Gå til innhold

Guide: Aner du egentlig hvorfor du har disse tastene? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra og morsom artikkel, alltid moro med litt datahistorie.

 

Men vil tipse dere om SysRq, eller Magic SysRq som det heter i Linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key

Dette gjør at jeg får sendt enkle, men viktige, kommandoer til Linux'en selv om alt har låst seg. Jeg holder inne ALT+SysRq og trykker S, U og B. Da syncer jeg diskene (S), setter de read-only (U) og rebooter jeg maskina (B).

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Likte artikkelen veldig godt, har alltid lurt på hva man bruker den her til ¤. Jeg har selv brukt den litt i programmering for å skille verdier. Man kan jo aldri være sikker på at det ikke eksisterer kolon eller semikolon i en tekst, men denne her har jeg aldri sett at noen har brukt ¤.

Lenke til kommentar

Veldig bra og morsom artikkel, alltid moro med litt datahistorie.

 

Men vil tipse dere om SysRq, eller Magic SysRq som det heter i Linux: http://en.wikipedia....Magic_SysRq_key

Dette gjør at jeg får sendt enkle, men viktige, kommandoer til Linux'en selv om alt har låst seg. Jeg holder inne ALT+SysRq og trykker S, U og B. Da syncer jeg diskene (S), setter de read-only (U) og rebooter jeg maskina (B).

Det er ikke SysRq som heter Magic SysRq i Linux, det er tastekombinasjonen Alt+SysRq som kalles for Magic SysRq. Hvis du er i X bør du starte tastekombinasjonen med R for å ta tilbake tastaturkontrollen fra X. Det kan også være greit å slenge inn E for å terminere alle åpne programmer, og I for å kille de programmene som ikke lar seg terminere.

Endret av havarhen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder Alt Gr tasten og grafiske tegn, fantes det omtrent 50 slike. ASCII-tabellens første 128 tegn (som man ikke trenger mer enn 7 bit for å representere) var standardisert (med blant annet A-Z, a-z og 0-9), men for å få mer spesielle tegn (som f.eks. norske tegn) måtte alle 8 bit'ene av hver byte taes i bruk, slik at man fikk 128 ekstra tegn å bruke. Så mange spesialtegn var ikke nødvendig for språk som bruker vanlige bokstaver, så man fikk plutselig plass til slike grafiske tegn i tegnkodetabellen. Man kunne i MS-DOS (og også de første versjoner av Windows) trykke en kode mellom 32 og 254 mens man holdt inne Alt eller Alt Gr for å få sendt tegnet denne koden representerte (med valgt tegnkodesett) til terminalen eller det aktive programmet. Husker jeg brukte dette endel for å lage "pene" menyer (vha. batch-filer) for å starte spill eller lignende... det var tider!

Lenke til kommentar

Når det gjelder Alt Gr tasten og grafiske tegn, fantes det omtrent 50 slike. ASCII-tabellens første 128 tegn (som man ikke trenger mer enn 7 bit for å representere) var standardisert (med blant annet A-Z, a-z og 0-9), men for å få mer spesielle tegn (som f.eks. norske tegn) måtte alle 8 bit'ene av hver byte taes i bruk, slik at man fikk 128 ekstra tegn å bruke. Så mange spesialtegn var ikke nødvendig for språk som bruker vanlige bokstaver, så man fikk plutselig plass til slike grafiske tegn i tegnkodetabellen. Man kunne i MS-DOS (og også de første versjoner av Windows) trykke en kode mellom 32 og 254 mens man holdt inne Alt eller Alt Gr for å få sendt tegnet denne koden representerte (med valgt tegnkodesett) til terminalen eller det aktive programmet. Husker jeg brukte dette endel for å lage "pene" menyer (vha. batch-filer) for å starte spill eller lignende... det var tider!

 

Alt-tasten + ascii-kode fungerer like godt i dag - bare prøv © = ascii 184.

 

Lenke til kommentar

Alt-tasten + ascii-kode fungerer like godt i dag - bare prøv © = ascii 184.

Jada, bare å åpne et hvilket som helst tekstfelt i Windows og teste i vei.

 

Jeg ser at verdier under 32 ikke vises, men det er vel fordi dette gjerne var verdier som "Carriage Return" (Enter-tasten) osv...

Lenke til kommentar

"Mens Mac-brukere er velsignet med en egen tast for krøllalfa, er det ikke PC-brukerne forunt. De må stadig innom AltGr + 2 for å sende e-post."

 

Trodde dere viste at hvert land har sitt eget tastaturoppsett, så at vi i Norge må bruke AltGr + 2 for å få frem alfakrøll betyr ikke at resten av verden gjør det. På engelsk tastatur så trykker man shift + 2 og på tysk tastatur så trykker man shift + q. Mulig det også finnes land med egen knapp til @, sjekket bare engelsk og tysk nå.

Endret av Lucifer24
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Mens Mac-brukere er velsignet med en egen tast for krøllalfa, er det ikke PC-brukerne forunt. De må stadig innom AltGr + 2 for å sende e-post."

 

Trodde dere viste at hvert land har sitt eget tastaturoppsett, så at vi i Norge må bruke AltGr + 2 for å få frem alfakrøll betyr ikke at resten av verden gjør det. På engelsk tastatur så trykker man shift + 2 og på tysk tastatur så trykker man shift + q. Mulig det også finnes land med egen knapp til @, sjekket bare engelsk og tysk nå.

 

I tillegg kan man bruke ctrl+alt+2 her i norge i alle fall.

Lenke til kommentar

@ er ascii kode 64 , da har man et alternativ for få den frem

 

Dere sier at man ikke får frem ascii koder under 32 . det er ikke riktig

 

Det var snakk om at enkelte tastatur hadde egne taster for valuta symbolet

Da vet dere sikkert det unødvendige $ også brukes i regneark for å gi absolutt cellereferanse

 

Og at scroll loock forsatt brukes

Nå har man også fjerne sys reqest fra mange tastatur

 

På det tastaturet jeg bruker er hurtigmenyknappen plassert sammen med print screen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...