk går over til streaming-tjenester. Da blir det lettere enn noensinne å sensurere ting. Forhåpentligvis vil nok personer fortsette å kjøre torrents og lignende til at vi har en viss frihet

Filmsensur er vell en snart hundre år gammel praksis og har vært på vikende front lenge.

Å ja det er ganske opplagt at en film som blir berømt ved å bli forbudt slo torrent rekorder.

Kvalitet har liten betydning her. Nysjerighet og opprør er hovedårsaken bak nedlastingene.

 

Ingenting nytt under kjolen, i gamle dager hadde Boston en streng sensur i USA, filmselskaper brukte dette bevist i reklame andre steder "banned in Boston", var et positivt egenskap.

Lenke til kommentar

Så film myndighetene og du er berettiget til å frata folk frihet til å se på de filmene de selv ønsker å se på? Interressant

 

Hverken jeg eller New Zealands filmmyndigheter er det. Men sistnevnte har åpenbart i det minste rett til å begrense mulighetene for det. Og jeg har rett til å ytre mine meninger om det.

 

Du er for naiv. Mye blir sensurert i Australia og NZ bare det er litt vold i seg. Det gjelder også gode spill med dypt innhold. Jeg ville være forsiktig med denne typen trangsynte uttalelsen når du ikke har sett filmen i det hele tatt.

Jeg har på min side ingen mening om selve filmen (riktig nok fordi jeg selv ikke har sett den heller) men er imot totalsensur på generell basis.

 

Skal man tro Wikipedia er det ikke veldig mange filmer som har blitt forbudt der (bla ned til New Zealand):

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_banned_films

 

Min tillit til filmmyndighetene i NZ består. Når det er sagt, så er jeg heller ikke tilhenger av sensur, men dette heller mer mot kvalitetssikring. Eller, om du vil, sikring mot degenererende og potensielt destruktivt innhold. Er det noen som mener at det å bevitne iscenesettelse av groteske drap har noen positiv virkning på mennesker? Trenger vi slike filmer? Og i så fall, hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke sett filmen, og har heller ingen planer om det, men mistenker at filmen i seg selv lett kan være "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker". Hvis dette er (som jeg mistenker) en film uten annet formål enn å formidle visualisering av brutale voldsscener utført av en irrasjonell, gal morder har myndighetene i NZ gjort det eneste rette, og filmskaperne får takke seg selv for de 'tapte' inntektene. Hvis filmen mot formodning faktisk har et konstruktivt budskap så tviler jeg på at den ville blitt forbudt i utgangspunktet.

 

Det er vel heller sensurmyndighetene og folk som støtter de, som er en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett halve filmen så orket jeg ikke mer, og støtter forbudet.

Selv om jeg syns filmen formidler et godt inntrykk av hvordan man kan tenke seg det oppleves å være klin sprø, så er offer- og voldsscenene ikke like heldige, ihvertfall fra mitt ståsted. Det blir for grusomt/kommersielt.

Men jeg liker hodepine anfallene, de voldsomme humørsvingningene, ensomheten og aktivitetene som intense baderomsbesøk, diskutere med seg selv osv.

Gir nok noen litt å tenke på.

 

edit: fra imdb: "His grip on reality is so fragile that he has to chug anti-psychotics just to keep his hallucinations under control."

 

...Den støtter jeg :-) Ser den fikk 6.2 med 9000 stemmer så den er vel ikke akkurat god,

men heller ikke noen kalkun. Men ikke oppbyggende eller positiv ihvertfall.

Endret av Karamell2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett traileren, og synes ikke det så ut som en film som egentlig er ment for meg.Men det er trossalt Elijah Wood, og han er en fantastisk skuespiller.Hooligans, Eternal Sunshine of the Spotless Mind og Treasure Island er noen av de bedre filmene han er med i.(Orker ikke å nevne J.R.R. Tolkien-filmene, da den blir litt for åpenlys.)

 

Men du gjorde det allikevel :p hehe

Lenke til kommentar

Har sett halve filmen så orket jeg ikke mer, og støtter forbudet.

Selv om jeg syns filmen formidler et godt inntrykk av hvordan man kan tenke seg det oppleves å være klin sprø, så er offer- og voldsscenene ikke like heldige, ihvertfall fra mitt ståsted. Det blir for grusomt/kommersielt.

Men jeg liker hodepine anfallene, de voldsomme humørsvingningene, ensomheten og aktivitetene som intense baderomsbesøk, diskutere med seg selv osv.

Gir nok noen litt å tenke på.

 

Godt å høre noen bekrefte det jeg trodde :)

 

Som jeg var klar på fra starten, jeg har ikke sett denne filmen. Jeg har imidlertid sett nok liknende filmer til å lage en kvalifisert gjetning på hvordan filmen er. Jeg tror de interessante aspektene ved filmen, som f.eks. hovedpersonens sinnslidelse, fint kunne vært formidlet (sannsynligvis til og med enda bedre) uten de grafiske voldsscenene, som for meg bare virker spekulative og et forsøk på å nå et kommersielt bredere publikum.

Endret av This is David
Lenke til kommentar

Har ikke sett filmen, og har heller ingen planer om det, men mistenker at filmen i seg selv lett kan være "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker". Hvis dette er (som jeg mistenker) en film uten annet formål enn å formidle visualisering av brutale voldsscener utført av en irrasjonell, gal morder har myndighetene i NZ gjort det eneste rette, og filmskaperne får takke seg selv for de 'tapte' inntektene. Hvis filmen mot formodning faktisk har et konstruktivt budskap så tviler jeg på at den ville blitt forbudt i utgangspunktet.

 

Lat vaksne folk sjølv avgjera om det er "en fornærmelse mot intelligensen til voksne mennesker" eller ei. Det er ikkje myndigheitenes oppgåve å vera moralpoliti, og om filmen har eit konstruktivt bodskap eller ikkje er fullstendig irrelevant.

 

Har sett halve filmen så orket jeg ikke mer, og støtter forbudet.

 

Fengselsstraffar for å laga dårlege filmar!

Endret av Xyril
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Så hva er så galt med denne filmen egentlig? Har sett tonnevis med slike filmer allerede (serie mordere osv), og har ikke akkurat bli noe særlig "skremt".

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...