Gå til innhold

Microsoft stuper på børsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"En analytiker fra rådgivningsselskapet Nomura Securities sendte fredag ut et notat til klienter hvor han blant annet peker på at omorganiseringen ikke møter utfordringene som nettbrett og smarttelefonene representerer."

 

Jeg er helt enig i Nomura Securities. Den hybriden Microsoft har laget i Windows 8 er ikke fullgod.

Jeg er ingen fanboy av det ene eller annet, benytter Windows på PC og iPad som en portable dings. Det kunne like gjerne vært en Android Pad. Poenget mitt er at jeg vil ha noe som har et godt brukergrensesnitt til de respektive formål. Til PC benytter jeg W7. Det er i dette grensesnittet jeg jobber. Fliser med med mye fiks utenpå dette er overflødig. Til pad vil jeg ha noe som er lett, og helst lettere enn min iPad 3 på 650g og gjerne lengre batteritid. Padden har imidlertid et riktig brukergrensesnitt. Den er for meg helt topp.

W8 er som en fet gås, som ikke har bestemt seg for om den skal vralte på bakken eller kunne fly. Den har vinger men er for tung til å fly. Dette er trolig noen av essensen til Nomura Securities, og i tilfelle sammenfaller med mitt syn.

Jeg tror at denne gåsa må gjennom en sterk transformasjon.

Windows 8 gir meg noe av den samme følelsen som med Vista. De slapp ut noe som ikke var ferdig, og godt nok gjennomtenkt.

Traileren må rygges langt ut av en lang og trang blindgate.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg glad.

 

Kjipt hvis de bare tolker det som en generell trend med bakrunn i at telefoner/nettbrett tar over markedet. Håper de også tar det som et hint om at kundene dems ønsker skreddersydde OS, istedenfor "alt-i-ett" Os.

Endret av hår null
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg glad.

 

Kjipt hvis de bare tolker det som en generell trend med bakrunn i at telefoner/nettbrett tar over markedet. Håper de også tar det som et hint om at kundene dems ønsker skreddersydde OS, istedenfor "alt-i-ett" Os.

Netbrett tar ikke over, det er et nytt product, det selger, når folk har kjøpt det Nye produktet kjøper de ikke et til med en gang. Se på utviklingen I tv salget, det gikk til himmels når flatskjemer ble så billige å gode at folk kastet de gamle crt tvene.

Så bremset det opp siden folk hadde flat tv.

Dette er den same effekten vi har sett noen år med pcer. Etter vista har ikke systemkravene økt og folk har bra pcer og kjøper ikke Nye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vente til aksjen har sunket enda litt til da, så er det bare å handle. Microsoft kommer seg opp igjen, det gjorde de etter windows ME med W XP for eks. Litt motgang er vel ikke å forakte det heller, det presser jo selskaper til å tenke kreativt å se etter andre muligheter og øker sjangsen for spennende nyskapninger . Hvertfall sånn jeg ser det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Netbrett tar ikke over, det er et nytt product, det selger, når folk har kjøpt det Nye produktet kjøper de ikke et til med en gang. Se på utviklingen I tv salget, det gikk til himmels når flatskjemer ble så billige å gode at folk kastet de gamle crt tvene.

Så bremset det opp siden folk hadde flat tv.

Dette er den same effekten vi har sett noen år med pcer. Etter vista har ikke systemkravene økt og folk har bra pcer og kjøper ikke Nye.

 

Jeg tror at det høye prisnivået på nylanseringer av nye flat-TV modeller har en del å si jeg i slike nedgangstider. De må tilpasse seg, for alle land i verden har ikke en like pengesterk befolkning som Norge.

Lenke til kommentar

Supert. Flott at markedet reagerer på praksisen og prioriteringene deres! Leste en interessant artikkel om Ballmer nylig som understreket hvorfor han ikke er egnet som CEO og burde holdt seg til "motivational speaking".

Triks som å låse nye DirectX-versjoner til W8 syns jeg svært lite om.

 

http://www.youtube.com/watch?v=I14b-C67EXY

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Spørs om Microsoft blir neste generasjons "Kodak".

 

"Selskapet som fant opp mye men klarte ikke å henge med i tiden."

 

Kanskje ledelsesmessig at du er inne på noe, men jeg tror at software-endringer er mye mer fleksible enn med hardware. De har penger nok til å ansette en programmerer-hær mange tusen ganger. Helt til de fant noe som er smart, nyttig og som fungerer. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Vente til aksjen har sunket enda litt til da, så er det bare å handle. Microsoft kommer seg opp igjen, det gjorde de etter windows ME med W XP for eks. Litt motgang er vel ikke å forakte det heller, det presser jo selskaper til å tenke kreativt å se etter andre muligheter og øker sjangsen for spennende nyskapninger . Hvertfall sånn jeg ser det.

Veldig bra sagt, kan nok ikke tenke meg at et så stort selskap forsvinner med det første. Er alltids noe som får dem opp igjen. De har nesten en tradisjon med OSene;

ME: Upopulært(?)

XP: Populært

Vista: Mange negative, upopulært generelt

7: Populært

8: Nja... opp og ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...