Gå til innhold

Platebransjen krever iPhone-avgift på 73 mill.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+214asdf125

Syns i utgangspunktet det er skrullete at noen på planeten i det hele tatt skulle mene at dette var en fornuftig ting å foreslå, men når man sitter på et kontor hele dagen og ser an nye måter å grafse til seg ufortjente penger på så blir man sikkert kreativ.

Lenke til kommentar

Hvis en lov innført i 2011 gir dem rett til etterbetaling for iPhones solgt tilbake til 2009, så tør jeg ikke tenke på ramaskriket som kommer når de starter på eksterne harddisker og minnepenner mm. helt tilbake til 90-tallet. Har den loven egentlig tilbakevirkende kraft forresten? O_o

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvor er rettferdigheten.. ??

hva med og jobbe for pengene? i stede for og bare forlange.

 

NRK krever penger for at du eier utstyr som har dekoder for tv (som ikke funker)

plateberansjen får penger for lagringsplass som kan brukes for og lagre ulovlig musikk.. selvom de fleste bruker lagringsplassen til bilder og programmer..

 

det er mye penger som forsvinner bare forde at du "kan" bruke det til noe ulovlig..

blir som og si at "alle" menn er voldtektsforbrytere, de har jo utstyret til det..

Endret av Omland07
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Dette er jo helt sykt. Hvordan i all verden klarer de å få gjennom ting som dette? Må være noe voldsomt kraftig lobbyvirksomhet på gang her. Om ikke direkte korrupsjon..

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt forsto var om dette gjaldt alle mobiltelefoner eller bare iPhone?

 

De mener at kopieringsavgiften også gjelder mobiltelefoner, og krever etterbetaling av avgiften for iPhone-telefoner solgt helt tilbake til 2009.

 

Ser ikke at iPhone er spesielt mer egnet til piratkopiering av musikk og underholdning enn andre smarttelefoner, så dette er så underlig som det kan få blitt... Det er som om NRK kun skulle kreve lisenspenger om du eier en TV fra LG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hørte at det er ransavgift på brekkjern siden en kan åpne dører og rane noen.

Hørte også at det er voldtekts/kidnappingsavgift på kloroform siden ja......

 

Det går også en gammel vise i Norge om at det er en ting som heter veiavgift og andre bilavgifter som går til utbygging og vedlikehold av veier, ganske myteomspunnet egentlig.

 

Om en leser mellom sarkasmen så mener jeg at dette virker helt på tryne. Både det nye med mobiltelefoner og det gamle meg lagringsenheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Blir ikke dette å egentlig innføre en tilbakevirkende straff? Er ikke det en av hjørnestenene i lovverket for de fleste land? Om loven ble innført nylig så kan de kun kreve inn fra datoen den ble innført. Evt "lovbrudd" gjort før det var ikke lovbrudd fordi det da ikke fantes noen lov mot det.

 

Om det kom en avgift på vedfyring så kunne man ikke plutselig kreve CO2-avgift for de ti siste års fyring eller noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Nå selges jo en rekke nye biler med harddisk for lagring av kart og musikk.

 

For ikke å snakke om dekodere og tver.

 

Sånn går det når man ikke helt forstår konsekvensen av lovene man innfører

Lenke til kommentar

Et glimrende tiltak å legge avgifter på harddisker og minnebrikker. Vi har hatt kassettavgifter og RIAA-avgift på forsterker i platespillere.

En avgift på moderne lagringsmedier som kan benyttes til å lage kopier og lagre musikk/video på slik man kunne med kassetter er en modernisering og naturlig utvikling for en bransje som syter og klager over piratkopiering.

 

I Norge har bransjen heller valgt en løsning der advokatstanden kommer til å tjene seg søkkrike på å saksøke de som gikk glipp av en TV-episode og måtte laste den ned ulovlig fremfor å vente flere uker på at NRK skal gjøre den tilgjengelig på nett-tv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er lov å prøve seg, men jeg tror om det er noen fornuft blant de dømmende parter, så vil de vel innse at hamstring av MP3 filer ikke er særlig relevant lenger.

Når det gjelder video så kan det være relevant - ennå, men også der døende.

