Gå til innhold

Android-brukerne gidder ikke kjøpe apper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Android-brukerne gidder ikke kjøpe apper

 

Flurry har målt snittprisen i Google Play og App Store mellom 2010 og 2013, på 350 000 apper som er knyttet opp mot deres database. Et interessant funn er at andelen gratisapper totalt sett har ligget mellom 80- og 84 prosent, men i 2013 har tallet steget til hele 90 prosent.

 

Mulig det hadde blitt mer fornuftig om jeg hadde lest kilden. Men hvor står det noe om antall kjøpte apps m.m.?

Det jeg finner av info i denne artikkelen, er gjennomsnittpris på 350 000 utvalgte apps, og at andelen gratis apps har økt.

Det sier uansett ingenting om hvem som kjøper apps eller hvor mange som blir kjøpt, bare at gjennomsnittsprisen er lav pga stort andel av apps er gratis.

 

Jeg savner en "så mye solgte google apps for versus så mye solgte apple apps for" oversikt, men disse tallene får man gjerne ikke tilgang til, så da blir det "rapporter" ifra ymse knowitall firma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange IOS apper som skulle vært gratis, men som apple krever at de skal ta betalt for! Ikke rart folk må betale mer i det systemet! :p

 

Hvor har du dette fra? Hadde vært interessant å lese mer om.

 

Kan ikke dett enkelt forklares med at man må oppgi kredittkort for å få åpnet apple-telefonen, men slipper dette med android? Om en app så koster 35 øre eller 35 kroner på android spiller liten rolle, brukerne ønsker ikke gå gjennom en lang prosess eller å oppgi kredittkort.

 

Dette stemmer ikke. Man trenger ikke kredittkort for å åpne en iOS enhet. Man trenger strengt tatt ikke AppleID en gang. Alt man trenger er en nettilkobling.

Lenke til kommentar

På PC-en kaller vi appene for småprogrammer og så små og enkle programmer de ofte tar seg betalt for på telefoner har vært utenkelig å ta seg betalt for på PC-en. Android-brukere utviser bare mer sunn fornuft. Store og seriøse nisjebedriftsprogrammer har man alltid tatt seg godt betalt for på PC, men nå er jo telefoner og nettbrett leketøy så jeg tviler på man finner noe særlig i den kategorien der. Problemet er de lukkede programbutikkenes pushing av små betalprogrammer som strengt tatt burde vært gratis. Heldigvis er det ikke så lenge til vi ser et åpent alternativ i handelen.

Lenke til kommentar
Store og seriøse nisjebedriftsprogrammer har man alltid tatt seg godt betalt for på PC, men nå er jo telefoner og nettbrett leketøy så jeg tviler på man finner noe særlig i den kategorien der.

 

Nja… Man finner nok ikke mye i de offentlige app stores (Google Play og App Store), men mange bedrifter har store interne app-porteføljer og bedriftsinterne app stores. Behovet er så stort at IBM ser et marked for det i sitt Worklight produkt.

 

Å avfeie nettbrett og telefoner som leketøy tror jeg er noget prematurt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk kjøper flere apper! Det er så mye bra der ut som man kan få kjøpt til under en 20-kroning...

Er engig at det ikke er penger, er som å kjøpe en sjokolade eller is for å si det slik.

 

Imidlertid er det veldig mye gratisprogrammer som funker greit. De fleste misliker å kjøpe noe å så finne ut at det er dårlig. Jeg has stort sett kjøpt spill som jeg først har spilt gratis versonen av.

Lenke til kommentar

Mulig at Android har mer av Linux-mentaliteten der man liker Freeware. Selv kjøper jeg masse apper for Android, og synes det er fint å gi noen kroner til de som legger mye arbeid i kvalitetsprodukter.

 

Forøvrig er det nok mange som gir ungene tilgang til markedet uten å linke kredittkort til kontoen. Dette er jo veldig fornuftig, og man slipper at poden plutselig bruker 24.000 på smurfebær i Smurfs Village.

 

Skal man bruke konto med kredittkortet for unger, så bør man bruke PIN-kode.

Endret av Jan Skrotnes
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Føler det finnes flere gratis løsninger til Android, og Google Play ikke er heller ikke eneste måten og kjøpe og laste ned apper på, det finnes flere app-sjapper (amazon osv), og man kan også kjøpe apps direkte fra utviklere. Så GooglePlay salget trenger ikke nødvendigvis gjennspeile Android brukernes kjøp på samme måte som i AppStore.

Lenke til kommentar

Hvordan er statistikken for WP?

 

På PC-en kaller vi appene for småprogrammer og så små og enkle programmer de ofte tar seg betalt for på telefoner har vært utenkelig å ta seg betalt for på PC-en. Android-brukere utviser bare mer sunn fornuft.

Ofte utenkelig å ta seg betalt for et slikt program på PC, fordi en som en liten aktør ikke orker å styre med betaling. I senere tid har det blitt mer vanlig med samle-butikker også på PC, så større muligheter for å ta betalt for arbeidet sitt nå, samt verdien man gir til brukeren. En fordel telefon-systemene har hatt lenge.

 

Er også uenig i at Android-brukere utviser mer sunn fornuft. Det har endt opp i en sirkel der underprising gjør at veldig få nå kan tjene penger på å skrive apps. Det gjør at Android blir nedprioritert for nye tjenester, og en forventning om at alt skal være gratis selv om det ligger hundrevis av timer bak produktet og det gir stor verdi for kunden.

 

Jeg betaler gjerne for apps jeg bruker. Spesielt om det er enkeltpersoner / mindre bedrifter som står bak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Analysebyrået hevder at iPad i større grad brukes av personer som har råd til å bruke penger på apper, og at det delvis gir utslag på resultatet.

Derimot identifiserer ikke Flurry årsakene til at iOS-appene selger så mye bedre enn Android-appene.

 

Iphone er jo en dyrere telefon enn det meste av Android telefoner (med unntak av toppmodellene) og jeg ville tro det selges flest av de rimeligere Android telefoner og dermed er det sannsynligvis samme årsak for iOS generelt som for iPad. Hadde vært interessant om de kunne sett på app salget for de som kjøper topp-modeller av Android

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Iphone er jo en dyrere telefon enn det meste av Android telefoner (med unntak av toppmodellene) og jeg ville tro det selges flest av de rimeligere Android telefoner og dermed er det sannsynligvis samme årsak for iOS generelt som for iPad. Hadde vært interessant om de kunne sett på app salget for de som kjøper topp-modeller av Android

 

Poenget er jo nettopp at undersøkelsen ikkje sier noesomhelst om hvilke apper som faktisk blir lastet ned enten de er gratis eller ikkje. Den sier bare noe om appene som ligger på appstore og play. Men der ligger tusenvis av apper som ikkje blir lastet ned begge steder, og disse er også med her. Helt meningsløs undersøkelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er ikke meningsløs, da prisdistribusjonen i et marked sier noe om hva forbrukerne er villige til å betale. Hvis prisene i ett marked generelt sett er lavere enn i et annet, så er det en sterk indikasjon på at betalingsviljen er dårligere i markedet med de lavere prisene.

 

Klart, en mer detaljert analyse vil gi et enda bedre bilde, men som en pekepinn er denne undersøkelsen helt kurant.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...