Gå til innhold

Samsung har lansert en ny SSD ? opptil én terabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Allerede gammelt nytt i forhold til den SSD som Samsung nettop annonserte;

 

2.5-inch (SFF-8639) NVM Express* (NVMe) PCIe solid state drive (SSD) with sequential read speed at 3,000MB/s, which allows it to process 500GB (gigabytes) of data in less than 3 minutes, random read performance reaches up to 740,000 IOPS.

 

NVMe SSD XS1715 comes in 400GB, 800GB and 1.6TB (terabytes) versions.

 

http://www.engadget....1715/#continued

 

Mer om NVM Express; http://www.nvmexpress.org/

Endret av arthon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde utheve 740k IOPS og 1,6 TB også. ;) Ellers så ser SFF-8639-konnektoren slik ut. Håper Hardware skriver egen sak om den.

 

Men nå tilbake til 840 EVO. Den virker som en direkte etterfølger til fjordårsmodellen 840. Så vidt jeg kan se er de eneste forskjellene to nye modeller på 750GB og 1 TB og en krymping av flashminnet som bør bety noe lavere priser enn 840, i hvert fall på sikt. Jeg tror derfor at prisanslagene i artikkelen er en aning for høye. Jeg tipper:

 

840 EVO 120 GB 750 kr

840 EVO 250 GB 1300 kr

840 EVO 500 GB 2500 kr

840 EVO 750 GB 3700 kr

840 EVO 1000 GB 4500 kr

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men nå tilbake til 840 EVO. Den virker som en direkte etterfølger til fjordårsmodellen 840. Så vidt jeg kan se er de eneste forskjellene to nye modeller på 750GB og 1 TB og en krymping av flashminnet som bør bety noe lavere priser enn 840, i hvert fall på sikt.

 

Det er nok flere forskjeller enn krymping av minne.

 

De har nå helt gått over til TLC NAND ( som sannsynligvis betyr at prisene blir enda lavere enn du tippet ).

 

 

 

 

Kontrolleren er også helt ny.

Fra Anandtech :

First up is the upgrade to the controller. Samsung’s naming scheme from the 830 onwards has been MCX (830), MDX (840, 840 Pro) and now the MEX with the 840 Evo. This uses the same 3-core ARM Cortex R4 base, however boosted from 300 MHz in the MDX to 400 MHz in the MEX. This 33% boost in pure speed is partly responsible for the overall increase in 4K random IOPS at QD1, which rise from 7900 in the 840 to 10000 in the 840 Evo (+27%)

 

Som i praksis betyr at den øker fra knappe 40 MB/s til ca 50 MB/s.

 

 

 

 

Nytt er også Implementering av NVMe , som vel krever en BIOS oppdatering ( i stedet for IDE / AHCI , så velger man NVMe )

Endret av johome
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hva trengs SSD til annet enn OS?
Stabilitet, bruker mindre strøm, avgir mindre varme, tar mindre plass etc...

 

 

Jo, men så er den også mer usikker. Om en SSD stryker kan du ikke gjøre noe med det. Da er alt borte. Derfor er det bedre å oppbevare viktige filer i en vanlig HDD, mens gjenbrukbare ting som spill, OS og programmer kan lagres på SSDen.

Lenke til kommentar

Ift. sikkerhet mot datatap er heller ikke en harddisk trygg nok. Da bør en ha minst et tvillingsystem med speiling av innholdet mellom 2 eller flere disker. Ryker en så kan den byttes ut uten tap av innhold, det backes opp igjen fra en av de andre.

Det kan man også med SSD-er, men da øker naturligvis en allerede høy pris eksponensielt. Mtp. ytelse derimot, så kunne svært mye rart hatt god nytte av den boosten i ytelse som SSD-er gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men så er den også mer usikker. Om en SSD stryker kan du ikke gjøre noe med det. Da er alt borte. Derfor er det bedre å oppbevare viktige filer i en vanlig HDD, mens gjenbrukbare ting som spill, OS og programmer kan lagres på SSDen.

Viktige ting / filer tar man backup av, hjelper ikkje å ha det på en HDD når huset brenner ned. Så da har man det på 2-3 forskjellige plasser avhengig av kor viktig det egentlig er.

Så ja, har man den luksusen å kunne ha alt på SSD så er dette å foretrekke.

 

Eneste eg ikkje har på ssd er filmer, bilder og musikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som har fått med seg den nye cache-teknikken "Rapid" som bruker ram som cache for SSDen? Det kan jo diskuteres hvor lurt det er med tanke på strømbrudd, men ytelsetester viser i hvert fall ganske kraftig hopp i ytelsen på Samsung 840 EVO.

 

Nordighardware: Samsung 840 Evo når 1GB/s med cache-tekniken Rapid

Nordighardware: Samsung - Snabbare RAM kommer ge ökad SSD-prestanda

 

Uten og med "Rapid":

samsung_rapid.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...