Om de impliserte parter hadde pustet med magen, så kan man unngå dette. Om 5 år er man trolig ikke interessert i den type hamstring. Det fordrer at den digitale tilbyderbransjen slutter å drikke på jobben.

Når ble uttrykket MP3 sist brukt? Ikke på evigheter. Det er ikke relevant lenger. Det samme vil gjelde øvrig materiale.

En ting som kanskje tilbydere også bør ta til seg er at det er forbruket varen som nå betales for og ikke antall plater solgt. Dette gir også en annen måte å beregne hva man faktisk kan forlange av inntekter, og på hvilken måte.

Tiden med lokalt datalagring av musikk og film er snart forbi, og man har alle muligheter for stålkontroll og relevant fakturering. Om den datastrømmen av innhold ikke tilfører nok penger, så er det bare slik at dette markedet har endret seg.

Musikk ligge ikke lenger på hylla hjemme, med mengder av redundans. Det er bare forbruket som nå lenger kan faktureres. Det er viktig å huske!

Lenke til kommentar

"Norge innførte det samme EU-direktivet i 2005, men her dekkes det av staten over statsbudsjettet. I år deles det ut 44 millioner kroner kroner til platebransjen, et beløp som rettighetsorganisasjonen Norwaco forvalter."

 

Hvis dette stemmer så har det norske folk allerede betalt masse penger til platebransjen for et produkt de fleste av oss ikke får, så hær kan man nå laste ned med god samvittighet.

Husk vi er et sosialistisk land, og i et sosialistisk land delegerer staten våre penger til sykehus, skole, eldreomsorg osv. altså ting til folket og det som er for folkets beste. Tydeligvis har staten kjøpt masse media fra platebransjen med penger fra feleskassa, altså våre penger! Så nå er det masse media som pr. definisjon er vårt. Bare å begynn å last ned kveldens film/serie/, hvis du ikke allerede har begynt. Du har jo betalt for det gjennom statskassa.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For meg virker avgiften på lagringsmedier (ikke søksmålet) som en tydelig indikasjon på:

At politikerne ikke forstår hva de lager lover for, eller at de er korrupte. (de er ikke eksklusive)

 

For meg virker det som en tydelig indikasjon på at politikerne ikke forstår hvem de lager lover for.

 

Dette er jo helt sykt. Hvordan i all verden klarer de å få gjennom ting som dette? Må være noe voldsomt kraftig lobbyvirksomhet på gang her. Om ikke direkte korrupsjon..

 

Det er lovgivende forsamling i Sverige som vedtar lover. Korrupsjon kan man bruke til å påvirke enkeltpersoner én gang men skal man påvirke et flertall av de folkevalgte er lobbyvirksomhet enklere, mye mer effektivt og adskillig smartere. Korrupsjon ville bare utsette lobbyistene for unødvendig risiko. Korrupsjon bruker man for å jukse én gang, lobbyisme bruker man for å endre spillereglene i sin favør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis en lov innført i 2011 gir dem rett til etterbetaling for iPhones solgt tilbake til 2009, så tør jeg ikke tenke på ramaskriket som kommer når de starter på eksterne harddisker og minnepenner mm. helt tilbake til 90-tallet. Har den loven egentlig tilbakevirkende kraft forresten? O_o

 

Lover skal ikke ha tilbakevirkende kraft.

However;

 

At platebransjen kan kreve kompensasjon for privatkopiering er mulig fordi EU innførte opphavsrettsdirektivet i 2001. Direktivet sier at medlemslandene skal ha en kompensasjonsordning for privatkopiering i din lovgivning, noe man i Sverige innførte som en avgift på lagringsmedier.

 

Selv om den siste loven ikke ble skrevet før i 2011, så virker det som om den svenske staten har innført en forpliktelse allerede fra 2001, og at det er denne forpliktelsen som lobbyistene nå forsøker utnytte. Jeg er ingen jurist, men det virker som de har et reelt krav for kompensasjon fra 2001 i Sverige og 2005 i Norge. Nå vil jeg imidlertid tro at både den norske og svenske loven har eldre lover enn den fra 2011 som allerede hadde definert en eller annen form for kompensasjon. Siden Norge og Sverige har så forskjellige måter å løse forpliktelsen på, vil jeg tro at det må være noe slingringsrom i forhold til hvordan og for hva kompensasjonen skal utformes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...